علائم اولیه بارداری

عادت ماهیانه شما به تاخیر افتاده یا سینه‌های شما متورم شده است و شما فکر می‌کنید باردار هستید. پس چه باید بکنید؟ در این مطلب نکات راهنمایی ذکر شده که متوجه شوید آیا باردار هستید، علائم اولیه بارداری چیستند و چه اقداماتی باید انجام دهید. علائم اولیه بارداری ممکن است حتی یک هفته بعد از بسته‌شدن نطفه و لقاح مشاهده شود.

عادت ماهیانه شما به تاخیر افتاده یا سینه‌های شما متورم شده است و شما فکر می‌کنید باردار هستید. پس چه باید بکنید؟ در اینجا راهنمایی ارائه شده برای اینکه بدانید که آیا باردار هستید، علائم اولیه بارداری چیستند و چه اقداماتی در مرحله اول باید انجام دهید.

علائم اولیه بارداری

ممکن است علائم اولیه بارداری در هفته اول بعد از بسته‌شدن نطفه و لقاح مشاهده شود (یعنی قبل از عقب افتادن پریود) اما بیشتر آنها از هفته چهارم به بعد نمایان می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • عقب افتادن پریود؛
  • خونریزی و درد ملایم به علت حضور رویان در رحم؛
  • درد در سینه‌ها انگار که سینه‌ها در حال رشد هستند؛
  • خستگی مفرط؛
  • کمردرد.

مهم‌ترین علائم اولیه بارداری

حالت تهوع یا ناخوشی صبحگاهی

یکی از نشانه‌های معمول بارداری احساس ناخوشی صبحگاهی است که ممکن است از همان ابتدا برای برخی از زنان اتفاق بیفتد اما معمولا حدود 6 هفته پس از بارداری این حالت برای خانم باردار به وجود می‌آید. این عارضه گاهی فقط به صورت حالت تهوع و گاهی توام با استفراغ نمایان شده و بر خلاف نام آن ممکن است در هر ساعت از شب یا روز اتفاق بیفتد.

نیاز به ادرار بیش از قبل

یکی از علائم اولیه بارداری افزایش تعداد دفعات دستشویی رفتن شما است و دچار تکرر ادرار می‌شوید. سایر موارد شامل افزایش حجم خون در بدن و فعالیت شدیدتر کلیه‌ها است.

سردرد

ممکن است در مراحل اولیه حاملگی سردرد داشته باشید. این به دلیل افزایش ناگهانی هورمون‌ها در بدن است که برای انطباق بدن با بارداری اتفاق می‌افتد.

تیره شدن پوست در اطراف نوک پستان‌ها

نشانه دیگر، تیره شدن هاله اطراف نوک پستان‌ها است. همچنین ممکن است نوک پستان‌ها برآمده‌تر از قبل باشد.

ویار یا بیزاری از خوراکی‌ها

ممکن است علاقه‌تان به برخی غذاها را از دست دهید؛ به خصوص اگر حالت تهوع و ناخوشی صبحگاحی در شما بروز کند. شاید به بعضی خوراکی‌ها نیز ویار داشته باشید.

تست بارداری در منزل

اگر علائم یاد شده در شما مشاهده می‌شود اولین کاری که برای بررسی بارداری باید انجام دهید تست بارداری است. می‌توانید با مراجعه به پزشک و تهیه نسخه یا مراجعه مستقیم به داروخانه بی بی چک تهیه نمایید. برای این منظور، از اولین روزی که باید پریود می‌شدید و نشدید بررسی را شروع کنید. حدود دو هفته زمان نیاز است که بتوان از روی ادرار، بارداری را تشخیص داد بنابراین زیاد عجله نکنید. ممکن است پاسخ اولین تست شما منفی باشد اما اگر علائم اولیه بارداری را هنوز دارا هستید پس از چند روز مجددا آزمایش نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته اول و دوم بارداری

تست خانگی بارداری با استفاده از بی بی چک

حساس شدن و درد سینه‌ها در بارداری