سونوگرافی NT

شاخص NT یا Nuchal Translucency میزان مایع جمع شده در زیر پوستِ پشت گردن جنین را نشان می‌دهد. میزان این مایع را می‌توان با استفاده از سونوگرافی اولتراسونیک در هفته 11 تا 14 بارداری یعنی زمانی که قد جنین بین 45 تا 84 میلی‌متر است، مشخص کرد. آزمایش NT برای تمامی خانم‌های باردار تجویز می‌شود. خوشبختانه، در حال حاضر امکان انجام این آزمایش در سرتاسر کشور وجود دارد.

آزمایش NT چیست؟

شاخص NT یا Nuchal Translucency میزان مایع جمع شده در زیر پوستِ پشت گردن جنین را نشان می‌دهد. میزان این مایع را می‌توان با استفاده از سونوگرافی اولتراسونیک در هفته 11 تا 14 بارداری یعنی زمانی که قد جنین بین 45 تا 84 میلی‌متر است، مشخص کرد.

قبل از این زمان نمی‌توان آزمایش NT را انجام داد چون جنین بسیار کوچک است. بعد از هفته 14 هم مایع اضافی در سیستم لنفاوی بچه جذب می‌شود. همه بچه‌ها این مایع را در پشت گردن خود دارند. اما در مورد بچه‌هایی که سندرم داون دارند میزان این مایع بیشتر است.

آزمایش NT برای تمامی خانم‌های باردار تجویز می‌شود. خوشبختانه، در حال حاضر امکان انجام این آزمایش در سرتاسر کشور وجود دارد. این آزمایش مشخص می‌کند احتمال وجود سندورم داون و سایر ناهنجاری‌های کروموزومی در بچه شما چقدر است. آزمایش ان تی تنها می‌تواند ریسک مربوطه را مشخص کند و نمی‌تواند به طور قطعی آنرا تعیین نماید.

بنابراین عدد بالا برای شاخص NT ضرورتا به معنای وجود ناهنجاری در جنین نیست. به همین ترتیب، NT پایین تضمین نمی‌کند که فرزند شما سالم است. برای تشخیص دقیق‌تر ابتلا به سندروم داون باید آزمایش‌های بعدی دیگری به نام‌های آمنیوسنتز و یا CVS را انجام داد.

متاسفانه، آزمایش‌های فوق، جزء آزمایش‌های تهاجمی محسوب می‌شوند و با احتمال کمی، خطر سقط جنین در آنها وجود دارد. به تازگی آزمایش دیگری نیز به نام NIFTY یا DNA Cell Free مشخص شده که با نمونه‌گیری از خون مادر انجام می‌شود و مثل دو آزمایش قبلی، تهاجمی نیست اما دقت آن هنوز به اثبات نرسیده است.

ذکر این نکته ضروری است که آزمایش NT تنها ابزاری برای تصمیم‌گیری و همان طور که از نام آن پیداست غربالگری است. در صورتی که ریسک ابتلای جنین به ناهنجاری‌های کروموزومی بالا باشد، آزمایش‌های تشخیصی دیگری مثل آمنیوسنتز، CVS یا NIFTY پیشنهاد می‌شود. برای تصمیم گیری در خصوص ادامه مراحل، مشورت با پزشک ضروری است.

معمولا علاوه بر آزمایش سونوگرافیNT، آزمایش خون نیز انجام می‌شود. این تست ترکیبی، آزمایش توام یا سه گانه نامیده می‌شود که هدف از انجام آن بالا بردن دقت است. در آزمایش خون، میزان هورمون free beta-hCG و پروتئین PAPP-A مورد سنجش قرار می‌گیرد. در مورد بچه‌های مبتلا به سندرم داون، میزان free beta-hCG معمولا بالا و PAPP-A پایین است.

آزمایش NT چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش از روی شکم انجام می‌شود. متخصص سونوگرافی، مقداری ژل روی پوست خانم باردار می‌مالد و سپس وسیله‌ای را روی شکم او حرکت می‌دهد. آزمایش ان تی درد ندارد. فقط زمانی که متخصص برای داشتن دید بهتر وسیله را حرکت می‌دهد ممکن است کمی فشار را روی شکم خود حس کنید. می‌توانید همزمان با آزمایش، کوچولوی خود را در مانیتور ببینید. سر، ستون فقرات، دست‌ها و پاهای کوچک او قابل مشاهده است!

گاهی از روی شکم نمی‌توان دید خوبی از رحم و جنین بدست آورد. دلیل این امر، زاویه رحم یا اضافه وزن خانم باردار است. در این حالت، متخصص شما را جهت انجام سونوگرافی واژینال معرفی می‌کند.

عدد NT چه چیزی را نشان می‌دهد و رنج نرمال ان تی چقدر است؟

عدد NT زیر 3.5 نرمال است (برای زنان بالای 35 سال عدد NT زیر 3 نرمال محسوب می‌شود). 9 جنین از 10 جنینی که NT آنها بین 2.5 تا 3.5 باشد،‌ کاملا سالم هستند. اما همان طور که گفته شد اگر NT جنین بالا باشد (مثلا 3.8) ضرورتا به معنای وجود ناهنجاری نیست. با افزایش NT، ریسک ابتلا به سندرم داون و سایر ناهنجاری‌های کروموزومی افزایش می‌یابد.

اگر NT بچه 6 میلی‌متر باشد ریسک ابتلا به سندرم داون (تریزومی 21) و ناهنجاری‌های دیگر کروموزمی مثل سندرم ادوارد (تریزومی 18) و سندرم پاتو (تریزومی 13) و نیز بیماری‌های قلبی زیاد است. خوشبختانه، NT اغلب بچه‌ها در محدوده نرمال قرار می‌گیرد و با انجام این آزمایش، خیال والدین راحت‌تر می‌شود.

بیشتر بدانید:

آزمایش غربالگری دوم یا تست آنومالی

آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش CVS

آزمایش غیر تهاجمی NIPT یا NIFTY

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری