مراجعه به پزشک در بارداری

مادران باید بدانند تعیین زمانبندی ملاقات با پزشک به اندازه انتخاب نام و انتخاب رنگ سیسمونی کودک و حتی بیش از آن اهمیت دارد. مراجعه منظم به پزشک به شما اطمینان می‌دهد که همه چیز به خوبی پیش می‌رود. در صورتی که مشکلی هم در بارداری شما وجود داشته باشد،‌ پزشک علائم آنرا زودتر تشخیص داده و می‌داند مداوا چه زمانی باید انجام شود.

مادران باید بدانند تعیین زمانبندی ملاقات با پزشک به اندازه انتخاب نام و انتخاب رنگ سیسمونی کودک و حتی بیش از آن اهمیت دارد. ملاقات منظم با پزشک به شما اطمینان می‌دهد که همه چیز به خوبی پیش می‌رود و استرس را از شما دور می‌کند. در صورتی که مشکلی هم در بارداری شما وجود داشته باشد،‌ پزشک علائم آنرا زودتر تشخیص داده و می‌داند مداوا چه زمانی باید انجام شود. در ادامه مطالبی مهم در مورد مراجعه به پزشک در دوران بارداری بیان شده است.

چند جلسه مراجعه به پزشک در دوران بارداری باید انجام شود؟

بسته به اینکه چه موقع متوجه می‌شوید باردار هستید حدود 10 تا 15 ملاقات با پزشک باید انجام دهید. در یک بارداری معمولی، تقریبا مراحل زیر دنبال می‌شود:

هفته 4 تا 28 بارداری: هر ماه یکبار

هفته 28 تا 36 بارداری: یک هفته در میان

هفته 36 تا زمان زایمان: هر هفته

به عنوان یک قاعده کلی، تعداد ویزیت‌ها، در سه ماهه سوم بارداری افزایش می‌یابد زیرا عوارضی مثل مسمومیت بارداری، بیشتر در این زمان نمایان می‌شود. ضمنا مسائل مربوط به رشد کودک در اواخر دوران بارداری بیشتر نمود پیدا می‌کند. در این دوره پزشک وزن شما، اندازه شکم و سایر شاخص‌های مهم رشد را چک می‌کند. اگر ریسک بارداری شما بالا باشد یا اگر در بارداری قبلی زایمان زودرس یا دیررس داشته‌اید، تعداد ویزیت‌ها افزایش خواهد یافت.

چه آزمایش‌هایی در مراجعه به پزشک در دوران بارداری انجام می‌شود؟

در هر ملاقات با پزشک معاینات زیادی انجام می‌شود که که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

سنجش فشار خون
سنجش وزن
گاهی آزمایش ادرار برای بررسی عفونت ادراری، دفع پروتئین زیاد در ادرار (بررسی مسمومیت بارداری) یا قند خون (بررسی دیابت بارداری) تجویز می‌شود؛
بررسی ورم در ناحیه دست‌ها، پاها یا صورت؛
بررسی ضربان قلب جنین که  از هفته ششم بارداری به بعد با سونوگرافی و از هفته دوازدهم بارداری به بعد توسط پزشک قابل انجام است؛
اندازه‌گیری و لمس شکم برای بررسی اندازه و وضعیت بچه در رحم (در سه ماهه دوم و سوم بارداری)؛

سایر آزمایش‌هایی که در دوران بارداری انجام می‌شود بسته به شرایط خاص هر بارداری، شامل موارد زیر است:

بسته به میزان ریسک بارداری شما (با توجه به سن، قومیت یا سابقه خانوادگی) ممکن است پزشک یک یا چند مورد از آزمایش‌های ژنتیک را برای شما تجویز نماید تا ناهنجاری‌های کروموزومی که عامل بروز بیماری‌هایی مثل سندرم داون هستند را بررسی نماید.

آزمایش‌های غربالگری‌های خون مثل آزمایشDNA Cell Free  (NIPT) و غربالگری کواد مارکر نیز نشان می‌دهد که آیا فرزند شما در معرض ریسک بالای ناهنجاری‌های ژنتیک است یا نه.

ممکن است پزشک شما آزمایش CVS یا آمنیوسنتر را به ترتیب در سه ماهه اول و در سه ماهه دوم بارداری تجویز کند تا به تشخیص مناسبی از شرایط ژنتیک شما برسد. اگر قرار شد آزمایش‌های ژنتیک را انجام دهید حتما در مورد مزایا و معایب هر کدام با پزشک خود صحبت نمایید.

در یک ویزیت پزشک در مورد چه چیزهایی باید صحبت شود؟

در هر ملاقات، پزشک باید:

در مورد وضعیت فیزیکی و روانی شما از شما سوالاتی بپرسد
به تمامی سوالات شما پاسخ دهد
به شما در مورد مراقبت از خود و فرزندتان توضیحاتی بدهد
در مورد تغییراتی که تا ویزیت بعدی برای شما اتفاق خواهد افتاد و علائمی که باید نسبت به آنها حساس باشید صحبت نماید.

شما باید تمامی سوالات خود را از پزشک بپرسید. اغلب خانم‌های باردار در مطب پزشک در حین صحبت‌ و تست‌هایی که انجام می‌شود سوالات خود را فراموش می‌کنند. پس حتما از قبل سوالات خود را روی یک برگه کاغذ بنویسید.

بیشتر بدانید:

پزشک بارداری خود را چگونه انتخاب نماییم؟

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری