کیسه آب گرم در بارداری

همانطور که می‌دانید درد عضلات و مفاصل در بارداری یک موضوع کاملا عادی است. بالاخره شما میزبان یک موجود کوچولوی دیگر هستید! همه کسانی که از پدهای گرمایشی یا کیسه آب گرم استفاده می‌کنند می‌دانند این وسیله چقدر به تسکین درد کمک می‌کند. اما سوال این است که آیا در بارداری هم از آن می‌توان استفاده کرد. پد گرمایشی هم باعث افزایش راحتی می‌شود هم تاثیر سریع برای تسکین درد دارد.

همانطور که می‌دانید درد عضلات و مفاصل در بارداری یک موضوع کاملا عادی است. بالاخره شما میزبان یک موجود کوچولوی دیگر هستید! همه کسانی که از پدهای گرمایشی یا کیسه آب گرم استفاده می‌کنند می‌دانند این وسیله چقدر به تسکین درد کمک می‌کند. اما سوال این است که آیا در بارداری هم از آن می‌توان استفاده کرد. پد گرمایشی هم باعث افزایش راحتی می‌شود هم تاثیر سریع برای تسکین درد دارد.

آیا استفاده از پد گرمایشی در بارداری مجاز است؟

پاسخ به طور کلی پاسخ مثبت است. اما چند نکته را که در ادامه توضیح می‌دهیم باید رعایت کنید تا خدای نکرده خطری جنین را تهدید نکند. به خاطر داشته باشید که هر بارداری با بارداری دیگر متفاوت است. اگر در مورد استفاده از پد گرمایشی هر گونه نگرانی و سوالی دارید حتما با پزشک مطرح نمایید.

تاثیر پد گرمایش در کاهش درد بارداری چیست؟

گرما درمانی به تسکین کمردرد و التهاب و گرفتگی عضلات کمک می‌کند. چه از نوع الکتریکی استفاده می‌کنید چه از انواع دیگر مثل کیسه آب گرم، گرما باعث جریان بهتر خون به ناحیه مورد نظر شده و به ترمیم بافت آسیب دیده کمک می‌کند.

خوشبختانه همین اتفاق در بارداری هم می‌افتد. همزمان با رشد جنین فشار وارده به عضلات و رباط‌ها به خصوص ناحیه کمر و باسن بیشتر می‌شود. یک نمونه از این حالت، درد لیگامان گرد در ناحیه کمر و باسن است که بیشتر در سه ماهه دوم بارداری شایع می‌باشد. استفاده از گرما باعث کاهش درد و علائم می‌شود.

آیا استفاده از پد گرمایشی آسیبی به جنین می‌زند؟

معمولا خانم‌های باردار نگرانی زیادی در مورد سلامت جنین دارند. خوشبختانه، استفاده نرمال از پد گرمایشی آسیبی به جنین نمی‌رساند. اما چند نکته مثلا دمای پد یا کیسه آب گرم و محل قرار گیری آنرا باید مورد ملاحظه قرار دهید.

مزیت استفاده از پد گرمایشی در بارداری چیست؟

مزیت اصلی استفاده از پد گرمایشی تسکین درد به خصوص کمردرد است. افزایش وزن فرد باردار باعث جابجایی مرکز ثقل بدن می‌شود. در نتیجه او برای حفظ تعادل از عضلات پایین کمر بیشتر کمک می‌گیرد و فشار بیشتری به عضلات وارد می‌شود. استفاده از پد گرمایشی برای درد پایین کمر و گردن خیلی مفید است.

نکات ایمنی جهت استفاده از پد گرمایشی

اگر می‌خواهید از مزایای گرما در بارداری لذت ببرید حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. مطمئن شوید پد گرمایشی یا کیسه آب گرم بیش از حد داغ نباشد و باعث سوختگی نشود. ضمنا نباید از پد مدت زیادی استفاده کنید چون ممکن است دمای مرکزی بدن را تا حدی بالا ببرد که مثل سونا برای جنین مضر باشد.

بدن نباید بیش از 15 دقیقه در معرض دمای بیش از 38 درجه سانتیگراد قرار بگیرد. خوشبختانه با 10 دقیقه استفاده از پد تا حدود زیادی می‌توانید درد بدن را کاهش دهید و این مدت زمان افزایش دمای مرکزی بدن نمی‌شود.

نباید پد گرمایش را مستقیما روی شکم یا به سمت رحم قرار دهید. پد گرمایشی برای تسکین درد پایین کمر مناسب است اما برای شکم توصیه نمی‌شود. اگر دچار دل درد یا درد پایین شکم هستید بهترین راه مشورت با پزشک است.

جایگزین‌های مناسب برای پد گرمایشی در بارداری

با وجود آنکه استفاده از پد گرمایشی در بارداری کم خطر است اما راه‌های دیگری هم برای کاهش درد بارداری وجود دارد:

ورزش

یک راه مناسب برای این منظور ورزش کردن است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد ورزش مناسب در بارداری باعث تقویت عضلاتی می‌شود که از کمر و پاها پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل درد کم می‌شود. اگر بارداری شما پرخطر نیست و پزشک هم منع نکرده پیاده‌روی روزانه و شنا در بارداری خیلی مفید است.

ماساژ

ماساژ بارداری درد عضلات و مفاصل را که به دلیل تغییرات فیزیکی و هورمونی ایجاد می‌شود کم می‌کند. ماساژ می‌تواند ورم را کاهش دهد. همچنین درد عصبی مثل درد عصب سیاتیک را با کاهش تنش اطراف اعصاب ملتهب کاهش می‌دهد.

طب سوزنی

طب سورنی اگر اصولی انجام شود درد کمر و لگن را کم می‌‎کند. اما با وجود آنکه نتایج اغلب مطالعات، استفاده از طب سوزنی را در بارداری تایید کرده اما بهتر است قبل از انجام آن با پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

پرینه چیست و کجاست و نحوه ماساژ پرینه در دوران بارداری

نوازش شکم در دوران بارداری، مفید یا مضر؟