کمردرد بارداری

مثل بسیاری از علائم دیگر، کمردرد نیز مشکل بخش زیادی از زنان باردار است. کمردرد، یکی از شایع‌ترین علائم دوران بارداری محسوب می‌شود. متاسفانه، این عارضه از حدود هفته 18 بارداری آغاز و تا انتهای آن ادامه پیدا می‌کند. ضمنا،‌ به سادگی نمی‌توان مشخص کرد که کمردرد یک علامت عادی بارداری است یا نشانه اتفاقاتی است که باید خیلی جدی گرفته شود.

کمردرد بارداری چیست و از چه زمانی شروع می‌شود؟

مثل ناخوشی صبحگاهی، حالت تهوع، تکرر ادرار و بسیاری از علائم دیگر، کمردرد نیز مشکل بخش زیادی از زنان باردار است. کمردرد، یکی از شایع‌ترین علائم دوران بارداری محسوب می‌شود. متاسفانه، این عارضه از حدود هفته 18 بارداری آغاز و تا انتهای آن ادامه پیدا می‌کند. ضمنا،‌ به سادگی نمی‌توان مشخص کرد که کمردرد یک علامت عادی بارداری است یا نشانه اتفاقاتی است که خیلی باید جدی گرفته شود.

علت کمردرد بارداری چیست؟

کمردرد به وضعیت فیزیکی بدن مربوط می‌شود. حضور بچه در رحم باعث جابجایی مرکز ثقل بدن شده، انحنای ستون فقرات را افزایش داده و فشار زیادی را به کمر و پشت وارد می‌کند. علاوه بر آن، افزایش وزن باعث بیشتر شدن فعالیت عضلات می‌شود و به همین دلیل به خصوص در هفته‌های آخر و نیز در انتهای روز احساس خستگی بیشتری در ناحیه کمر می‌کنید.

همانطور که می‌دانید سیاتیک به کمردرد حاد اطلاق می‌شود که در خصوص آن حتما باید مداوا از طریق پزشک انجام شود. اگر درد شما به صورت تیز و تیر کشنده بوده و از پایین کمر و باسن آغاز و در پاها پخش می‌شود ممکن است دچار سیاتیک شده باشید. گاهی اوقات گرفتگی شکم یا انقباض، به شکل کمردرد حس می‌شود. اینها می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

چه زمانی باید برای کمردرد به پزشک مراجعه شود؟

اگر کمردرد شدید نیست متخصص به شما روش‌هایی را معرفی می‌کند که به سادگی برای تسکین درد استفاده می‌شود. اما اگر کمردرد شدید، ناگهانی و همراه با درد منظم و گرفتکی است، ممکن است انقباض باشد که در این حالت باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

برای درمان کمردرد بارداری چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای آنکه کمر خود را سلامت نگهدارید فعالیت های سالم انجام دهید. خوشبختانه، پس از زایمان در اغلب موارد، کمردرد خود به خود از بین می‌رود. در زیر تعدادی از روش‌های موثر ذکر شده است:

به طور صحیح روی صندلی بنشینید

لم دادن به صندلی در خانه یا محیط کار فشار زیادی به کمر وارد می‌سازد. صندلی شما باید دارای پشتی عمودی،‌ دسته مناسب و تشک سفت باشد. بهتر است از یک زیرپایی استفاده کرده و پای خود را روی آن قرار دهید. پاها را به حالت ضربدری روی هم قرار ندهید. از یک بالشت تخت برای تکیه دادن به صندلی خودرو یا صندلی کار استفاده کنید. حداقل هر ساعت یکبار بلند شوید، قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. نشستن متمادی کمردرد را تشدید می‌کند. بهتر است زیاد سر پا نایستید.

اجسام سنگین بلند نکنید

تا حد ممکن اجسام سنگین را بلند نکنید. اگر مجبور هستید، این کار را به آرامی انجام دهید. روی زانوها خم شوید نه روی کمر. جسم را با دست و پاها بلند کنید و به کمر فشار وارد نکنید.

مراقب اضافه وزن خود باشید

اضافه وزن در بارداری باعث وارد آمدن فشار زیاد به کمر می‌شود. در طول دوران بارداری باید وزن خود را تحت کنترل داشته باشید و از رژیم غذایی مناسب استفاده نمایید.

کفش‌های مناسب بپوشید

کفش‌های پاشنه بلند خود را کنار بگذارید. کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های خیلی تخت هیچ کدام برای بارداری مناسب نیستند. بهتر است کفش چند سانتی‌متر پاشنه داشته و طبی باشد.

از رختخواب مناسب استفاده نمایید

برای خوابیدن، از تشک سفت استفاده نمایید چون تشک نرم باعث کمر درد می‌شود. شب‌ها از بالش مخصوص بارداری استفاده کنید و در حالی که به پهلو خوابیده‌اید آن را بین زانوهای خود بگذارید.

ناحیه دارای درد را کمپرس سرد و گرم نمایید

در فواصل زمانی 15 دقیقه‌ای از کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم برای تسکین درد عضلانی استفاده نمایید.

حمام گرم بگیرید

حمام گرم برای آرام کردن دردهای عضلانی از جمله کمر درد بسیار مفید است. ماساژ ناحیه‌ای که درد دارد نیز بسیار مفید است. از همسر خود بخواهید کمر شما را به آرامی ماساژ دهد.

به پزشک خود اطلاع دهید

اگر دردهای شما شدید است حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است او شما را به سایر متخصصان ارجاع دهد.

آیا کمردرد بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد؟

به طور معمول نه. اما در موارد حاد می‌تواند بر جنین تاثیر بگذارد پس اگر درد شدید و علامت خاصی مشاهده می‌کنید همانطور که گفته شد حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

ماساژ بارداری

گرفتگی عضلات پا در بارداری

احساس خستگی در بارداری