آزمایش پاپ اسمیر در بارداری

آزمایش شناخته شده پاپ اسمیر از روش‌های غربالگری غیر تهاجمی است که با نمونه برداری از سلول‌های گردن رحم برای تشخیص سرطان یا عواملی که ممکن است منجر به سرطان گردن رحم شوند،‌ انجام می‌شود. در برخی از کشورها این آزمایش برای تمامی خانم‌های باردار تجویز می‌شود. در کشور ما بسته به تشخیص پزشک، ممکن است این آزمایش در دوران بارداری انجام شود.

آزمایش شناخته شده پاپ اسمیر از روش‌های غربالگری غیر تهاجمی است که با نمونه برداری از سلول‌های گردن رحم برای تشخیص سرطان یا عواملی که ممکن است منجر به سرطان گردن رحم شوند،‌ انجام می‌شود.

چه کسانی آزمایش پاپ اسمیر را در دوران بارداری انجام می‌دهند؟

خانم‌ها به طور معمولا حدود 2 تا 3 سال یکبار باید این آزمایش را انجام دهند. در برخی از کشورها این آزمایش برای تمامی خانم‌های باردار تجویز شده و جزء آزمایش‌های روتین بارداری محسوب می‌شود. در کشور ما بسته به تشخیص پزشک، ممکن است این آزمایش در دوران بارداری انجام شود.

چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود؟

اگر قرار باشد این آزمایش انجام شود معمولا جزء اولین تست‌های بارداری است.

آزمایش پاپ اسمیر بارداری چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام آزمایش، خانم باردار باید دراز کشیده و پاهای خود را روی دو رکاب مشخص شده قرار دهد. پزشک از وسیله‌ای به نام اسپکولوم برای باز نگهداشتن دهانه واژن استفاده کرده و با یک وسیله به نام اسپاچولا یا برس سرویکس‌ شروع به نمونه‌برداری از رحم و گردن رحم می‌نماید. در مرحله بعد، نمونه‌ها برای آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های آمیزشی (Sexually Transmitted Diseases)

از آنجا که خانم‌ها معمولا از عفونت‌های آمیزشی خود آگاهی ندارند، توصیه می‌شود خانم‌های باردار از همان اوایل بارداری آزمایش‌های سوزاک، کلامیدیا، تریکوموناس، هپاتیت B، HIV، سیفیلیس، پاپیلوم انسانی (HPV) و زگیل تناسلی را انجام دهند. علاوه بر نمونه‌برداری با اسپاچولا یا برس سرویکس، آزمایش خون نیز برای تشخیص عفونت‌های آمیزشی لازم است.

اگر جواب آزمایش مثبت باشد چه اقدامی باید انجام داد؟

اگر سلول‌های غیر نرمال در آزمایش پاپ اسمیر مشاهده شود پزشک ممکن است از کولپوسکوپی که معاینه دقیق‌تر گردن رحم است، استفاده نماید. اما بیوپسی (بافت برداری) یا اقدامات دیگر، معمولا به بعد از زایمان موکول خواهد شد.

اگر جواب آزمایش عفونت‌های آمیزشی مثبت باشد، معمولا مداوای آن در بارداری آسان است. اگر دچار سوزاک، یا کلامیدیا شده باشید درمان آن با آنتی بیوتیک‌هایی که پزشک تجویز می‌کند قبل از زایمان انجام خواهد شد. همسر شما نیز باید از این آنتی بیوتیک‌ها مصرف کند تا جلوی ورود عفونت از طریق بدن او به بدن شما گرفته شود.

اگر به HPV مبتلا شده باشید با توجه به اینکه HPV ویروس است به آنتی بیوتیک‌ها جواب نمی‌دهد. واکسنی که برای جلوگیری از آن وجود دارد نیز در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر  به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید بارداری می‌تواند باعث گسترش آن بشود یا نشود. اگر زگیل‌ها خود به خود بر طرف نشدند پزشک آنها را با منجمد کردن، گرمای الکتریکی یا لیزر بر می‌دارد.

اما اگر زگیل‌ها بر بارداری شما تاثیری نداشته باشند پزشک معمولا تا بعد از زایمان صبر می‌کند. زگیل تناسلی به ندرت خانم باردار را مجبور به زایمان غیر طبیعی می‌کند. خوشبختانه، احتمال انتقال بیماری HPV به جنین نیز بسیار کم است.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای مادر یا جنین خطرناک است؟

پاپ اسمیر معمولا خطری برای فرد باردار ندارد اما اگر عفونت تشخیص داده نشود ممکن است به جنین (مثلا به چشم او) سرایت کند.

بیشتر بدانید:

معاینه لگن در بارداری خطر دارد؟

آزمایش غربالگری اول یا NT

آزمایش غربالگری دوم یا تست آنومالی

مزایای آزمایش‌ها و تست‌های دوران بارداری