صندلی ماساژ در بارداری

بارداری زیباترین و در عین حال چالشی‌ترین دوره زندگی است. در دوره حاملگی معمولا فرد دچار اضطراب، ‌کمردرد، انقباض، درد عضلانی و علائم دیگر می‌شود. لرزش صندلی ماساژ به تسکین بسیاری از دردها و گردش خون کمک می‌کند. اما باید با احتیاط استفاده شود تا خطری متوجه شما نشود.

بارداری زیباترین و در عین حال چالشی‌ترین دوره زندگی است. در دوره حاملگی معمولا فرد دچار اضطراب، ‌کمردرد، انقباض، درد عضلانی و علائم دیگر می‌شود. لرزش صندلی ماساژ به تسکین بسیاری از دردها و گردش خون کمک می‌کند. اما باید با احتیاط استفاده شود تا خطری متوجه شما نشود.

اگر تصمیم به استفاده صندلی ماساژ در بارداری دارید حتما این مطلب را بخوانید. در ادامه در خصوص فواید،‌ ملاحظات ایمنی و نکات احتیاطی صندلی ماساژور صحبت می‌کنیم.

صندلی ماساژور چیست؟

صندلی ماساژور یک وسیله الکتریکی است که با اعمال فشار به بدن، تنش و التهاب عضلانی را کم می‌کند. این نوع صندلی شبیه صندلی راحتی اما همراه با کیسه هوا، غلتک، بازوی ماساژ دهنده‌ و سطوح لرزاننده است تا ماساژ دستی را شبیه‌سازی نمایند.

آیا استفاده از صندلی ماساژور در بارداری بی خطر است؟

همانطور که می‌دانید قبل از هر اقدام در بارداری باید با پزشک مشورت نمایید. صندلی ماساژور از طریق موتور الکتریکی لرزش کنترل شده ایجاد می‌کند. این لرزش‌ها اعصاب را تحریک کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشند. صندلی ماساژ به نقاط طب سوزنی فشار وارد کرده تا تنش عضلات آزاد شود. احتمال ایجاد خطر توسط این وسیله برای فرد حامله کم است اما اگر بارداری شما پرخطر باشد استفاده از آن اصلا توصیه نمی‌شود. خطراتی که صندلی ماساژ می‌تواند در بارداری ایجاد کند به شرح زیر است:

فشار زیاد به نقاط طب سوزنی

فشار زیاد به نقاط طب سوزنی ممکن است باعث زایمان زودرس شود. بنابراین در زمان استفاده از صندلی ماساژور حتما لرزش‌ها باید ملایم بوده و به نقاط طب سوزنی فشار زیاد وارد نشود.

افزایش دمای بدن

صندلی ماساژور دارای یک تشک گرمایشی است که دمای بدن را بالا می‌برد تا باعث احساس تسکین شده و عضلات ملتهب را آرام کند. دمای بدن نباید زیاد بالا برود چون برای فرد باردار و جنین خطر دارد.

قبل از استفاده از صندلی ماساژور چه نکاتی را باید رعایت نمایید؟

اگر در یک بارداری نرمال در هنگام استفاده از صندلی ماساژور نکات ایمنی رعایت شده و دما و میزان لرزش آن هم تحت کنترل باشد باعث آسیب به فرد باردار نمی‌شود. سایر مواردی که قبل از استفاده از صندلی ماساژ باید رعایت کنید به شرح زیر است:

  • بیش از 15 تا 20 دقیقه از آن استفاده نکنید
  • به نقاط طب سوزنی به ویژه در سه ماهه دوم بارداری فشار زیاد وارد نکنید چون ممکن است باعث زایمان زودرس شود
  • اگر به اندازه کافی در صندلی ماساژ راحت نیستید از آن استفاده نکنید
  • اگر بارداری شما پرخطر است یا دچار مسمومیت بارداری، ورم بدن و ‌سردرد هستید یا سابقه زایمان زودرس و اِدِم دارید هرگز از صندلی ماساژ استفاده نکنید

فواید استفاده از صندلی ماساژ در بارداری

اگر از صندلی ماساژور به شیوه صحیح انجام شود مفید است. 5 مورد از مهم‌ترین فواید آن به شرح زیر است:

تسکین کمردرد و پادرد

رشد جنین باعث کمردرد می‌شود. یک جلسه خوب ماساژ به تسکین درد کمک کرده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

کاهش استرس

ماساژ در بارداری به کنترل سطح هورمون‌های بدن کمک می‌کند. احیای تعادل هورمونی منجر به کاهش اضطراب، افسردگی و استرس شده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

تسکین درد زایمان

جلسات ماساژ به تسکین درد زایمان کمک کرده و خطر افسردگی پس از زایمان را کم می‌کند. در نتیجه بازیابی بعد از زایمان تسریع می‌شود.

بهبود گردش خون

ماساژ درمانی در بارداری برای گردش خون خیلی مفید است. لرزش ماساژور به تحریک اعصاب کمک کرده و گردش خون را در رگ‌ها تسهیل می‌کند. بهبود گردش موجب تسهیل گردش اکسیژن در بدن شده و انقباض عضلات را کم می‌کند.

افزایش حس راحتی

همزمان با رشد جنین رشد ناحیه لگن و عصب سیاتیک در پاها دچار درد می‌شود. یک بارداری خوب به کاهش فشار اعصاب کمک کرده و تنش عضلات را آزاد می‌کند بنابراین فرد باردار احساس راحتی خواهد کرد.

ملاحظات ایمنی در زمان استفاده از صندلی ماساژور

ماساژ در بارداری خیلی آرام‌بخش است. اما همانطور که گفته شد زنان باردار قبل از استفاده از صندلی ماساژ حتما باید با پزشک مشورت نمایند و نکات ایمنی را هم در نظر بگیرند. بعضی از این نکات عبارتند از:

  • روی صندلی ماساژ هیچ نوع وسیله تیزی نباید باشد
  • همیشه از لرزش ملایم استفاده کنید و دمای آن نیز نباید بالا باشد. به نقاط طب سوزنی، فشار زیادی وارد نشود
  • حتما روی صندلی ماساژور راحت بنشینید. برای آنکه روی صندلی ماساژور به خوبی بنشینید به خودتان فشار وارد نکنید
  • مطمئن شوید صندلی ماساژ دارای کابل ارت باشد تا برای شما خطر ایجاد نکند
  • زمان استفاده از صندلی ماساژ را محدود کنید

سوالات پرتکرار

آیا ماساژ از درد عصب سیاتیک در بارداری جلوگیری می‌کند؟

ماساژ روی بعضی از نقاط طب سوزنی به کاهش درد عصب سیاتیک کمک می‌کند.

فرد حامله چند بار در روز باید از صندلی ماساژور استفاده کند؟

تناوب استفاده از آن، به سلامتی فرد بستگی دارد. اما زمان هر جلسه باید کم و محدود باشد.

بیشتر بدانید:

ماساژ بارداری

طب سوزنی در بارداری و نقاط طب سوزنی برای نازایی

آب معدنی درمانی در بارداری