فشار خون در بارداری

اگر دچار بیماری فشار خون مزمن هستید حتما به کنترل منظم فشار خون خود عادت دارید. پزشک نیز حتما موضوع را پیگیری می‌کند. پس جای تعجب نیست که پزشک در دوران بارداری توجه بیشتری به فشار خون شما داشته باشد. فشار خون ارثی، فشار خونی است که قبل از بارداری وجود داشته و در 20 هفته اول بارداری ادامه پیدا کند.

اگر دچار بیماری فشار خون مزمن هستید حتما به کنترل منظم فشار خون خود عادت دارید. پزشک نیز حتما موضوع را پیگیری می‌کند. پس جای تعجب نیست که پزشک در دوران بارداری توجه بیشتری به فشار خون شما داشته باشد.

فشار خون ارثی چیست؟

فشار خون ارثی، فشار خونی است که قبل از بارداری وجود داشته و در اوایل بارداری (20 هفته اول بارداری) ادامه پیدا کند. فشار خون ارثی با فشار خون دیابت بارداری یا فشار خون ناشی از بارداری که در نیمه دوم بارداری اتفاق می‌افتد متفاوت است.

اگر قبل از بارداری دچار فشار خون بالا بوده باشید تعداد مراجعات شما به پزشک در بارداری افزایش خواهد یافت. فشار خون بالا به آن معنا است که بارداری شما پرخطر محسوب می‌شود. با مراقبت منظم و پیوسته در بارداری توسط خود شما یا پزشک می‌توانید یک بارداری سالم را پشت سر گذاشته و بچه سالم را به دنیا بیاورید.

چه خطراتی برای بارداری افراد دچار فشار خون وجود دارد؟

فشار خون بالای کنترل نشده می‌تواند باعث بعضی اختلالات بارداری شود. ازجمله این موارد می‌توان جنین کوچک نسبت به سن باردرای (به دلیل کاهش جریان خون به سمت جفت)، زایمان زودرس، مسائل تنفسی بارداری یا در حین زایمان، جدا شدن (دکولمان) جفت و مسمومیت بارداری را نام برد. اگر بارداری به خوبی کنترل شود خطر این اختلالات کم شده یا حتی از بین می‌رود.

کنترل فشار خون موروثی در دوران بارداری

موارد زیر می‌تواند خطر و ریسک فشار خون بارداری را در بارداری به حداقل برساند:

همکاری پزشکی

پزشک بارداری افراد مبتلا به فشار خون باید به دقت مساله شما را تحت نظر داشته و از تخصص پزشکان دیگر نیز استفاده نماید.

کنترل وضعیت سلامت

ممکن است نوبت‌های مراجعه شما به پزشک افزایش یافته و آزمایش‌های بیشتری تجویز شود. به دلیل اینکه فشار خون بالا می‌تواند منجر به مسمومیت بارداری شود کنترل آن نیازمند دقت زیادی است.

تکنیک‌های ریلکسیشن

تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن برای تمامی خانم‌های باردار و به ویژه برای مادران با فشار خون بالا موثر هستند. مطالعات نشان می‌دهد این تمرینات می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

سایر روش‌ها

روش‌های خاص مثل بازخورد زیستی (Biofeedback)، طب سوزنی یا ماساژ که پزشک به شما معرفی می‌کند اهمیت زیادی دارد.

تمرینات ورزشی

به خاطر داشته باشید در حالتی که فشار خون بارداری نتواند به خوبی کنترل شود تمرینات ورزشی توصیه نمی‌شود. تاکید می‌شود قبل از انجام تمرینات ورزشی حتما برای شرایط خاص خود از پزشک راهنمایی بخواهید. اگر پزشک به شما اجازه می‌دهد تمرینات ورزشی می‌تواند سطح استرس را کنترل کرده و از این طریق فشار خون را کاهش دهد.

کنترل فشار خون

شاید پزشک از شما بخواهد در خانه فشار خون را خودتان کنترل نمایید. وقتی که به خوبی استراحت کرده و آرامش دارید این کار را انجام دهید.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی در بارداری اهمیت زیادی دارد اما باید با راهنمایی پزشک برای وضعیت خاص شما اصلاح شود. خوردن میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب یا بدون چربی، چربی‌های مفید مثل امگا3 و غلات کامل برای پایین نگهداشتن فشار خون خیلی مفید هستند. با وجود آنکه سطح سدیم در بارداری نباید خیلی پایین باشد اما کم کردن مصرف نمک طعام برای کنترل فشار خون در بارداری لازم است.

افزایش وزن مناسب

از آنجا که وزن زیاد و چاقی عامل مهم فشار خون است، حتما در محدوده افزایش وزن که پزشک توصیه می‌کند باید حرکت نمایید. افزایش وزن باید پیوسته و منظم باشد. علاوه بر ملاحظات افزایش وزن در بارداری، مواردی که خاص شرایط شما است باید رعایت شود.

مایعات کافی

حتما باید به اندازه مافی آب و مایعات بخورید تا ورم خفیف دست و پا درمان شود. در اغلب موارد، داروی ادرارآور که برای درمان فشار خون استفاده شده و می‌تواند مایع اضافی را از بدن خارج نماید در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

داروهای مناسب

ممکن است داروهای شما طبق نظر پزشک در دوران بارداری تغییر نماید. بعضی از داروهای فشار خون در بارداری مجاز و بعضی دیگر ممنوع هستند. به خاطر داشته باشید که مصرف داروی مناسب در بارداری نسبت به قبل از ان اهمیت بیشتری دارد چون شما باید علاوه بر سلامت خودتان مراقب سلامت فرزندتان هم باشید.

بیشتر بدانید:

چسبندگی جفت به رحم

فیبروز سیستیک در بارداری

جفت خلفی و خطرات و عوارض آن برای مادر و جنین