افزایش وزن در بارداری

میزان افزایش وزن در بارداری از فردی به فرد دیگر و از یک بارداری به بارداری دیگر متفاوت است. در هر حال، وزن پیش از بارداری شما، تعیین‌کننده میزان افزایش وزن در بارداری است. علاوه بر اینکه افزایش وزن در افراد و بارداری‌های مختلف متفاوت است، به میزان مصرف غذا و نوع غذاها هم بستگی دارد. در زیر، توصیه‌هایی برای میزان نرمال افزایش وزن ارائه شده است.

میزان افزایش وزن در بارداری از فردی به فرد دیگر و از یک بارداری به بارداری دیگر متفاوت است. بنابراین مثلا ممکن است افزایش وزن 10 کیلوگرم در بارداری برای شما زیاد محسوب شود اما برای فرد دیگری مناسب باشد و بر عکس. در هر حال، وزن پیش از بارداری شما، تعیین‌کننده میزان افزایش وزن در بارداری است. اما ذکر این نکته نیز ضروری است که علاوه بر اینکه افزایش وزن در افراد و بارداری‌های مختلف متفاوت است، به میزان مصرف غذا و نوع غذاها هم بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید که در طول دوران بارداری نباید رژیم بگیرید، بلکه می‌بایست عاقلانه و اندازه مصرف کنید. در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در زیر، توصیه‌هایی برای میزان نرمال افزایش وزن ارائه شده است.

افزایش وزن خانم باردار (بارداری تک قلو)
وزن قبل از باداری                         افزایش وزن در بارداری (کیلوگرم)
لاغر                                             13 تا 18
متوسط                                         11 تا 16
چاق                                              6 تا 11
افزایش وزن خانم باردار (بارداری دوقلو)
وزن قبل از باداری                         افزایش وزن در بارداری (کیلوگرم)
لاغر                                             18 تا 23
متوسط                                        16 تا 21
چاق                                             11 تا 16

اگر وزن شما به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد باید آنرا جدی بگیرید و حتما به پزشک خود اطلاع دهید. منظور از افزایش وزن ناگهانی، اضافه کردن وزن به اندازه 2 کیلوگرم یا بیشتر در یک هفته از دوران بارداری است که می‌تواند نشانه مسمومیت بارداری باشد.

بیشتر بدانید:

فعالیت بدنی و ورزش در دوران بارداری

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی