علائم بارداری

بارداری هر فردی با دیگری متفاوت است. تعداد کمی از خانم‌ها در ابتدای بارداری علائم مشاهده می‌کنند. مهم آن است که بدانید علائم باردار شدن چیست و چطور بتوانیم تشخیص دهیم واقعا فردی باردار است.

بارداری هر فردی با دیگری متفاوت است. تعداد کمی از خانم‌ها در ابتدای بارداری علائم مشاهده می‌کنند. مهم آن است که بدانید علائم باردار شدن چیست و چطور بتوانیم تشخیص دهیم واقعا فردی باردار است.

روش‌های تشخیص بارداری چیست؟

به طور کلی، سونوگرافی و آزمایش بارداری دو روش مهم برای تشخیص بارداری هستند اما علائمی هم برای تشخیص وجود دارد: پریود نشدن، حالت تهوع، خستگی، ناخوشی صبحگاهی، سردرد و غیره.

چه زمانی می‌توان بارداری را تشخیص داد؟

به طور کلی اگر در روز اولِ عقب افتادن پریود تست بارداری انجام دهید احتمال مثبت شدن تست وجود دارد. اگر از بیبی چک استفاده کنید نتیجه بلافاصله مشخص می‌شود اما اگر به آزمایشگاه مراجعه کنید جواب آزمایش حدود 24 ساعت بعد در اختیار شما قرار خواهد گرفت. خوشبختانه امروزه بیبی چک به آسانی و با قیمت مناسب قابل تهیه است. با استفاده از بیبی چک 5 روز قبل از عقب افتادن پریود می‌توان بارداری را تشخیص داد. امروزه با استفاده از وسایل پیشرفته خیلی زودتر و 8 روز بعد از لقاح بارداری می‌توان بارداری را تشخیص داد.

علائم بارداری چیست؟

بعد از دانستن آنکه چه زمانی می‌توان بارداری را تشخیص داد اجازه دهید نگاهی به علائم آن بیندازیم، چون این علائم هم تا حدود زیادی نشانگر بارداری هستند اما به خاطر داشته باشید که اینها روش‌های قطعی تشخیص بارداری نیستند.

خستگی مفرط

خستگی شاخص مهم برای تشخیص بارداری است اما به معنی خستگی معمول و نرمال نیست. خستگی در بارداری فرد را کاملا مستاصل و معذب می‌کند و همراه آن درد گرسنگی (hunger pang) و ناله وجود دارد. این خستگی معمولا در 4 تا 6 هفته ابتدایی و به ندرت در هفته دوم بعد از لقاح حس می‌شود.

تغییرات سینه

نشانه دیگر بارداری، تغییرات اتفاق افتاده برای سینه است. تغییرات سینه در زمینه رنگ، ظاهر، اندازه بوده و همراه با ناراحتی و درد است. البته تغییرات دیگری هم در سینه‌ها اتفاق می‌افتد:

تغییرات سینه‌ها معمولا در 2 هفته بعد از لقاح قابل مشاهده است. این حالت ممکن است باعث اشتباه شود چون شبیه بعضی از تغییراتی است که قبل از چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد با این تفاوت که تغییرات سینه‌ها در بارداری طولانی‌مدت بوده و ناراحتی آن به مرور زمان بیشتر می‌شود.

حالت تهوع

یکی دیگر از علائم بسیار شایع بارداری حالت تهوع است که با حالت تهوع ناشی از ویروس فرق دارد. حالت تهوع بارداری معمولا در تمام طول روز ادامه داشته و در ادامه بارداری تشدید می‌شود.

شروع آن شبیه حالت بیماری بوده و ممکن است باعث استفراغ زیاد شود. دیده شده بعضی از زنان دو هفته بعد از لقاح حالت تهوع دارند اما بعضی دیگر از هفته چهارم به بعد دچار حالت تهوع می‌شوند.

