ام آر آی در بارداری

اهمیت مراقبت از بدن در بارداری دوچندان می‌شود چون باید از 2 نفر مراقبت کنید. گاهی پزشک برای بررسی سلامتی خودتان یا جنین ام آر آی (MRI) تجویز می‌کند…..

اهمیت مراقبت از بدن در بارداری دوچندان می‌شود چون باید از 2 نفر مراقبت کنید. گاهی پزشک برای بررسی سلامتی خودتان یا جنین ام آر آی (MRI) تجویز می‌کند. آیا انجام این آزمایش در بارداری بی خطر است؟

معمولا ام آر آی در بارداری توصیه نمی‌شود مگر آنکه واقعا دلیل خاصی مثل درد لگن یا مننژیت برای انجام آن وجود داشته باشد. این آزمایش معمولا در بارداری بی خطر است اما پزشکان احتیاط می‌کنند و فقط در مواقع ضروری در بارداری آنرا تجویز می‌کنند.

در این مطلب در مورد عملکرد ام آر آی، بی خطر بودن و عوارض جانبی محتمل بحث می‌کنیم.

ام آر آی چیست؟

ام آر آی یک تکنیک تصویر برداری است که برای ثبت تصاویر اندام‌ها و بافت‌های بدن با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی انجام می‌شود. دستگاه ام آر آی لوله‌ای شکل است.

وقتی که فرد درون دستگاه قرار می‌گیرد با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی سیگنال ایجاد و تصاویر ثبت می‌شود. با پیشرفت فناوری، اکنون با دستگاه ام آر آی می‌توان تصاویر ثبت شده از زوایای مختلف را به تصاویر سه بعدی تبدیل کرد.

آیا ام آر آی در بارداری بی خطر است؟

در مطالعات انجام شده هنوز خطر خاصی برای ام آر آی در بارداری مشخص نکرده است. کالج زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند با وجود آنکه MRI در بارداری بی خطر است اما حتما فقط در مواقع ضروری انجام شود. ممکن است پزشک در سه ماهه اول احتیاط کرده و از آن صرفنظر نماید. ام آر آی در سه ماهه دوم و سوم کم‌خطرتر است.

از گادولینیوم یا عنوان ماده کنتراست (حاجب) ام آر آی در بارداری باید کاملا صرفنظر شود چون خطر تولد نوزاد مرده یا مرگ جنین را افزایش می‌دهد.

علت استفاده از ام آر آی در بارداری چیست؟

اگر بیماری برای مادر یا جنین خطر داشته باشد مداوا هر چه زودتر باید آغاز شود. در صورتی که از یک بیماری رنج می‌برید و علائم بیماری نشان می‌دهد که درمان باید بلافاصله آغاز شود و پزشک بخواهد اطلاعات بیشتری کسب کند ممکن است آزمایش ام آر آی را تجویز کند.

چه زمانی ام آر آی در بارداری لازم است؟

پزشکان توصیه می‌کنند ام آر آی در سه ماهه دوم و سوم بارداری انجام شود. ام آر آی جنین اطلاعات ساختاری و مفصل را شامل ناهنجاری‌های مغز، بدن و ستوان فقرات را نشان می‌دهد. ام آر آی به تشخیص بیماری خیلی کمک می‌کند.

عوارض ام آر آی در بارداری چیست؟

هنوز عوارض اثبات شده‌ای برای ام آر آی در بارداری برای مادر و جنین مشخص نشده است. خوشبختانه در ام آر آی از تشعشع که ممکن است باعث تغییرات در ژنتیک شود استفاده نمی‌شود. در طول سال‌هایی که این روش اختراع شده زنان باردار زیادی از آن استفاده کرده‌اند و هیچ ضرری برای مادر و نوزاد گزارش نشده است.

ماده حاجب به نام گادولینیوم که در رگ‌ها و بازو تزریق می‌شود تنها باید در بعضی موارد خاص استفاده شود. اما این ماده در بارداری توصیه نمی‌شود مگر در موارد واقعا ضروری که پزشک تشخیص می‌دهد.

قبل از استفاده از ماده حاجب پزشک و رادیولوژیست به خوبی شما را راهنمایی کرده و نکات ایمنی را گوشزد می‌کنند.

اگر پزشک ام آر آی را در بارداری ضروری می‌داند حتما آنرا انجام دهید. ممکن است مزایای درمانی آن زیاد باشد. همانطور که می‌دانید سلامت خودتان و جنین به اقداماتی بستگی دارد که انجام می‌دهید.

سوالات پرتکرار

آیا ام آر آی می‌تواند همه بیماری‌های داخلی را نشان می‌دهد؟

ام آر آی آزمایشی است که کمک می‌کند تصاویر دقیق بافت نرم چک شود. این تصاویر با استفاده از امواج رادیویی،‌ میدان مغناطیسی و کامپیوتر ایجاد می‌شوند. اسکن کمک می‌کند پزشک لایه‌های مختلف اندام‌های بدن را ببیند. تومور، سکته‌های مغزی و فتق دیسک توسط ام آر آی قابل تشخیص است.

آیا ام آر آی نسبت به سی تی اسکن کم خطرتر است؟

بله ام آر آی کم‌خطرتر از سی تی اسکن است. در سی تی اسکن از تشعشع استفاده می‌شود که ممکن است به DNA آسیب بزند و باعث تشکیل سرطان شود. اما زمان آزمایش ام آر آی طولانی‌تر است.

آیا ام آر آی در سه ماهه سوم بارداری بی خطر است؟

ام آر آی در سه ماهه دوم و سوم بارداری بی خطر است اما در سه ماهه اول نباید انجام شود.

جایگزین ام آر آی چیست؟

سونوگرافی آزمایش جایگزین ام آر آی در بارداری است. در سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویر استفاده می‌شود. اما گاهی پزشک برای داشتن تصاویر دقیق‌تر ام آر آی تجویز می‌کند.

سی تی اسکن هم در بارداری امکانپذیر است اما چون در آن از تشعشع برای تولید تصاویر استفاده می‌شود بهتر است تا حد ممکن از آن چشم‌پوشی گردد.

ام آر آی جنین جیست؟

در ام آر آی جنین ساختار آنتومیک بدن جنین بررسی می‌شود. ام آر آی جنین مکمل سونوگرافی است. ام آر آی جنین معمولا در سه ماهه دوم و سوم بارداری انجام می‌شود.

بیشتر بدانید:

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در بارداری

اکوی قلب جنین برای چه کسانی است و در چند هفتگی انجام می‌شود؟

دقیق ترین تاریخ زایمان با سونوگرافی معلوم می‌شود یا فرمول؟