سونوگرافی بارداری

سونوگرافی بارداری چقدر دقت دارد؟ شاید بخواهید دقت سونوگرافی را برای تعیین جنسیت جنین، تاریخ زایمان یا مسائل مهم‌تری مثل تشخیص سقط بدانید. اجازه دهید کمی در مورد آن توضیح بدهیم.

سونوگرافی بارداری چقدر دقت دارد؟ شاید بخواهید دقت سونوگرافی را برای تعیین جنسیت جنین، تاریخ زایمان یا مسائل مهم‌تری مثل تشخیص سقط بدانید. اجازه دهید کمی در مورد آن توضیح بدهیم.

 

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصویر جنین در رحم استفاده می‌کند. تصاویر در یک مانیتور کنار تخت نمایش داده می‌شود. سونوگرافی وسیله‌ای مناسب برای بررسی رشد جنین بوده و به پزشکان اطلاعات زیادی برای مراقبت بهتر بارداری ارائه می‌دهد. اما دقت سونوگرافی همیشه 100 درصد نیست و به عوامل زیادی مثل مرحله بارداری، کیفیت دستگاه، مهارت متخصص سونوگرافی و موقعیت جنین در رحم بستگی دارد.

در ادامه اطلاعاتی در مورد دقت سونوگرافی برای مسائل مختلف بارداری ذکر شده است. وقتی که تمام این موضوعات را بدانید از تصاویر سونوگرافی فرزندتان لذت خواهید برد.

کاربردهای سونوگرافی

تعیین تاریخ زایمان

قطعا یکی از مهم‌ترین سوالات برای هر فرد باردار این است: تاریخ زایمان من چیست؟

نتایج مطالعات نشان می‌دهد دقت تاریخ زایمان سونوگرافی سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم (تا هفته 20) از محاسبه بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی بیشتر است. تخمین تاریخ زایمان در اولین جلسات سونوگرافی تا حدود 10روز خطا دارد.

بعد از هفته 20 بارداری،‌ پزشک خیلی به تاریخ زایمان سونوگرافی جدید توجه نمی‌کند و تاریخ زایمان را تغییر نمی‌دهد چون دقت تاریخ زایمان بعد از هفته 20 کم می‌شود. به خاطر داشته باشید که تاریخ زایمان تقریبی است. معمولا خانم‌ها در تاریخ برآورد شده، زایمان نمی‌کنند. فقط 4 درصد از آنها درست در تاریخ تخمینی، زایمان می‌کنند.

بررسی تشکیل قلب جنین

بعد از هفته 7 تا 8 بارداری با استفاده از سونوگرافی می‌توان صدای قلب جنین را شنید. اما در هفته های اول نمی‌توان تشخیص دارد شنیده نشدن صدای قلب جنین به دلیل تخمین اشتباه سن بارداری است یا سقط اتفاق افتاده است. به همین دلیل اگر صدای قلب جنین در حدود هفته 8 بارداری شنیده نشود پزشک یک سونوگرافی دیگر به فاصله یک هفته تجویز می‌کند تا مطمئن شود.

اگر به هفته 8 بارداری رسیده باشید از سونوگرافی شکمی برای بررسی تشکیل قلب جنین استفاده می‌شود. اگر سن بارداری کمتر از 8 هته باشد (بین 6 تا 8 هفته) سونوگرافی واژینال (وارد کردن پروب سونوگرافی در واژن) لازم است.

مهم است یادآوری کنیم که با استفاده از سونوگرافی دستی نمی‌توان تا هفته 12 بارداری، صدای قلب جنین را شنید.

تشخیص سقط جنین

در سه ماهه اول بارداری به سختی می‌توان سقط را از بارداری زودهنگام تشخیص داد. پزشک برای تشخیص سقط، به دو جلسه سونوگرافی با فاصله مناسب نیاز دارد. یا یک سونوگرافی و آزمایش‌های دیگر مثل آزمئایش اچ سی جی خون انجام شود.

تشخیص نقص‌های مادرزادی

از سونوگرافی می‌توان برای تشخیص نقص‌های مادرزادی کمک گرفت اما  دقت آزمایش همیشه بالا نیست. معمولا سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری (بین هفته 16 تا 20) معمولا سه چهارم نقص‌های مادرزادی را نشان می‌دهد. ممکن است سونوگرافی مساله‌ای را نشان دهد در حالیکه اصلا هیچ مشکلی وجود ندارد.

احتمال تشخیص ناهنجاری‌های جنین در سه ماهه دوم بارداری اغلب از سه ماهه اول بیشتر است.

اما حتی از سونوگرافی سه ماهه اول هم می‌توان اطلاعات مهمی را دریافت کرد. در یک بررسی در سال 2016 مشخص شد سونوگرافی سه ماهه اول بارداری در حدود 30 درصد ناهنجارها را در زنان با خطر کم داشتن فرزند با نقص مادرزادی و 60 درصد با خطر زیاد نقص مادرزادی را نشان می‌دهد.

با استفاده از سونوگرافی نمی‌توان بعضی از ناهنجاری‌ها مثل سندروم داون را به طور قطعی نشان داد، اما احتمال این ناهنجاری‌ها بر حسب سن بارداری و عوامل دیگر مشخص می‌شود.

علاوه بر سونوگرافی به عنوان مکمل آزمایش‌های تشخیص نقص‌های مادرزادی، از سونوگرافی سطح 2  سه بعدی و 4 بعدی نیز می‌توان کمک گرفت.

تشخیص جنسیت جنین

والدین دوست دارند جنسیت جنین را بدانند تا علاوه بر ارضای حس کنجکاوی، بتوانند زودتر برای تهیه سیسمونی اقدام نمایند. اگر در سونوگرافی جنیست جنین به شما گفته شد بدانید که همیشه درست نیست. در اواسط بارداری سونوگرافی پیش بینی خوبی از جنسیت جنین به شما می‌دهد اما در این حالت هم دقت 100 درصد نیست و ممکن است پیش بینی اشتباه باشد. احتمالا در مورد کسانی که پیش بینی جنسیت در سونوگرافی چیزی بوده و بچه در زمان تولد جنسیت دیگری داشته شنیده‌اید. حتی بچه‌هایی که به در سونوگرافی به می‌رسد آلت تناسلی پسر دارند ممکن است دختر به دنیا بیایند!

وضعیت قرار گیری جنین در رحم و پایین آمدن بیضه های جنین از عواملی است که به تشخیص جنسیت جنین کمک می‌کند.

تخمین وزن جنین

تحقیقات نشان می‌دهد تخمین وزن بچه توسط سونوگرافی خیلی قابل اطمینان نیست. سونوگرافی روشی مطمئن برای تعیین جنین با وزن کم نیست و از طرف دیگر برای بچه‌هایی که به دلیل دیابت بارداری درشت هستند نتایج خیلی نادرست است.

اگر پزشک شما نگران رشد کم بودن یا زیاد بودن وزن جنین است، روش‌های دیگری که جوابشان دقیق‌تر است وجود دارد.

بیشتر بدانید:

سونوگرافی بارداری هفته به هفته، چه اطلاعاتی نشان می‌دهد؟

بهترین زمان سونوگرافی غربالگری اول و پاسخ تمام سوالات دیگر

سونوگرافی NT،‌ درصد خطا و عدد نرمال NT