لگد زدن جنین

اولین باری که تکان خوردن کوچولوی خود را در شکم احساس می‌کنید، احساسی وصف‌ناشدنی به شما دست می‌دهد. هیچ حسی بهتر از آن در دنیا وجود ندارد. برای مادر خیلی هیجان‌انگیز است که بداند وقتی بچه تکان می‌خورد و بازی می‌کند دقیقا مشغول انجام چه کاری است! اما پرسشی که اغلب زنان باردار دارند آن است که چه زمانی تکان‌های جنین نرمال و چه زمانی غیر نرمال است.

اولین باری که تکان خوردن کوچولوی خود را در شکم احساس می‌کنید، احساسی وصف‌ناشدنی به شما دست می‌دهد. انگار که هیچ حسی بهتر از آن در دنیا وجود ندارد. برای مادر خیلی هیجان‌انگیز است که بداند وقتی بچه تکان می‌خورد و بازی می‌کند دقیقا مشغول انجام چه کاری است! اما پرسشی که اغلب زنان باردار دارند آن است که چه زمانی تکان‌های جنین نرمال و چه زمانی غیر نرمال است. در این مطلب تلاش شده پاسخ این سوال مطرح گردد.

چه زمانی اولین تکان‌های جنین را حس می‌کنید؟

اغلب زنان باردار بین هفته 18 تا هفته 20 بارداری اولین حرکات جنین را احساس می‌کنند. اما اگر بارداری اول خود را تجربه می‌کنید احتمالا ضربه‌های آرام او را کمی دیرتر احساس خواهید کرد. گاهی ممکن است تکان‌های جنین را حتی تا هفته 20 بارداری حس نکنید. اگر تا هفته 24 بارداری هنوز حرکات او را حس نکرده‌اید با پزشک خود مشورت نمایید. او ضربان قلب جنین را چک کرده و احتمالا سونوگرافی تجویز می‌کند.

بچه در شکم مادر چه حرکاتی انجام می‌دهد؟

امروزه دستگاه‌های پیشرفته سونوگرافی به محققان امکان داده تا حرکات جنین را به دقت تحت نظر داشته باشند. جالب است بدانید که حرکات و تکان‌های او خیلی زودتر از زمانی که شما آنرا حس می‌کنید آغاز شده است. اگر خوش‌شانس بوده و بچه در زمان سونوگرافی بیدار باشد می‌توانید حرکات او را مانیتور ببینید.

  • در هفته هفتم تا هشتم بارداری، جنین حرکات آرام خود را آغاز می‌کند، مثلا به بغل خم شده و گاهی نیز حرکات ناگهانی انجام می‌دهد؛
  • در حدود هفته نهم، او سکسکه کرده و پاها و بازوهای کوچک خود را حرکت می‌دهد. همچنین مکیدن و قورت دادن را تمرین می‌کند؛1
  • در هفته دهم بارداری، می‌تواند سر خود را حرکت دهد، دست خود را بالا بیاورد تا صورت خود را لمس نماید و فک خود را باز کرده و کش دهد؛
  • در هفته دوازدهم بارداری،‌ جنین خمیازه می‌کشد.‌ شاید فرایند طولانی رشد باعث شده این چنین احساس خستگی کند!
  • در هفته چهاردهم بارداری، او می‌تواند چشمان خود را حرکت دهد؛
  • در هفته پانزدهم، انگشت شست دست مورد علاقه خود را می‌مکد. اگر بتوانید این لحظه را در سونوگرافی شکار کنید راست دست بودن یا چپ دست بودن او احتمالا معلوم می‌شود.

به مرور حرکات جنین آنقدر قوی می‌شود که به راحتی می‌توانید آنها را حس کنید. در ابتدا حرکات آرام و مثل بال‌زدن پروانه یا ترکیدن یک حباب است. سپس می‌توانید هل دادن، پیچ و تاب خوردن، و حتی لگد زدن او را حس نمایید. به خاطر داشته باشید که بچه همیشه در حال حرکت نیست. گاهی در حال خواب یا استراحت به سر می‌برد. بنابراین،‌ اگر در حین سونوگرافی تکان نخورد جای نگرانی نیست.

در انتهای دوران بارداری، زمان‌های خواب بچه طولانی‌تر می‌شود. با پیشرفت بارداری، درک الگوی خواب و بیداری جنین برای مادر ممکن شده و او به راحتی می‌تواند مشخص کند چه زمانی حرکاتش نرمال است. اگر حس می‌کنید در این الگو تغییری ایجاد شده است به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه می‌توان تکان‌های جنین را بهتر حس کرد؟

شاید عدم دقت و توجه شما باعث شده حرکات او را حس نکنید. برای آنکه بهتر بتوانید حرکات او را حس کنید در حالی که شکم خود را روی چیزی مثل بالش بارداری تکیه داده‌اید، به پهلوی چپ بخوابید. حدود 2 ساعت این کار را ادامه دهید. در این مدت جنین باید حدود 10 بار تکان بخورد. وقتی که دراز کشیده‌اید نسبت به زمانی که نشسته‌اید یا به حالت ایستاده قرار دارید بهتر می‌توانید تکان‌های او را حس نمایید. اگر باز هم شک دارید، کارهای زیر را انجام دهید:

کمی غذا میل کنید

غذا بخورید و در حالی که پاهای خود را بالا قرار داد‌ه‌اید استراحت کنید. اگر زمانی که حرکت می‌کنید بچه خواب باشد ممکن است وقتی که غذا می‌خورید و دیگر قدم نمی‌زنید بیدار شود.

نوشیدنی خنک بنوشید

در این حالت، بچه تغییر دما را حس کرده و شروع به فرار از آن می‌کند. اگر نوشیدنی شیرین هم باشد بچه بیشتر تشویق به حرکت می‌شود.

صداهای نسبتا بلند تولید کنید

مثلا برای مدت کمی با صدای نسبتا بلند به موسیقی گوش دهید یا در را محکم ببنیدید (نه خیلی محکم که بچه بترسد!) و واکنش جنین را بررسی کنید.

اگر جنین شروع به حرکت کرد که احتمالا همه چیز روبراه است اما بهتر است از این لحظه به بعد الگوی حرکات او را زیر نظر داشته باشید و اگر باز هم نگرانی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم زیر را تجربه می‌کنید در اولین فرصت و بدون معطلی، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • به پهلو خوابیده‌اید و در طول 2 ساعت گذشته کمتر از 10 ضربه جنین را حس کرده‌اید؛
  • اگر جنین نسبت به صداهای بلند و ناگهانی واکنش نشان نمی‌دهد؛
  • اگر حرکات جنین به طور ناگهانی کم شده یا اینکه در طول چند روز گذشته حرکات او به مرور کاهش یافته است.

در این صورت پزشک راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه داده و دستورات لازم را صادر می‌کند. خوشبختانه، در بیشتر موارد، بعد از بررسی‌ها معلوم می‌شود که بچه سلامت است و شما با خیالی آسوده به خانه بر می‌گردید. اگر باز هم علائم بالا را تجربه کردید فارغ از آنکه چند دفعه این اتفاق تکرار شده دوباره با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید:

اگر جنین زیاد حرکت کند یا لگد بزند پسر یا دختر است؟

آزمایش‌های سونوگرافی و غربالگری در بارداری

صدای قلب جنین و تکامل دستگاه گردش خون