علائم بارداری بعد از نزدیکی

با وجود آنکه بعضی از علائم بارداری خیلی زود نمایان می‌شود اما این طور هم نیست که بلافاصله بعد از نزدیکی متوجه بارداری شوید. اتفاقات بعد از رابطه جنسی مثل افزایش ترشح یا لکه بینی معمولا ارتباطی به بارداری ندارد.

با وجود آنکه بعضی از علائم بارداری خیلی زود نمایان می‌شود اما این طور هم نیست که بلافاصله بعد از نزدیکی متوجه بارداری شوید. اتفاقات بعد از رابطه جنسی مثل افزایش ترشح یا لکه بینی معمولا ارتباطی به بارداری ندارد.

کلینیک دندانپزشکی برای زنان باردار

علائم بارداری چه زمانی نمایان می‌شود؟

بجز پریودی، سایر علائم بارداری واقعا در حدود هفته 5 تا 6 بارداری دیده می‌شوند. در یک مطالعه انجام شده در سال 2018 مشخص شد 72 درصد خانم‌های باردار در هفته 6 (6 هفته بعد از آخرین پریود) متوجه بارداری خود شده‌اند.

معمولا دو هفته بعد از زمانی که باید پریود می‌شدید (6 هفته بعد از آخرین پریود) علائم نمایان می‌شود اما در مواردی خاص ممکن است فردی در هفته 5 بارداری علائم داشته باشد.

علائم اولیه واقعی بارداری و تست بارداری

اگر جهت بارداری اقدام کرده باشید به دلیل احساسی که نسبت به حاملگی دارید ممکن است علائم را به بارداری نسبت دهید. به خاطر داشته باشید علائم پیش از قاعدگی و علائم بارداری خیلی شبیه هم هستند. علائمی که 1 تا 2 روز بعد از نزدیکی وجود دارد معمولا مربوط به بارداری نیست. اگر می‌خواهید بارداری خود را بدانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

حالت تهوع

حالت تهوع بعد از رابطه جنسی اولین متهم ما است! به محض داشتن حالت تهوع غیر معمول بعد از رابطه جنسی اولین چیزی که به ذهن می‌رسد حاملگی است! واقعیت این است که بدن شما هنوز آنقدر فرصت نداشته که نسبت به بارداری واکنش نشان دهد پس نمی‌تواند علامت حاملگی باشد.

حالت تهوع بارداری در افراد مختلف متفاوت بوده و 2 تا 8 هفته بعد از لقاح شروع می‌شود. پس اگر حالت تهوع شما واقعا مربوط به بارداری باشد قطعا چند هفته قبل باردار شده‌اید.

تست بارداری

تست بارداری بهترین راه برای تشخیص باردار بودن یا نبودن است. اما باید برای داشتن جواب دقیق بی بی چک لازم است تا تاریخ پریودی صبر کنید. اما جواب آزمایش خون بارداری (بتا اچ سی جی) ممکن است یک هفته بعد از تخمک گذاری مثبت شود.

دمای پایه بدن

دمای پایه بدن می‌ تواند زمان تخمک گذاری را پیش بینی و شناسایی کند. این روش وقتی جواب می‌دهد که دمای پایه بدن چند روز قبل از تخمک گذاری اندازه گیری شود. افزایش دما (0.25 تا 0.55 درجه سانتیگراد) 1 تا 2 روز بعد از تخمک گذاری شروع می‌شود و تا چند روز ادامه دارد.

اما افزایش دمای پایه بدن فقط می‌تواند نشان دهد چند روز قبل تخمک گذاری داشته‌اید و نمی‌تواند بارداری را تعیین کند.

چرا فکر می‌کنید باردار هستید؟

وقتی که وارد دو هفته بین تخمک گذاری تا پریود می‌شوید طبیعی است که علائمی داشته باشید. این علائم عبارتند از:

  • قرمزی سینه‌ها
  • احساس ورم بدن
  • تکرر ادرار
  • سردرد
  • تغییر حالات روحی
  • حالت تهوع و تغییر اشتها

با وجود آنکه علائم فوق گاهی نشانه بارداری است اما معمولا به نوسانات هورمونی چرخه قاعدگی یا سایر رخدادهای زندگی مثل بیماری، استرس، یا دلایل ساده‌تر مثل خواب ناکافی، یا ورزش زیاد مربوط است.

برای بعضی از خانم‌ها علائم سندرم پیش از قاعدگی شبیه علائم بارداری است. اما بعضی دیگر این علائم را در هر سیکل قاعدگی مشاهده نمی‌کنند.

وقتی علامتی را تجربه می‌کنید که معمولا در سیکل‌های قاعدگی دیگر نداشته‌اید احتمالا آنرا به عنوان علامت بارداری قلمداد می‌کنید.

بجای فکر کردن به این علائم بهتر است گام‌های مثبتی برای سلامت عاطفی و فیزیکی خود بردارید. خوردن غذاهای مفید، کنار گذاشتن سیگار و الکل، به سلامتی شما کمک می‌کند.

وقتی که برای بارداری اقدام نکرده‌اید

ممکن است به هر دلیلی شرایط بارداری را نداشته باشید و بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده یا جلوگیری غیر موفق ترس از باردار شدن سراغ شما آمده باشد. در این حالت با راهنمایی پزشک می‌توانید قرص‌های اورژانسی ضد بارداری مثل لوونورژسترول و مورنینگ افتر پیل مصرف کنید. اینها باعث سقط جنین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند بلکه از ابتدا، جلوی شکل‌گیری بارداری را می‌گیرند.

بیشتر بدانید:

آمپول ضد بارداری دپوپروورا، قیمت، عوارض و قطع شدن پریود

احتمال بارداری با مصرف قرص ضد بارداری چقدر است؟

روش‌های جلوگیری از بارداری مردانه