درد پریود

از اولین پریودی تا زمانی که پریودی با یائسگی قطع می‌شود تمام هدف قاعدگی، تولید نسل است. اگر تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی نکند بعد از تخمک گذاری، پوشش رحم از واژن دفع می‌شود. این همان پریود است. اگر باردار نشده باشید پریود می‌شوید.

از اولین پریودی تا زمانی که پریودی با یائسگی قطع می‌شود تمام هدف قاعدگی، تولید نسل است. اگر تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی نکند بعد از تخمک گذاری، پوشش رحم از واژن دفع می‌شود. این همان پریود است. اگر باردار نشده باشید پریود می‌شوید.

قاعدگی به طور میانگین هر 28 روز یا حدود 14 روز بعد از تخمک گذاری رخ می‌دهد. وقتی که بدن به طور مناسب برای تخمک گذاری عمل نکند، قاعدگی نامنظم خواهد بود.

فراموش نکنید که رحم در این فرایند ماهانه فقط یک تماشاگر است! بازیگران اصلی دو ساختار مغز یعنی هیپوتالاموس و غدد هیپوفیز به علاوه تخمدان‌ها هستند. از لحاظ فنی این به عنوان محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد شناخته می‌شود. وقتی که ارتباط متقابل این سه گانه درست عمل کند تخمک گذاری و قاعدگی به طور منظم اتفاق می‌افتد. قاعدگی به طور میانگین در 12 سالگی شروع شده و در 52 سالگی متوقف می‌شود.

مراحل سیکل قاعدگی

قبل از پریود اتفاقات زیادی در بدن شما رخ می‌دهد. این اتفاقات تقریبا در هر ماه قابل پیش بینی بوده و نیروی محرک سیکل قاعدگی هستند.

روز اول

قاعدگی ریختن پوشش رحم در هر چرخه است. بعضی فکر می‌کنند قاعدگی پایان سیکل است. حتی لغت متداول برای قاعدگی یعنی پریودی این تصور را بوجود می آورد که چیزی دارد تمام می‌شود. اما در عمل قاعدگی به معنای روز اول سیکل است. وقتی که خونریزی شروع می‌شود مغز از پیش شروع به تغییرات هورمونی کرده که باعث سیکل می‌شود. اولین روز پریودی، اولین روز سیکل است.

فاز فولیکولار

وقتی که پریودی شروع می‌شود و پوشش رحم مربوط به سیکل قبلی می‌ریزد مغز هورمون‌هایی تولید می‌کند که تخمدان‌ها را تحریک می‌کند تا استروژن آزاد کنند و تخمک را آماده تخمک گذاری کنند. این فاز فولیکولار نامیده می‌شود. تحت نفوذ افزایش سطح استروژن، پوشش رحم (آندومتر) شروع به ضخیم شدن یا گسترش می‌کند.

تخمک گذاری

در پاسخ به تغییرات دیگرِ سطح هورمون توسط مغز، تخمدان یک تخمک آزاد کرده و تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. معمولا این اتفاق در روز چهاردهم سیکل رخ می‌دهد.

فاز لوتئال

حالا فولیکل که یک تخمک آزاد کرده شروع به جمع شدن کرده و تبدیل به کورپوس لوتئوم می‌شود. همچنین تولید استروژن را ادامه داده و شروع به تولید پروژسترون می‌کند.

اگر چه استروژن و پروژسترون در این بخشِ سیکل تولید می‌شود غلبه با پروژسترون است. تحت نفوذ پروژسترون پوشش رحم شروع به تغییر می‌کند به صورتی که برای بارداری آماده شود.

در نیمه دوم سیکل، پوشش رحم، ضخیم‌تر و به دلیل غدد، رگ‌های خونی و بافت متورم، پیچیده‌تر می‌شود. همه اینها تغییراتی است که آنرا برای فرایند لانه گزینی و بارداری آماده می‌کند.

