وقتی که قصد بارداری دارید هر نوع بیماری مزمن موجب نگرانی شود. آیا بیماری بر قدرت باروری اثر دارد؟ آیا داروها باعث اختلال در لقاح می‌شود….

وقتی که قصد بارداری دارید هر نوع بیماری مزمن موجب نگرانی شود. آیا بیماری بر قدرت باروری اثر دارد؟ آیا داروها باعث اختلال در لقاح می‌شود؟ اینها تعدادی از سوالاتی است که زوج‌ها می‌پرسند. آسم یک بیماری ریوی مزمن است که بر راه‌های هوایی ریه اثر می‌گذارد. بنابراین اگرقصد بچه‌دار شدن دارید و یا اگر همین حالا بچه دار و مبتلا به آسم هستید کنترل شرایط کمی سخت و چالشی خواهد بود.

آسم انواع مختلفی داشته و نیازمند کنترل از طریق مصرف دارو است. پزشکان به زنان دچار آسم توصیه می‌کنند قبل از اقدام به بارداری به درمان آسم توجه خاصی معطوف نمایند. در این مطلب قصد داریم در مورد آسم، تاثیر آن بر باروری و نحوه مدیریت آن در دوران حاملگی صحبت کنیم.

آسم چیست؟

آسم بیماری مربوط به راه‌های هوایی دستگاه تنفسی است که باعث ورم و التهاب شده و راه‌های هوایی را تنگ کرده و باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

حالا راه‌های هوایی باریک بیشتر از قبل مخاط دارند چون سلول‌های آن آسیب دیده هستند. تاثیر مخاط آن است که مانع آسیب باکتری، دود و گرد و غبار شود. آسم برای هر کسی مشکلاتی ایجاد می‌کند و علائم آن از فردی به فرد دیگر متغیر است.

به طور نرمال هوا به داخل و بیرون ریه آزادانه حرکت می‌کند اما در جریان حمله آسم التهاب پوشش راه‌های هوایی افزایش یافته و عضلات احاطه کننده آنها ضخیم می‌شود. در نتیجه تنفس مشکل می‌شود. تاکنون درمانی برای آسم شناخته نشده اما با کنترل مناسب آن می‌توانید زندگی نرمال و عادی داشته باشید.

ژنتیک در رشد آسم نقش دارد. سابقه خانوادگی آلرژی، اکزما و والدین و سابقه آسم والدین و خواهر و برادر، ریسک آسم را افزایش می‌دهد.

با وجود آنکه علت آسم دقیقا مشخص نیست اما قرار گرفتن در معرض بعضی عوامل باعث حمله آسم می‌شود. علائم آسم عبارتند از خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و فشار و درد قفسه سینه. آسم با مصرف داروهای مناسب و اجتناب از محرک‌ها قابل کنترل است.

آیا آسم بر قدرت باروری اثر دارد؟

آسم ممکن است بر سرعت باردار شدن شما تاثیر منفی داشته باشد. نتایج پژوهش منتشر شده در مجلهEuropean Respiratory نشان می‌دهد بین آسم و قدرت باروری رابطه وجود دارد. بر طبق این پژوهش آسم به طور میانگین زمان لازم برای باردار شدن را افزایش داده و با افزایش سن و شدت بیماری تشدید می‌شود.

آسم بر جنبه‌های مختلف سلامت تناسلی مثل چرخه قاعدگی اثر دارد. اگر قصد بارداری دارید و مبتلا به آسم هستید حتما باید با پزشک مشورت نموده و قبل از بارداری آزمایش‌های مختلف را انجام دهید.

نتایج پژوهش دیگری نشان می‌دهد آسم بر عملکرد بیضه‌های مردان اثر منفی داشته و تعداد اسپرم‌ها و احتمال لقاح را کاهش می‌دهد.

داروهای آسم و باروری

طبق یک مطالعه منتشر شده در کتابخانه ملی دارویی، آسم به دلیل التهاب مزمن و عدم تعادل هورمونی ناشی از بیماری قدرت باروری را کاهش می‌دهد. همچنین در عملکرد هورمون‌های جنسی اختلال ایجاد کرده و موجب دشواری لقاح می‌شود.

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد داروهای آسم بر شانس لقاح تاثیر دارد. در حقیقت تحت کنترل نگهداشتن آسم در دوره پیش از لقاح برای باردار شدن و داشتن یک حاملگی سالم ضروری است.

مصرف داروهای ضد آسم و استروئیدها یا اینهالرها به میزان کمی سرعت باردار شدن را کاهش می‌دهد. اگر قصد باردار شدن دارید حتما با متخصص مشورت نموده و از داروهای آسم که بر شانس لقاح تاثیر ندارند، مصرف نمایید.

سبک زندکی و مدیریت آسم

اگر قصد باردار شدن دارید چند کار باید در دوره پیش از لقاح انجام دهید. اینها باعث تسریع بارداری و کاهش عوارض می‌شود.

تحت کنترل نگهداشتن آسم

با پزشک خود مشورت نمایید و مطمئن شوید آسم در دوره پیش از لقاح با حداقل داروها و یا داروهای دوستارِ لقاح، تحت کنترل است. اجتناب از محرک‌های آسم اهمیت زیادی دارد.

ورزش منظم

با ورزش منظم سالم بمانید. از پزشک در خصوص ورزش‌های مناسب راهنمایی بخواهید. شنا برای افراد مبتلا به آسم ورزش مناسبی است. استفاده از داروی مسکن 10 تا 15 دقیقه قبل از ورزش به تحمل سختی آن، کمک می‌کند.

سایر اقدامات

  • اطراف افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند نروید
  • زیر نظر پزشک واکسن‌های ضروری مثل کووید 19، آنفولانزا، و غیره را دریافت کنید
  • ماسک بزنید
  • کمتر در معرض آلرژن‌هایی مثل موی حیوانات، گرده، کپک، سوسک‌ها، و ریزگردها قرار بگیرید.

استفاده از توصیه‌های متخصص

با پزشک وضعیت خاص خود و تاثیر آسم بر باروری مشورت کنید. او می‌تواند بر طبق شرایط خاص شما تغییرات لازم در داروها و سبک زندگی را تعیین نماید. حتما سوالات زیر را از او بپرسید:

  • کدام متخصص آلرژی یا ایمونولوژیست، برای کنترل آسم به شما کمک خواهد کرد؟
  • آیا داروها باید متناسب با اقدام به بارداری تطبیق پیدا کند؟
  • هر چند وقت یکبار باید برای چک ضعیت آسم مراجعه کنید؟
  • چگونه آسم را در خانه تحت کنترل داشته باشید؟
  • در صورت مشاهده چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنید؟

آسم تا حدودی قدرت باروری را تغییر داده و سرعت باردار شدن را کم می‌کند. خوشبختانه اگر به خوبی مدیریت شود باعث ناباروری کامل یا اختلالات بارداری نمی‌شود.

سوالات پرتکرار

آیا بین آسم و ناباروری مردان ارتباط وجود دارد؟

آسم به خودی خود باعث ناباروری مرد نمی‌شود اما داروهایی که برای درمان آسم مصرف می‌شود بر قدرت باروری مرد تاثیر دارد.

آیا بارداری افراد مبتلا به آسم خطرناک است؟

خیر تا زمانی که علائم بیماری تحت کنترل باشد افراد مبتلا به آسم می‌توانند باردار شوند. اما آسم کنترل نشده موجب اختلال در بارداری می‌گردد.

بیشتر بدانید:

اسپری تنفسی سالبوتامول در بارداری

وقفه تنفسی خواب در بارداری

آیا تنگی نفس از علائم اولیه بارداری است، درمان آن چیست؟

تنگی نفس در بارداری