ویار بارداری

چه چیزی باعث می‌شود یک خانم که قبلا عاشق غذاهای گوشتی بوده، حالا در دوران بارداری از آن متنفر شود و یک خانم گیاهخوار، علاقه شدیدی به کباب پیدا کند؟ در طول دوران بارداری، علاقه فرد به بعضی مزه‌ها تغییر می‌کند. مثلا اغلب زنان باردار، به خوراکی‌های شیرین علاقه نشانه می‌دهند که شاید دلیل اصلی آن، نیاز بدن به کالری بیشتر باشد.

چه چیزی باعث می‌شود یک خانم که قبلا عاشق غذاهای گوشتی بوده، حالا در دوران بارداری از آن متنفر شود و یک خانم گیاهخوار، علاقه شدیدی به کباب پیدا کند؟ در طول دوران بارداری، علاقه فرد به بعضی مزه‌ها تغییر می‌کند. مثلا اغلب زنان باردار، به خوراکی‌های شیرین علاقه نشانه می‌دهند که شاید دلیل اصلی آن، نیاز بدن به کالری بیشتر باشد. محققان، تغییرات هورمونی را عامل ایجاد ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری می‌دانند. همان اتفاقی که در طول چرخه قاعدگی می‌افتد، در دوران بارداری نیز مشاهده می‌شود.

ویار بارداری چیست؟

ویار بارداری به معنای افزایش ناگهانی علاقه به برخی غذاها در دوران بارداری است. تقریبا تمامی زنان باردار، به نوعی ویار بارداری را تجربه می‌کنند.

بیزاری از غذا در بارداری چیست؟

اغلب زنان باردار دستکم نسبت به یک نوع غذا بیزاری نشان می‌دهند یا نسبت به غذایی که قبلا خیلی علاقه داشتند، بی‌میل می‌گردند.

علت و عامل ایجاد ویار یا بیزاری از غذا چیست؟

هورمون‌های بارداری مسبب اصلی ویار یا بیزاری از غذا هستند. اینها به خصوص در اوایل بارداری که بدن با هجوم هورمون‌ها مواجه شده و هنوز به آنها عادت نکرده، اتفاق می‌افتند. یک نظریه وجود دارد که بر طبق آن بدن زنان باردار،‌ نسبت به هر چیزی که نیاز دارد علاقه پیدا کرده و از هر چه که لازم نیست، بیزار می‌شود.

این نظریه در مورد بیزاری از کافئین و نوشیدنی‌های الکلی درست است. اما در مورد غذاهای سالمی مثلا سالاد که قبلا خانم باردار دوست داشته و حالا علاقه خود را بدانها از دست داده، صدق نمی‌کند. نظریه دیگری می‌گوید فاصله‌گرفتن انسان از زنجیره اصلی غذایی خود، باعث شده که خانم باردار بجای آنکه مثلا در طالبی دنبال ویتامین C باشد سراغ غذاهای ناسالمی مثل نوشیدنی انرژی‌زا می‌رود.

در خصوص ویار یا بیزاری از غذا در بارداری چه کاری می‌توان انجام داد؟

با توجه به اینکه همیشه نمی‌توان با این نشانه بارداری جنگید، بهتر است با منطق با آن برخورد کرد. به خاطر داشته باشید که معمولا، ویار یا بیزاری از غذا در سه ماهه دوم بارداری ناپدید می‌شود. اگر ویار یا بیزاری شما در سه ماهه دوم قطع نشد ممکن است عامل آن نیازی عاطفی در وجود شما باشد، که به خوبی تامین نشده است. بهتر است در این خصوص با همسر خود صحبت کنید: شاید آنچه که برای آن ویار دارید محبت بیشتر همسرتان باشد! او باید باید توجه خود به شما را افزایش دهد.

سعی کنید خیلی سراغ غذاهایی نروید که از ارزش غذایی بالایی برخوردار نیستند. مثلا بجای خوردن یک شکلات بزرگ، یک شکلات کوچک بخورید.
زمانی که ویار به سراغ شما می‌آید به هر طریقی حواس خود را پرت کنید: از خانه بیرون بروید،‌ به دوست خود زنگ بزنید،‌ کتاب بخوانید یا به موسیقی مورد علاقه گوش دهید.
اگر نمی‌توانید مقاومت کنید، یک بار در روز (البته نه در خصوص نوشیدنی‌های الکلی) تسلیم ویار خود شوید و باقیمانده روز، غذاهای بهتر و سالم‌تر بخورید.
اگر عاشق مواد عجیب و غریب مثل خاک، زباله و غیره شده‌اید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر بیزاری از برخی غذاها باعث شده میزان دریافت مواد غذایی شما محدود شود غذاهای سالم جایگزین پیدا کنید. همچنین با پزشک خود در این خصوص مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

خوراکی‌های ممنوع در دوران بارداری

کم‌شدن اشتها در دوران بارداری

افزایش وزن در بارداری