درد قفسه سینه در بارداری 2

بارداری تمام اندام‌های بدن از جمله شکم، رحم و ستون فقرات را بزرگتر از قبل می‌کند. نتیجه این اتفاق چیست: درد ستون فقرات و پهلو که حتی با تغییر وضعیت دادن هم بهتر نمی‌شود. در این مطلب در مورد علت این اتفاق و راه‌های کم کردن درد آن توضیح می‌دهیم.

بارداری تمام اندام‌های بدن از جمله شکم، رحم و ستون فقرات را بزرگتر از قبل می‌کند. نتیجه این اتفاق چیست: درد ستون فقرات و پهلو که حتی با تغییر وضعیت دادن هم بهتر نمی‌شود. در این مطلب در مورد علت این اتفاق و راه‌های کم کردن درد آن توضیح می‌دهیم.

علت درد قفسه سینه در بارداری چیست؟

درد ستون فقرات اغلب در سه ماهه دوم و سوم بارداری که بدن برای مراقبت از جنین در حال رشد است اتفاق می‌افتد. چند علت برای درد قفسه سینه در بارداری وجود دارد:

هورمون‌ها

هورمون‌هایی که باعث شل شدن مفاصل می‌شود به خصوص هورمون ریلاکسین گاهی باعث منبسط شدن قفسه سینه می‌شود. با وجود آنکه این حالت برای ریه‌ها خوشایند است چون حجم آنها بیشتر می‌شود و همچنین برای رحم که به طور مستمر در حال رشد است اما سبب درد قفسه سینه می‌شود.

ورم

غضروفی که به قفسه سینه وصل شده ممکن است در بارداری شل و منبسط شود که نتیجه آن تورم و درد در ناحیه است.

افزایش فشار رحم

با بزرگ شدن رحم و سینه‌ها قفسه سینه تحت فشار قرار می‌گیرد.

لگدهای جنین

جنین را اصلا دست کم نگیرید! بعضی از مواقع لگدهای او در رحم خیلی شدید است!

تغییرات قفسه سینه در بارداری چگونه است؟

در اوائل بارداری اصلا درد قفسه سینه نخواهید داشت. معولا درد قفسه سینه از سه ماهه دوم بارداری آغاز می‌شود.

سه ماهه اول بارداری

همانطور که گفته شد چون جنین هنوز کوچک بوده و رحم هم خیلی تغییر نکرده معمولا در سه اول بارداری درد قفسه سینه وجود ندارد. در انتهای سه ماهه اول، جنین هنوز 28 گرم یا کمتر است. در این دوره افزایش وزن فرد باردار اندک است. آنهایی که دچار حالت تهوع و استفراغ شده‌اند حتی گاهی در سه ماهه اول وزن کم می‌کنند!

سه ماهه دوم بارداری

با رشد جنین درد قفسه سینه و تنگی نفس آغاز می‌شود. علت تنگی نفس فشار رحم به دیافراگم و فشرده شدن ریه‌ها است.

سه ماهه سوم بارداری

در این دوره درد قفسه سینه ادامه پیدا می‌کند چون فشار رحم به قفسه سینه بیشتر شده است. جنین حالا بزرگتر شده و فشار و لگدهای به قفسه سینه افزایش یافته است.

خوشبختانه در هفته های آخر بارداری جنین آماده به دنیا آمدن شده و وارد لگن می‌شود. در اثر این اتفاق فشار او به قفسه سینه و لگدهایش کمتر می‌شود.

درمان در قفسه سینه در بارداری چیست؟

نیازی نیست برای کم کردن درد قفسه سینه تا زمان زایمان صبر کنید. از این نکات برای کاهش درد قفسه سینه در دوران بارداری استفاده کنید:

لباس‌های آزاد بپوشید

لباس تنگ باعث افزایش فشار به قفسه سینه می‌شود. لباس‌های مخصوص بارداری، لباس زیر گشاد و تی شرت بپوشید.

حمام کنید

حمام گرم (نه داغ) بسیاری از دردهای دوران بارداری را تسکین می‌دهد. اگر می‌ترسید وان حمام باعث آسیب به شما بشود از پدهای گرمایشی استفاده کنید.

از شکم بند مخصوص بارداری استفاده کنید

شکم بندهای بارداری برای توزیع وزن دور شکم طراحی شده‌اند. با وجود آنکه کاربرد اول آنها تسکین درد لیگامان گرد (round ligament pain) است اما می‌توانند فشار وارده به شکم که باعث به پایین کشیده شدن و درد قفسه سینه می‌شود را کم کنند.

داروهای مسکن استفاده کنید

با مشورت با پزشک داروی مسکن مناسب را تعیین و از داروخانه تهیه نمایید.

چه زمانی درد قفسه سینه در بارداری نگران کننده است؟

اگر درد مورد درد قفسه سینه نگرانی دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر قفسه سینه در ناحیه بالای شکم درد می‌کند به پزشک اطلاع دهید. درد در این ناحیه می‌تواند به علت مسمومیت بارداری باشد که مشخصه آن فشار خون بالا است. سایر علائم مسمومیت بارداری سردرد شدید، تغییر در بینایی و حالت تهوع است.

مسمومیت بارداری معمولا تا زمان زایمان از بین نمی‌رود و بعد از زایمان هم باید تحت مداوا قرار بگیرید. اگر خدای نکرده دچار مسمومیت بارداری شده باشید آزمایش خون و آزمایش ادرار به طور منظم انجام می‌شود و فشار خون شما هم باید دائما چک شود. بسته به شدت این بیماری ممکن است داروهای فشار خون به شما داده شود یا در بیمارستان بستری شوید.

بیشتر بدانید:

کمردرد بارداری و راه‌های درمان

ماساژ بارداری