خونریزی خفیف یا خونریزی لانه گزینی

همه زنان باردار دچار این حالت نمی‌شوند اما بیشتر زنان باردار، لکه بینی خفیفی دارند که خونریزی لانه گزینی نام دارد و اغلب با پریودی اشتباه گرفته می‌شود. خونریزی لانه گزینی حدود 2 روز ادامه داشته و خیلی سبک و غیر مداوم است. بر خلاف خونریزی قرمز رنگ پریودی، خونریزی لانه گزینی معمولا قهوه‌ای رنگ است.

پریود نشدن

مهمترین علامت بارداری پریود نشدن است. در حالتی که فرد در زمان مقرر پریود نمی‌شود بهترین کار آن است که تست بارداری انجام دهد.

طعم آهن در دهان

طعم عجیب و غریب دهان به ویژه طعم آهن، از علائم بارداری است.

بیزاری از بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها

بیزاری از بعضی غذاها و نوشیدنی‌هایی که قبلا مورد علاقه فرد بوده‌اند، نشانه دیگری برای باردار شدن است. بسیاری از کسانی که قبلا به نوشیدنی‌های الکلی، چای و قهوه علاقمند بوده‌اند در بارداری نسبت به آنها بی‌علاقه می‌شوند.

تقویت حس بویائی

حالت تهوع ناشی از بوی صابون، عطر، یا حتی بوی غذا، علامت بارداری است.

حس سرگیجه و بی‌حالی

سردرد شدید یا سرگیجه از علامت‌های دیگر بارداری هستند.

تکرر ادرار

تکرر ادرار یا زیاد بیدار شدن در شب برای ادرار کردن، از علائم دیگر بارداری هستند.

حس متفاوت

داشتن احساس متفاوت بدون دلیل مشخص، نشانه بارداری است.

عاطفی شدن

گریه کردن و بی‌تابی علامت بارداری است. بسیاری از خانم‌های باردار نسبت به کوچک‌ترین مسائل حساس شده و خیلی زود شروع به گریه می‌کنند در حالیکه قبلا این طور نبودند.

آیا ممکن است بدون هیچ علامتی باردار باشید؟

با وجود آنکه علامت‌های بسیاری برای بارداری وجود دارد بعضی از بانوان در شروع بارداری هیچ کدام از علائم مثل ناراحتی سینه، سوء هاضمه، بیزاری از غذا و ویار را ندارند. همانگونه که قبلا گفته شد همه زنان با هم متفاوت هستند؛ بارداری بعضی از زنان مشکل و بارداری بعضی دیگر خیلی آسان است. این به آن معنی نیست که زنانی که هیچ علامتی ندارند غیر نرمال یا برعکس خیلی خوش شانس هستند، بلکه بدن آنها متفاوت است و تغییرات هورمونی به آنها زیاد اثر نمی‌کند. برای بعضی، تغییرات هورمونی ویرانگر و برای بعضی دیگر عادی است. بعضی علائم بارداری برای همه زنان باردار مشترک است البته شدت آن تفاوت دارد:

تعداد و شدت علائم

علائم زنان باردار از چند جهت با هم تفاوت دارند. علائم می‌تواند برای یک فرد شدید و پرتکرار و برای دیگری خفیف و کم باشد. یکی ممکن است خیلی زود علائم را ببیند و دیگری دیر. همچنین مدت علائم فرق دارد مثلا در حالیکه خانمی ممکن است فقط چند روز علائم داشته باشد برای فرد دیگر ممکن است چند هفته طول بکشد.

همه زنان باردار کم و بیش علائم بارداری را خواهند داشت. تغییرات سینه حتما اتفاق می‌افتد اما زمان آن متفاوت است به همان صورت فزایش وزن و تغییرات چهره، قطعی است.

سایر علائم

بیشتر علائمی که در هفته اول مشاهده می‌شوند به تدریج ناپدید شدن می‌شوند اما تعداد کمی در ادامه بارداری یا حتی بعد از زایمان باقی می‌مانند.

ممکن است علائمی مثل افزایش وزن، حالت تهوع، خستگی یا حس نشود یا اصلا قابل توجه و آزاردهنده نباشد. تعجب‌آور نیست اگر زنی تا سه ماهه سوم مشخص نباشد که باردار است و بدون تحمل سختی خاص در بارداری، زایمان کند.

