تیره شدن نوک سینه در بارداری

اگر متوجه بزرگ شدن و سیاه شدن هاله سینه و نوک سینه در بارداری شده‌اید باید بدانید که این یکی از اولین علائم بارداری است. این موضوع کاملا نرمال است و 1 تا 2 هفته بعد از لقاح مشاهده می‌شود.

اگر متوجه بزرگ شدن و سیاه شدن هاله سینه و نوک سینه در بارداری شده‌اید باید بدانید که این یکی از اولین علائم بارداری است. این موضوع کاملا نرمال است و 1 تا 2 هفته بعد از لقاح مشاهده می‌شود.

اندازه، رنگ و شکل هاله سینه چگونه است؟

قطر هاله سینه معمولا بین 2.5 تا 5 سانتی متر است اما هاله سینه بعضی از زنان کوچکتر یا بزرگتر از این است. شکل هاله سینه گرد یا بیضی و رنگ آن صورتی، قرمز، یا قهوه‌ای است. وقتی که دوران ش.یردهی کودک تمام میشود معمولا رنگ هاله سینه کمی روشن‌تر می‌شود.

علت تغییر رنگ و سیاه شدن نوک سینه در بارداری چیست؟

علت اصلی سیاه شدن نوک سینه و هاله سینه افزایش سطح هورمون‌ها یعنی استروژن و پروژسترون است. بعضی از دانشمندان بر این بارور هستند که این اتفاق در جهت تکامل تدریجی بدن مادر برای نوزاد آینده انجام می‌شود تا او راحت‌تر بتواند نوک سینه را پیدا کرده و شیر بخورد.

علاوه بر هاله سینه که در بارداری تیره‌تر از قبل می‌شود اطراف هاله سینه نیز مثل یک تار تیره‌تر شده و باعث بزرگتر دیده شدن هاله سینه می‌شود.

غدد مونتگومری در بارداری و شیردهی چیست و آیا خطرناک است؟

ممکن است بعضی از زنان برجستگی شبیه سیخ شدن مو را پیرامون هاله سینه مشاهده کنند. اینها غدد مونتگومری (Montgomery Tubercles) روی پستان هستند که در بارداری و شیردهی نمایان‌تر می‌شوند زیرا سینه‌ها بزرگتر شده‌اند. غدد مونتگومری دوست شما هستند چون باعث چرب شدن پستان‌ها شده و وقتی که بچه سینه را می‌گیرد به او خوشامد می‌گویند! این غدد باعث ترشح روغنی می‌شوند که در شیردهی جلوی سرایت باکتری به دهان نوزاد را می‌گیرد. همچنین چرب شدن سینه‌ها و نوک سینه از ترک و خشکی پستان‌ها در شیردهی جلوگیری می‌کند.

آیا شکل پستان‌ها به حالت قبل از بارداری و شیردهی برمی‌گردد؟

از آنجا که هاله سینه نقش مهمی در شیردهی دارد معمولا بعد از زایمان نیز به خصوص برای زنانی که از سینه شیر می‌دهند، باقی می‌ماند. بزرگ شدن و تیره شدن هاله سینه در دوران بارداری ادامه پیدا می‌کند و معمولا در زمان زایمان به نقطا اوج می‌رسد. معمولا در شیردهی نیز این حالت وجود دارد اما زمانی که کودک را از شیر می‌گیرید و سطح هورمون‌ها به حالت نرمال برمی‌گردد هاله و نوک سینه تقریبا به اندازه، شکل و رنگ قبلی خود بر می‌گردد اما ممکن است کمی تیره‌تر از قبل بماند. زمان و میزان این حالت برای هر زنی متفاوت است.

اثر شیردهی بر هاله سینه و نوک سینه چیست؟

شیردهی باعث التهاب، زخم و خراش و ناراحتی ناحیه هاله سینه می‌شود که برای جلوگیری از آنها اقدمات خاصی لازم است.

التهاب سینه

اگر کودک نتواند به خوبی سینه مادر را بگیرد نوک سینه دچار التهاب یا ترک خوردن می‌شود. اولین قدم برای جلوگیری از این اتفاق فراگرفتن نحوه صحیح سینه گرفتن نوزاد است. بهتر است برای افزایش کیفیت شیردهی مطلب زیر را بخوانید:

شیردهی به نوزاد، روش‌ها و پوزیشن‌های صحیح

ترک خوردن نوک سینه

اگر در یک منطقه با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید شیردهی باعث خشک شدن، التهاب و ترک خوردن نوک سینه می‌شود. در بازار انواع مختلف مرطوب‌کننده‌های مناسب مادران شیرده وجود دارد. بهتر است در این مورد با پزشک مشورت نمایید.

همچننین نشت شیر از سینه‌ها باعث ترک خوردن و التهاب سینه می‌شود. رطوبت از عوامل مهم ایجاد عفونت است. اگر شیر از پستان‌ها چکه می‌کند از پدهای جاذب در سوتین استفاده کنید.

احتقان پستان

علائم معمول احتقان پستان، سینه سفت، متورم و درناک است. احتقان پستان باعث سفت شدن و صاف شدن نوک سینه می‌شود. در این صورت کودک به راحتی نمی‌تواند سینه بگیرد. در هفته‌های اول شیردهی هر زمان که کودک گرسنه است به او شیر بدهید تا از تجمع شیر در پستان‌ها جلوگیری شود. در هر وعده شیردهی پستان‌ها را کاملا خالی کنید تا با نیازهای غذایی کودک به مرور هماهنگ شود.

حتی ممکن است با وجود تلاش فراوان، سینه های شما در هفته‌های اول دچار احتفان شود. بهتر است قبل از شیردهی کمی سینه های خود را ماساژ دهید.

افزایش دفعات شیردهی بهترین درمان برای احتقان سینه است. فراموش نکنید که دوشیدن خیلی زیاد شیر از سینه‌ها در هفته‌های اول احتقان سینه را تشدید می‌کند.

بیشتر بدانید:

افتادگی و شل شدن سینه و راه‌های کوچک شدن سینه بعد از زایمان و شیردهی

امتناع کودک از خوردن شیر مادر