حالت تهوع بارداری

به طور کلی، حالت تهوع بارداری از هفته 5 بارداری شروع شده و اوج آن در هفته 9 و 10 بارداری است. در این زمان میزان هورمون بارداری در حداکثر میزان خود است. در بیشتر موارد، حالت تهوع در هفته 14 تا 20 از بین می‌رود.

به طور کلی، حالت تهوع بارداری از هفته 5 بارداری شروع شده و اوج آن در هفته 9 و 10 بارداری است. در این زمان میزان هورمون بارداری در حداکثر میزان خود است. در بیشتر موارد، حالت تهوع در هفته 14 تا 20 از بین می‌رود.

ناخوشی صبحگاهی چه زمانی آغاز می‌شود؟

ناخوشی صبحگاهی نام دیگر حالت تهوع و استفراغ بارداری است که در هفته‌های مختلفی در زنان مختلف نمایان می‌شود. بعضی از زنان باردار هم اصلا دچار آن نمی‌شوند. همانطور که گفته شد این حالت حدود هفته 5 بارداری شروع می‌شود. جنبه مثبت حالت تهوع بارداری در هفته 5 آن است که یکی از اولین علائم باردار بودن فرد است.

 

میزان شیوع حالت تهوع بارداری چقدر است؟

متاسفانه حالت تهوع بارداری خیلی شایع است. حدود 70 درصد زنان باردار در اوائل بارداری دچار حالت تهوع می‌شوند. کلمه «ناخوشی صبحگاهی» کلمه خیلی مناسبی نیست چون این حالت از صبح شروع شده و در تمام طول روز ادامه پیدا می‌کند. در هنگام غروب ناخوشی صبحگاهی بعضی از زنان باردار کمتر می‌شود.

علت حالت تهوع بارداری چیست؟

دلیل به وجود آمدن حالت تهوع در بارداری، افزایش هورمون بارداری و همچنی استروژن است. در اوائل بارداری میزان این دو هورمون به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند. این حالت برای خانمهایی که دوقلو باردار هستند حتی بیشتر است.

وقتی که حالت تهوع بارداری کم می‌شود بعضی از خانمها نگران میشوند که آیا مشکلی در بارداری به وجود آمده است. اما کم شدن حالت تهوع بارداری معمولا عادی و طبیعی است.

آیا حالت تهوع بارداری به جنین آسیب می‌رساند؟

معمولا این حالت آسیبی به فرد باردار یا جنین نمی‌رساند. حالت ملایم آن به معنای حس تهوع به مدت کم و استفراغ 1 تا 2 بار در روز است. در حالت شدید حالت تهوع به مدت طولانی ادامه پیدا کرده و استفراغ به دفعات زیادی اتفاق می‌افتد. در این حالت، بیزاری از غذا هم معمولا وجود دارد.

در حالت خیلی حاد، استفراغ شدید حاملگی (hyperemesis gravidarum) بوجود می‌آید که باعث از دست رفتن وزن، کم شدن آب بدن و سایر عارضه‌ها می‌شود. در این حالت، احتمال بستری شدن فرد در بیمارستان وجود دارد.

داروهای مورد استفاده برای کاهش حالت تهوع بارداری چیست؟

از آنجا که این عارضه در بارداری خیلی شایع است معمولا برای آن داروی خاصی تجویز نمی‌شود. اما راههای مناسبی برای کم کردن آن وجود دارد، مثل تغییر رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند. اگر حالت تهوع بارداری اذیتتان می‌کند حتما با پزشک مشورت کنید. نکته مهم آن است که درمان اولیه از تشدید آن در ادامه بارداری جلوگیری می‌کند.

اوج حالت تهوع بارداری چه زمان است؟

میزان حالت تهوع بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولا اوج آن در هفته 9 تا 10 بارداری است. در هفته یازدهم حالت تهوع رو به کاهش می‌رود و در هفته 15 حدود 50 درصد قدرت خود را از دست می‌دهد.

دانشمندان بر این باور هستند که بدن با حالت تهوع بارداری از جنین در مقابل سموم و خوراکی‌های مضر محافظت می‌کند.

حالت تهوع بارداری چقدر ادامه پیدا می‌کند؟

معمولا بین هفته 14 تا 20 بارداری حالت تهوع کمتر می‌شود. اما بعضی از زنان بعد از هفته 20 هم آنرا دارند و گاهی این حالت تا انتهای بارداری ادامه پیدا می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک اطلاع دهید؟

در حالت‌های زیر باید به پزشک اطلاع دهید:

اگر حالت تهوع بعد از هفته 20 بارداری هم وجود داشته باشد.

اگر بعد از هفته 9 بارداری برای اولین بار اتفاق بیفتد.

اگر کم شود و دوباره زیاد شود.

بیشتر بدانید:

ناخوشی صبحگاهی

ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری