جوراب واریس بارداری

حتما قبول دارید که بارداری هیجان‌انگیزترین و در عین حال حساس‌ترین بخش زندگی است. باید مراقب تمام کارها و اقدامات خود باشید تا سلامت بارداری حفظ شود….

حتما قبول دارید که بارداری هیجان‌انگیزترین و در عین حال حساس‌ترین بخش زندگی است. باید مراقب تمام کارها و اقدامات خود باشید تا سلامت بارداری حفظ شود. به دلیل تغییراتی مثل افزایش وزن که در بارداری رخ می‌دهد بدن مستعد آسیب و درد غیر عادی در چند عضو از جمله دست و پا است. برای کاهش این ناراحتی‌ها، کالاهای بسیاری در بازار عرضه شده که یکی از آنها جوراب واریس بارداری است.

اگر قبلا از جوراب واریس استفاده نکرده‌اید بارداری زمان مناسبی برای پوشیدن آن است. در ادامه در مورد جوراب واریس، نحوه استفاده و فواید آن توضیح می‌دهیم.

جوراب واریس و ساپورت واریس چیست؟

معمولا این نوع جوراب ساق بلند بوده و از پاها و عضلات خسته حمایت می‌کند. جوراب واریس یکی از انواع جوراب‌های درمانی است که با عملکرد بهتر رگ‌های خونی باعث تسکین قوزک پا می‌شود، روش کلی عمکلرد آن خیلی ساده است: با افزایش فشار به پایین پا و کاهش فشار به ساق پا باعث جریان خون از ساق پا به قلب جریان می‌شود. با نزدیک شدن به زمان زایمان، بدن مایعات بیشتری تولید می‌کند.
علاوه بر آن، با رشد رحم فشار آن به رگ‌ها افزایش یافته که باعث ورم پا و ساق پا می‌شود. این حالت که اِدِم هم نامیده می‌شود در بارداری خیلی شایع است و معمولا بین هفته 22 تا 27 بارداری وجود دارد. پوشیدن جوراب واریس باعث می‌شود پاهای شما در این دوره سخت احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

چطور در بارداری از جوراب واریس استفاده کنیم؟

در بارداری می‌توانید این نوع جوراب را در حال نشستن یا قدم زدن بپوشید. بهتر است جوراب واریس را صبح‌ها بعد از برخاستن از خواب بپوشید و در تمام طول روز پایتان باشد. بهتر است قبل از ورم کردن پا آنرا بپوشید. نیازی نیست شب بپوشید چون پاها شب‌ها آرام هستند و جریان خون به خوبی انجام می‌شود.

چه نوع جوراب واریس برای شما مناسب است؟

انواع جوراب واریس با بلندی مختلف ساق در بازار وجود دارد که بر مبنای کاربرد مختلف طراحی شده‌اند. بعضی از مدل‌ها پایین زانو قرار می‌گیرند که باعث کاهش ورم نرمه ساق پا، قوزک و پایین پا می‌شود. توصیه می‌گردد قبل از انتخاب جوراب واریس با پزشک مشورت نمایید.

انواع جوراب واریس

8 تا 15 میلی متر جیوه

فشار این نوع جوراب ملایم بوده که باعث افزایش انرژی پا می‌شود.

20 تا 30 میلی متر جیوه

این جوراب واریس برای زنان باردار کاربرد بیشتری دارد. فشار آن متوسط بوده و برای درمان ورم، DVT (لخته خون در رگ‌های پا) و واریس مناسب است.

30 تا 40 میلی متر جیوه

پزشکان برای واریس و ورم شدید این نوع را تجویز می‌کند. هرگز نباید بدون مشورت پزشک از این نوع جوراب استفاده کنید.

40 تا 50 میلی متر جیوه

در این حالت فشار جوراب به پا در خیلی زیاد است. این نوع جوراب برای DVT حاد و سندرم پس از ترومبوتیک، نارسایی مزمن وریدی و غیره استفاده می‌شود.

فواید مهم جوراب واریس در بارداری

جوراب واریس به چند صورت در بارداری به شما کمک می‌کند:

بهبود گردش خون

به دلیل افزایش وزن و عدم تعادل هورمونی، گردش خون در بارداری سخت‌تر می‌شود. همگام با بزرگ شدن رحم، فشار وارده به رگها افزایش می‌یابد. در نتیجه پوشیدن جوراب واریس، فشار بیشتری به قوزک پا و ساق پا وارد شده و خون به قلب جریان پیدا می‌کند و گردش خون بهبود می‌یابد.

کاهش ورم

بدن در بارداری در حدود50 درصد آب بیشتری تولید می‌کند که باعث ورم و ادم به خصوص در ناحیه پاها می‌شود. با افزایش فشار در نقاط مناسب بدن، جوراب واریس باعث کاهش ورم پاها در حاملگی می‌شود.

کاهش رگ‌های واریسی

وقتی که رگ‌های خونی کار خود را درست انجام نمی‌دهند گردش خون در بدن دچار اختلال می‌شود. در این حالت می‌توانید رگ‌های صورتی یا آبی را در پاها ببینید. ‌اینها رگ‌های واریسی بارداری هستند که خیلی هم دردناک هستند. استفاده از جوراب واریس باعث بهبود گردش خون، کاهش رگ‌های واریسی و کاهش درد می‌شود.

کاهش درد

اگر خون به درستی در اندام‌های بدن جریان پیدا نکند درد شروع می‌شود. در بارداری به دلیل افزایش وزن و بزرگ‌شدن‌شکم این حالت خیلی شایع است. جوراب واریس باعث بهبود گردش خون از پا به قلب شده و درد را کاهش می‌دهد.

چطور جوراب واریس بارداری را انتخاب کنیم؟

جوراب واریس با اندازه مناسب، فواید زیادی دارد. برای انتخاب جوراب واریس در بارداری نکات زیر اهمیت دارد:

پوشیدن آسان

پوشیدن جوراب واریس مثل پوشیدن جوراب معمولی نیست و فشار آن بیشتر از جوراب معمولی است. مطمئن شوید پوشیدن جوراب برای شما خیلی مشکل نباشد. بعضی از انواع آن دارای زیپ است که پوشیدنش را آسان‌تر می‌کند.

راحتی

جوراب‌ها باید راحت باشد. از آنجا که باید زمان زیادی آنرا بپوشید نباید رد آن روی پای شما بماند و در گردش خون اختلال ایجاد کند. حتما برند معتبر خریداری نمایید.

اندازه مناسب جوراب

اندازه و بلندی ساق جوراب باید مناسب باشد. در غیر این صورت باعث ناراحتی می‌شود.

نوع مناسب

مهم‌ترین پارامتر، انتخاب نوع مناسب است. فشار زیاد جوراب بجای بهبود گردش خون باعث اختلال در آن می‌شود. توصیه عمومی آنست که قبل از انتخاب جوراب واریس با پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

علت پر رنگ شدن رگ‌ها در بارداری

بی حسی دست، پا، ران و باسن در بارداری