اگر لانه گزینی تخمک بارور شده اتفاق نیفتد کورپوس لوتئوم در تخمدان شروع به جمع شدن می‌کند. در این اثنا، سطح استروژن و پروژسترون همچنان کاهش می‌یابد. وقتی این اتفاق می‌افتد رگ‌های خونی که در پوششِ ضخیم شده، گسترش یافته‌اند منقبض شده و جریان خون قطع آنها می‌شود. اکنون پوشش ضخیم شده بدون پشتیبانی جریان خون مرده و از رحم بیرون ریخته می‌شود.

تغییرات پریودی

سیکل قاعدگی هر کسی منحصر بفرد است. میزان خونریزی، زمان شروع و مدت آن برای هر فرد متفاوت است. مدت نرمال سیکل قاعدگی 21 تا 35 روز است. به عبارت دیگر تغییرات ماه به ماه قاعدگی کاملا طبیعی است.

هر ماه، پریود شما ممکن است چند روز زودتر یا دیرتر و خونریزی خفیف‌تر یا شدیدتر باشد. عوامل بسیاری بر تغییرات هورمونی در بدن اثر دارند:

  • استرس
  • تمرین
  • افزایش/کاهش وزن
  • سفر
  • بیماری

سیکل بعضی از خانم‌ها به تغییرات سطح هورمون‌ها نسبت به دیگران حساس‌تر است. اگر چه تغییرات قاعدگی طبیعی است اما منظم بودن آن هم نرمال است.

زمان مراجعه به پزشک

بعضی از زنان خونریزی شدید و/یا پریودی دردناک دارند. اینها نرمال نیست. اگر شدت پریودی باعث می‌شود در فعالیت‌های نرمال خود شرکت نکنید یا اجاز نمی‌دهد به مدرسه یا محل کار بروید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

فقدان پریودی

نرمال است که گاهی یک پریودی حذف شود. اما زمانی که شروع به پریود نرمال می‌کنید حذف قاعدگی ماهانه علامت مشکلات پزشکی است. اگر رابطه جنسی دارید شایع‌ترین علت پریود نشدن بارداری است. در صورتی که 7 روز یا بیشتر از زمان پریود شما گذشته، بهتر است تست بارداری انجام دهید.

اگر باردار نیستید پریود نشدن معمولا به معنای آن است که تخمک گذاری اتفاق نیفتاده است. چیزهایی مثل استرس و ورزش که بر جریان قاعدگی موثر است بر تخمک گذاری هم اثر دارد.

تا زمانی که مشخص است باردار نیستید بهتر است که یک ماه دیگر برای مشاهده پریودی منتظر بمانید. اگر 2 تا 3 ماه پشت سرهم پریود نشدید با پزشک مشورت نمایید.

بهداشت

پریود نرمال به معنای بیماری یا ناتوانی نیست. دلیل خاصی ندارد که فعالیت‌های فیزیکی خود مثل شنا، یوگا و ورزش‌های دیگر را در دوره پریودی محدود کنید. همچنین داشتن رابطه جنسی در دوره پریودی بی خطر است اما توصیه نمی‌شود.

راهکارهای مختلفی برای کنترل خونریزی قاعدگی وجود دارد. ممکن است نوار بهداشتی را بر اساس کیفیت، راحتی و سبک زندگی انتخاب کنید. هر مدل و مارکی که انتخاب می‌کنید زود به زود آنرا عوض کنید. از محصولاتی که دارای مواد معطر هستند صرف‌نظر کنید چون باعث ناراحتی و خارش می‌شوند.

بعضی از خانم‌ها تمایل دارند بعد از سیکل قاعدگی واژن را با استفاده از دوش واژینال نظافت کنند. نه تنها این کار لازم نیست بلکه باکتری‌های مفید موجود در واژن که باعث سلامت آن می‌شوند را از بین می‌برد.

بیشتر بدانید:

درد شدید پریودی، مانع بارداری است؟

پریود نامنظم و حالت‌های مختلف آن چیست؟

دلایل پریود نشدن در یک ماه و درمان آن