حالت تهوع بارداری

بر خلاف تصور عمومی که حالت تهوع بارداری از علائم خطرناک بارداری است دانشمندان اخیرا به یک مزیت مهم برای آن پی برده‌اند. می‌دانید نظر دانشمندان چیست: نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود! نگرانی اغلب مادران آن است که حالت تهوع و استفراغ آنها باعث می‌شود مواد غذایی مفید به جنین نرسد. آنها نگران هستند که نکند حالت تهوع و استفراغ باعث رشد نامناسب جنین و آسیب به او بشود.

بر خلاف تصور عمومی که حالت تهوع بارداری از علائم خطرناک بارداری است دانشمندان اخیرا به یک مزیت مهم برای آن پی برده‌اند. می‌دانید نظر دانشمندان چیست: نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود!

نگرانی اغلب مادران آن است که حالت تهوع و استفراغ آنها باعث می‌شود مواد غذایی مفید به جنین نرسد. آنها نگران هستند که نکند حالت تهوع و استفراغ باعث رشد نامناسب جنین و آسیب به او بشود.

نتایج پژوهش در خصوص حالت تهوع بارداری چیست؟

در یک پژوهش مشخص شد اگر خانم باردار دچار ناخوشی صبحگاهی باشد احتمالا فزرندی خواهد داشت که IQ او بیشتر از همتاهای خود است. به عبارت دیگر، کودک از همسن و سال‌های خود باهوش‌تر و تند و تیزتر خواهد بود.

محققان یکی از بیمارستان‌های کودکان در کانادا متوجه شدند که حالت تهوع بارداری نه تنها منفی نیست بلکه باعث افزایش هوش کودک می‌شود.

در این پژوهش محققان 121 کودک را مورد مطالعه قرار دارند. این کودکان بین 3 تا 7 سال داشتند. مادران آنها از حالت تهوع و استفراغ در بارداری رنج برده بودند. آزمایش‌هایی که در خصوص IQ، حافظه و مهارت‌های زبانی انجام شد، نشان داد این کودکان از کودکان دیگر بهتر هستند. خانم ایرنا نولمان محقق اصلی پژوهش معتقد است که تهوع و استفراغ باداری به رشد ذهنی بلند مدت کدکان کمک می‌کند.

علت حالت تهوع بارداری چیست؟

هنوز به درستی مشخص نیست عامل حالت تهوع چه چیزی است. حالت تهوع یکی از علائم شایع در میان زنان باردار و به خصوص در سه ماهه اول بارداری است که با هورمون‌های بارداری ارتباط دارد.

برای کاهش حالت تهوع در بارداری چه اقداکاتی لازم است؟

نکات زیر به شما برای غلبه بر حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کنند.

غذاهای مغذی و دیرهضم بخورید

وقتی شکم شما خالی باشد حالت تهوع بیشتر می‌شود. بهتر است خوراکی‌های مفید مثل لوبیا، ماهی، گوشت، آووکادو و ماست که در دستگاه گوارشی بیشتر می‌مانند، بخورید. البته زیاده روی هم نکنید (در صورتی که دچار نفخ شکم در بارداری هم هستید خوردن خوراکی‌های نفاخ مناسب نیست).

ورزش کنید

ورزش به شما در مقابل ناخوشی صبحگاهی و حالت تهوع بارداری کمک می‌کند. صبح‌ها و عصرها به پیاده روی بروید. گاهی مقداری هوای تازه خیلی به شما کمک می‌کند.

زنجبیل بخورید

خوردن زنجبیل راه دیگر در مقابل حالت تهوع و استفراغ است. فقط کافی است آنرا پوست گرفته و با آب بشویید. سپس آنرا ورقه ورقه گرده و در آب جوش بریزید. کمی زمان برای آب پز شدن آن لازم است. سپس آب زنجبیل را جدا کرده و بنوشید.

میان وعده بخورید

گاهی بیرون از خانه هستید و دسترسی به غذا ندارید. همانطور که گفته شد وقتی شکم شما خالی است حالت تهوع بیشتر می‌شود. برای دور کردن حالت تهوع مقداری خوراکی در کیف، در خودرو و کنار تخت داشته باشید.

حمام ولرم کنید

حمام ولرم (کمی رو به سردی) به دور شدن حالت تهوع کمک می‌کند. نیازی نیست حتما دوش بگیرید؛ راه حل دیگر شما استخر است. در صورتی که بارداری شما پرخطر نیست و از نظر پزشک منع خاصی برای شما وجود ندارد شنا کردن برای دور نمودن حالت تهوع مفید است. اگر شنا کردن برای شما امکانپذیر نیست کمی آب سرد به صورت خود بزنید.

از روغن نعناع استفاده کنید

بوی تند روغن نعنا حالت تهوع را کم می‌کند. مقدار کمی از روغن نعنا در کیف خود داشته باشید. هر زمان که احساس تهوع کردید آنرا از کیف خود بیرون آورده و استشمام کنید.

آیا حالت تهوع به جنین آسیب می‌رساند؟

خیر حالت تهوع به جنین آسیب فیزیکی نمی‌زند. مشکل اصلی احساس ناراحتی و خستگی ناشی از آن برای فرد باردار و همچنین درد عضلات شکم است. در هر صورت اگر حالت تهوع شما طولانی شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:

خوردن زنجبیل در بارداری و خطر سقط جنین!

نفخ و باد شکم در بارداری و راه‌های درمان