تکرر ادرار در بارداری

آیا از وقتی که باردار شده تعداد دفعات دستشویی رفتن شما بیشتر شده است؟ تکرر ادرار یکی از علائم ناراحت کننده بارداری است. به ویژه آنکه باعث شود وقتی که خیلی به استراحت نیاز دارید از رختخواب برخاسته و به دستشویی بروید. این عارضه، به عنوان یکی از شایع‌ترین علائم بارداری، ممکن است از سه ماهه اول و حتی از اوایل آن (حدود هفته ششم) آغاز و در اواخر دوران بارداری تشدید گردد.

آیا از وقتی که باردار شده تعداد دفعات دستشویی رفتن شما بیشتر شده است؟ تکرر ادرار یکی از علائم ناراحت کننده بارداری است. به ویژه آنکه باعث شود وقتی که خیلی به استراحت نیاز دارید از رختخواب برخاسته و به دستشویی بروید.

تکرر ادرار بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

این عارضه، به عنوان یکی از شایع‌ترین علائم بارداری، ممکن است از سه ماهه اول و حتی از اوایل آن (حدود هفته ششم) آغاز و در اواخر دوران بارداری (از هفته سی و پنجم به بعد) تشدید گردد.

چه چیزی باعث تکرر ادرار در بارداری می‌گردد؟

مثل بسیاری از علائم دیگر بارداری در اینجان نیز هورمون hCG عامل اصلی این عارضه است که باعث جریان بیشتر  خون به ناحیه لگن می‌گردد. این حالت یک ویژگی مثبت هم دارد و می‌تواند لذت رابطه جنسی را افزایش دهد! هورمون hCG جریان خون به کلیه‌ها را هم افزایش داده و آنها را فعال‌تر از قبل می‌سازد. در نتیجه،‌ با فعالیت بیشتر کلیه‌ها، نیاز شما به دستشویی رفتن افزایش می‌یابد.

البته تکرر ادرار دلیل دیگری نیز دارد. در سه ماهه اول بارداری، فشار رحم به مثانه، باعث کاهش حجم آن می‌گردد. خوشبختانه، فشار رحم در سه ماهه دوم بارداری وقتی که رحم به سمت بالای شکم گسترش پیدا می‌کند، کاهش یافته اما اثر آن خیلی ملموس نیست.

در سه ماهه سوم بارداری که جنین در رحم معمولا به وضعیت سر و ته قرار می‌گیرد، سر او دوباره به مثانه فشار وارد کرده و تکرر ادرار حتی شدیدتر از سه ماهه اول بارداری، نمایان می‌شود.

برای حل مشکل تکرر ادرار چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

در زمان ادرار کردن بدن خود را کمی به جلو خم نمایید

وقتی که در حین ادرار، بدن کمی به سمت جلو متمایل می‌شود تخلیه مثانه بهتر انجام می‌شود. راه حل دیگر آن است که وقتی حس می‌کنید ادرار تمام شده دوباره برای خالی کردن مثانه اقدام کنید. با این کار، مثانه کاملا از ادرار خالی می‌شود و نیاز شما به دستشویی کمتر خواهد شد.

مایعات بنوشید

هرگز به انگیزه آنکه با کم کردن مایعات دفعات دستشویی رفتن شما کاهش می‌یابد نباید میزان مایعات را کم کنید. بدن شما و فرزندتان به دریافت مداوم مایعات نیاز دارد. ضمن آنکه کم شدن میزان مایعات بدن ممکن است باعث عفونت دستگاه ادراری گردد.

از مصرف مواد ادرارآور مثل کافئین خودداری نمایید

این مواد باعث تشدید حالت تکرر ادرار در بارداری می‌گردند.

بیشتر بدانید:

افزایش تعریق بدن در بارداری

تنگی نفس در بارداری