چگونه بدون تست بارداری می‌توان متوجه بارداری شد؟

جدا از علائمی که در بالا فهرست شد راه‌های دیگری برای تشخیص بارداری وجود دارد. اجازه بدهید آنها را مرور کنیم:

پریود نشدن

پریود نشدن در زمان معمول ماه نشانه بارداری است چون بعد از بارور شدن، تخمک‌ها آزاد نشده و باعث قاعدگی نمی‌شوند.

لکه بینی خفیف

وقتی که تخمکِ بارور شده روی دیواره رحم لانه گزینی می‌کند، ممکن است خونریزی و لکه بینی داشته باشید که معمولا شبیه خونریزی پریودهای منظم نیست و خیلی کم و قهوه‌ای رگ اما همراه با گرفتگی عضلات شدید می‌باشد.

ناخوشی صبحگاهی

یک علامت شایع بارداری، ناخوشی صبحگاهی است. زن باردار وقتی که صبح بیدار است حالت بیماری دارد و ممکن است بدون هیچ دلیلی حالت تهوع داشته باشد که علت آن افزایش سطح هورمون‌ها است.

حساس شدن سینه

سینه‌های ملتهب، حساس و ورم کرده، نقاط سفید روی هاله سینه و تیره شدن نوک سینه از علائم بارداری هستند.

احساس سیری

ممکن است حتی بعد از خوردن کمی غذا، خانم باردار احساس سیری و پر بودن معده داشته باشد که علت آن پروژسترون بالا است.

تعداد دفعات ادرار

به دلیل حفظ آب بدن و افزایش گردش خون احساس نیاز به ادرار بیشتر از قبل می‌شود.

کمر درد

به علت تغییرات هورمونی و فشار وارده به بدن، کمردرد بارداری خیلی شایع است و این مشکل تا انتهای بارداری و حتی گاهی بعد از زایمان ادامه دارد اما با فعالیت مناسب بدنی و یوگا می‌توان آنرا کم کرد.

نوسانات روحی

تغییرات ناگهانی روحیه، زودرنج شن، احساس عجیب شاد و غمگین بودنِ همزمان، همه از علائم بارداری و نتیجه افزایش سطح هورمون‌ها هستد.

حساس شدن لثه‌ها

لثه‌های دردناک و خونریزی در هنگام مسواک زدن، علامت بارداری است.

قرمزی کف دست‌ها

افزایش سطح استروژن در بدن مادر، علامت بارداری است.

رنگدانه سازی

کک و مک روی صورت و بدن، درد نوک سینه و نقاط روی بینی و لب‌ها از علائم بارداری هستند که بعد از زایمان ناپدید می‌شوند.

جوش و خارش

ظهور جوش، ترک پوست، خارشناک، خشک و علائم بارداری هستند. برای رفع این عارضه‌های پوستی از کرم‌های بارداری استفاده می‌شود.

رگ‌های عنکبوتی

به دلیل افزایش سطح استروژن در خون ممکن است رگ‌های عنکبوتی یا واریسی دیده شوند که بعد از زایمان محو می‌شوند.

خط سیاه روی شکم

یک خط سیاه است که از رحم شروع شده و تا استخوان شرمگاهی ادامه داشته و علامت بارداری است. معمولا در بارداری دوم این خطر زودتر نمایان می‌شود.

به منظور تشخیص بارداری علائم زیادی وجود دارد که باید به آنها دقت کنید. اما اینها فقط علائم هستند و تشخیص صددرصدی بارداری با آزمایش انجام می‌شود. در صورت مشاهده این علائم باید دید مثبتی به آنها داشته و سعی کنید شاد باشید تا بچه شما هم در آینده فردی شاداب و مثبت‌نگر باشد.

بیشتر بدانید:

حالت تهوع بارداری دارم، چه خوب فرزند من باهوش است!

ریزترین و مهمترین علائم اولیه بارداری قبل از پریود