سرگیجه در بارداری

گاهی در دوران بارداری احساس سرگیجه داشته و حس می‌کنید دارید به زمین می‌افتید. نگران نباشید سرگیجه یکی از علائم شایع بارداری است که با انجام برخی اقدامات ساده می‌توانید به میزان زیادی از آن پیشگیری نمایید. معمولا سرگیجه بین هفته 12 بارداری تا چند هفته اول سه ماهه دوم بارداری آغاز می‌شود.

گاهی در دوران بارداری احساس سرگیجه داشته و حس می‌کنید دارید به زمین می‌افتید. نگران نباشید سرگیجه یکی از علائم شایع بارداری است که با انجام برخی اقدامات ساده می‌توانید به میزان زیادی از آن پیشگیری نمایید.

چه زمانی سرگیجه در بارداری آغاز می‌شود؟

معمولا سرگیجه بین هفته 12 بارداری تا چند هفته اول سه ماهه دوم بارداری آغاز می‌شود.

آیا سرگیجه یکی از علائم شایع ابتدای بارداری است؟

سرگیجه از علائم شایع ابتدای بارداری نیست اما اگر به دلیل ناخوشی صبحگاهی قند خون شما پایین باشد ممکن است در ابتدای بارداری هم دچار حالت سرگیجه بشوید. اگر به دلیل حالت تهوع زیاد غذا نخورید حتی ممکن است قبل از عقب افتادن پریود حالت سرگیجه داشته باشید که گاهی ( و نه همیشه) در روزهای لقاح این اتفاق رخ می‌دهد.

علت سرگیجه در بارداری چیست؟

در اوایل دوران بارداری بدن برای تامین نیازهای مادر و جنین در تلاش است و در این اثنا سرگیجه به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • بدن نمی‌تواند به اندازه کافی خون برای تامین دستگاه گردش خون به سرعت در حال رشد جنین فراهم کند؛
  • سطح بالای پروژسترون باعث می‌شود عروق خونی آرام و گشاد بشوند. در نتیجه جریان خون به سمت بدن کودک افزایش یافته و به سمت بدن شما کاهش پیدا می‌کند و فشار خون شما پایین می‌آید. سرانجام، جریان خون به سمت مغز کاهش پیدا کرده و باعث سرگیجه و چرخش زمین به دور سر می‌شود؛
  • رحم در حال رشد به خصوص وقتی که به پشت می‌خوابید، می‌تواند به رگ‌های خونی فشار وارد نماید؛
  • بدن شما در حال تولید گرمای زیادی است و قرار داشتن به مدت طولانی در وضعیت گرمای زیاد، می‌تواند باعث ایجاد حالت بی‌حالی و سرگیجه شود؛
  • اگر قند خون کاهش پیدا کرده یا آب بدن کم شود نتیجه آن حالت سرگیجه است.

راه درمان سرگیجه در بارداری چیست؟

به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم که سرگیجه در بارداری معمولی باشد نباید آنرا نادیده بگیرید. پس بهتر است منطقی باشید و رانندگی نکنید، بیرون منزل کار نکنید و از کلیه کارهایی که می‌تواند به طور بالقوه به شما آسیب وارد نماید دوری نمایید. وقتی که به کمک احتیاج دارید بدون خجالت و رودربایستی از دیگران درخواست کنید؛

به محض احساس سرگیجه دراز بکشید تا به زمین نخورید سپس پاهای خود را کمی بالاتر قرار دهید تا خون به خوبی به مغزتان برسد. اگر جایی قرار دارید که دراز کشیدن برای شما مقدور نیست، بنشینید و در حالی که سر خود را به جلو خم کرده‌اید آنرا بین زانوهای خود قرار دهید. سپس به آرامی نقش عمیق بکشید. اگر نمی‌توانید دراز بکشید یا بنشینید روی یکی از زانوهای خود به جلو خم شوید (مثل حالتی که می‌خواهید بند کفش خود را ببنیدید) تا حالت سرگیجه از بین برود.

آیا می‌توان از سرگیجه در بارداری جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از سرگیجه در بارداری اقدامات زیر را انجام دهید:

آرام و خونسرد باشید

با سرعت از رختخواب جدا نشوید چون باعث افزایش فشار خون و سرگیجه می‌شود؛

رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید

رژیم غذایی سالم و کاملی انتخاب کنید که شامل پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات کامل و پاستا باشد تا سطح قند خون در اندازه مناسب حفظ شود.

تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید

برای جلوگیری از کاهش قند خون در طول روز چندین وعده کم حجم میل کنید تا از کاهش قند خون جلوگیری شود. همراه خود میان وعده سالم داشته باشد تا در مواقع مقتضی قند خون شما به سرعت افزایش یابد. کشمش، میوه و کراکر گزینه‌های مناسبی هستند.

به اندازه کافی مایعات مصرف کنید

مطمئن شوید به اندازه کافی آب نوشیده‌اید، چون سرگیجه می‌تواند علامت کمبود آب بدن باشد. حدود 12 تا 13 لیوان مایعات در طول یک روز مصرف نمایید (اگر هوا گرم است یا بیرون کار می‌کنید میزان آن باید افزایش یابد).

لباس مناسب بپوشید

در هوای گرم لباس های ضخیم نپوشید.

به پشت نخوابید

در سه ماهه دوم و سوم باردای، وقتی که رحم در حال رشد به بزرگ سیاهرگ فشار وارد می‌کند به پشت نخوابید چون باعث اختلال درجریان خون و اساس سرگیجه می‌شود.

از هوای آزاد استفاده کنید

قرار گرفتن در هوای خفه و گرم داخل ساختمان، اتوبوس، خودرو، محل کار و غیره به مدت طولانی سرگیجه را تشدید می‌کند. حداقل هر ساعت به مدت 5 دقیقه در هوای آزاد قدم بزنید تا علائم بارداری از جمله یبوست و ورم پا تسکین پیدا کند.

معمولا چه زمانی سرگیجه بارداری رفع می‌شود؟

زمانی که سرگیجه در بارداری شروع می‌شود معمولا تا انتهای دوران بارداری ادامه پیدا می‌کند. اما با تولد نوزاد کم می‌شود.

بیشتر بدانید:

سردرد در بارداری، راه‌های پیشگیری و درمان

احساس خستکی در بارداری