شنیدن صدای قلب جنین در خانه

قلب جنین در حدود هفته پنجم بارداری شروع به تپیدن می‌کند. اگر در حدود هفته هشتم بارداری تست سونوگرافی انجام دهید ممکن است بتوانید تپش قلب جنین را برای اولین بار بشنوید. در غیر این صورت صدای قلب جنین را در مراجعات روتین بارداری به پزشک خواهید شنید. پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی داپلر در حدود هفته 10 بارداری می‌تواند آنرا تشخیص دهد.

قلب جنین در حدود هفته پنجم بارداری شروع به تپیدن می‌کند. اگر در حدود هفته هشتم بارداری تست سونوگرافی انجام دهید ممکن است بتوانید تپش قلب جنین را برای اولین بار بشنوید. در غیر این صورت صدای قلب جنین را در مراجعات روتین بارداری به پزشک خواهید شنید.

پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی داپلر در حدود هفته 10 بارداری می‌تواند آنرا تشخیص دهد اما احتمال شنیدن صدای قلب جنین در هفته 12 بارداری بیشتر است. اینکه چه زمانی بتوانید صدای قلب جنین را بشنوید به پوزیشن جنین، وزن شما و دقت تخمین تاریخ زایمان بستگی دارد.

سونوگرافی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر یک مانیتور برای بررسی و یافتن قلب جنین است. پزشک به بدن شما کمی ژل مالیده و پروب سونوگرافی را روی شکم شما حرکت می‌دهد تا بتواند صدای قلب جنین را پیدا کند. دستگاه داپلر امواج صوتی فرستاده و دریافت می‌کند که از قلب جنین دریافت می‌شود. این دستگاه می‌تواند صدای تپش قلب را آنقدر بالا ببرد که بتوانید آنرا بشنوید.

آیا می‌توان یک دستگاه سونوگرافی خرید یا کرایه کرد؟

بله می‌توان برای استفاده خانگی این دستگاه را تهیه نمود. اما بعضی از متخصصان اعتقاد دارند داشتن دستگاه سونوگرافی خانگی مناسب نیست چون نیازمند آموزش و تمرین زیادی برای یافتن و تشخیص ضربان قلب جنین است.

صدای قلب جنین چگونه است؟

خیلی از خانم‌های باردار معتقدند صدای قلب جنین شبیه صدای چهارنعل اسب است. شنیدن آن برای اولین بار واقعا شما را شگفت زده می‌کند. ضربان قلب جنین در رحم باید بین 120 تا 160 بار در دقیقه شنیده شود و سریع‌تر و آهسته‌تر از آن نشانه مشکل قلبی است.

بیشتر بدانید:

صدای قلب جنین و تکامل دستگاه گردش خون

تشکبل نشدن قلب جنین و نداشتن ضربان در هفته هفتم و هشتم بارداری