تحریک نوک سینه

تحریک نوک سینه و مالش سینه راه طبیعی برای افزایش هورمون اکسی توسین است که می‌تواند باعث شروع درد زایمان گردد. اگرچه هنوز نمی‌توان این موضوع را اثبات کرد اما به نظر می‌رسد تحریک منظم نوک سینه به شروع انقباضات در بارداری فول ترم کمک می‌کند.

تحریک نوک سینه و مالش سینه راه طبیعی برای افزایش هورمون اکسی توسین است که می‌تواند باعث شروع درد زایمان گردد. اگرچه هنوز نمی‌توان این موضوع را اثبات کرد اما به نظر می‌رسد تحریک منظم نوک سینه به شروع انقباضات در بارداری فول ترم کمک می‌کند.

در این مطلب در مورد تحریک نوک سینه، نکات مهم و خطرات احتمالی این روش صحبت می‌کنیم. علاوه بر آن، مشخص می‌کنیم چه زمانی فرد باید به پزشک مراجعه نماید.

آیا تحریک نوک سینه باعث القای زایمان می‌شود؟

در شرایطی که هیچ خطری بارداری شما را تهدید نمی‌کند، تحریک نوک سینه می‌تواند همان چیزی باشد که برای شروع زایمان لازم دارید! اکسی توسین بواسطه انقباض رحم باعث شروع زایمان می‌شود. تحریک نوک سینه موجب تولید این هورمون شده و انقباضات زایمان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند بچه به سمت کانال زایمان نزول نماید. نتایج بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد تحریک نوک سینه در آغاز زایمان موثر است.

به دلیل نبود شواهد محکم و کافی، این روش فقط با تایید پزشک و برای بارداری کم‌خطر توصیه می‌شود.

روش تحریک نوک سینه چگونه عمل می‌کند؟

تحریک نوک سینه باعث تولید هورمون شادی‌آور اکسی توسین شده که به شروع درد زایمان کمک می‌کند. هیپوتالاموس مغز مسئول تولید اکسی توسین است و غده هیپوفیز آنرا وارد جریان خون می‌کند. علاوه بر آن:

  • هورمون اکسی توسین باعث می‌شود رحم انقباض نماید و فرایند زایمان شروع شود.
  • پروستاگنالدین هورمون دیگری است که اکسی توسین به تولید آن کمک می‌کند و تاثیر این دو هورمون با هم زایمان را تسریع می‌کند.
  • پیتکوین نوعی اکسی توسین مصنوعی است که برای القا یا تسهیل زایمان استفاده می‌شود.
  • اگر بدن زن باردار آماده زایمان باشد افزایش اکسی توسین از تحریک نوک سینه، باعث شروع انقباضات و زایمان می‌شود.
  • در بعضی از موارد مثل بارداری که از تاریخ تقریبی زایمان گذشته اما هنوز بارداری پست ترم (طولانی) نیست ممکن است پزشک از روش غیر دارویی مثل تحریک نوک سینه قبل از تلاش برای القای دارویی جهت القای زایمان استفاده نماید.

نکاتی برای تحریک نوک سینه

همانطور که گفته شد تکنیک تحریک نوک سینه حتما باید با تایید پزشک و در بارداری نرمال استفاده شود. تاثیر این روش در سه ماهه سوم خیلی زیاد است اما اثر تحریک به تعداد کم و ملایم در ابتدای بارداری زیاد نیست.

طریقه تحریک نوک سینه

نوک یا هاله سینه را با انگشتان خود یا کف دست از روی پیراهن یا مستقیما با تماس پوستی مالش دهید. مالیدن مقداری کرم یا لوبریکانت هم مفید است.

مراقب باشید

ممکن است کارهای خوب به صورت نامناسب اجرا شود. برای جلوگیری از بروز مشکل:

  • تحریک هر کدام از پستان‌ها جداگانه انجام شود
  • در زمان انقباضات شدید از تحریک نوک سینه اجتناب کنید
  • اگر هر کدام از انقباضات بیش از یک دقیقه طول کشید و هر سه دقیقه یا کمتر اتفاق افتاد دیگر ادامه ندهید
  • قبل از تحریک نوک سینه حتما با پزشک صحبت کنید

برای القای زایمان چه مدت نوک سینه باید تحریک شود؟

همانطور که گفته شد تحریک نوک سینه باعث آزاد شدن اکسی توسین می‌شود. در پژوهش‌های مختلف زمان‌های متفاوتی پیشنهاد شده است. معمولا 15 تا 30 دقیقه تحریک نوک سینه کافی است. اگر انقباضات زیر 3 دقیقه شروع شد تحریک نوک سینه را باید بلافاصله قطع کنید.

اگر نوک سینه را زیاد مالش دهید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر تحریک پستان باعث ترشح شبیه دستکاری پستان در رابطه جنسی شد نگران نباشید. معمولا این موضوع جدی نیست و خودبخود برطرف می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی از تکنیک‌های زیر استفاده می‌کنید سعی کنید انقباضات منظم شود.

هر 10 دقیقه باید 2 تا 3 انقباض داشته باشید که هرکدام بین 40 تا 60 ثانیه طول می‌کشد. اگر هر گونه تغییری در شدت یا مدت انقباضات، پوزیشن جنین و همچنین پلاگ مخاطی حس کردید به پزشک اطلاع دهید. اگر حاملگی شما فول ترم و بدون مشکل است تحریک نوک پستان می‌تواند باعث القای زایمان شود.

با پزشک قبل از شروع انقباضات رحم صحبت کنید. صبور باشید، مراقب خودتان باشید و حتی در هفته چهلم بارداری هم نباید دچار استرس شوید.

سوالات پرتکرار

آیا نوک سینه نزدیک به زمان زایمان درد می‌کند؟

التهاب نوک سینه، حساس شدن ‌و ورم می‌تواند علامت شروع زایمان باشد. هر دو نشان می‌دهد در مراحل اولیه زایمان هستید و در این حالت حتما باید با پزشک خود در تماس باشید.

آیا در دروه بارداری باید از تحریک نوک سینه اجتناب کرد؟

اگر دچار هر گونه مشکل در بارداری هستید یا بارداری شما اصطلاحا پرخطر است از این روش اجتناب کنید.

بیشتر بدانید:

پاره شدن عمدی کیسه آب توسط پزشک و القای زایمان به چه علت؟

تحریک نوک سینه یا شیردوشی در بارداری باعث القای زایمان می‌شود؟

پارگی عمدی کیسه آب و القای زایمان به روش آمنیوتومی