هفته-1-و-2-بارداری

شما در این هفته در واقع هنوز باردار نشده‌اید. اما شاید ماشین زمان، شروع به ثبت دوران بارداری شما کرده و یکی از زیباترین دوران زندگی شما در حال رقم‌خوردن باشد! هنوز نه جنین تشکیل شده نه رویان؛ فقط یک تخمک و میلیون‌ها اسپرم مشتاق وجود دارد که در انتظار رسیدن به تخمک هستند! اکنون بدن در تلاش است تا زمینه را برای عمل لقاح فراهم کند.

محاسبه بر مبنای اولین روز آخرین قاعدگی

شما در این هفته در واقع هنوز باردار نشده‌اید. اما شاید ماشین زمان، شروع به ثبت دوران بارداری شما کرده و یکی از زیباترین دوران زندگی شما در حال رقم‌خوردن باشد! با وجود آنکه بسته شدن نطفه در دوره تخمک گذاری اتفاق می‌افتد اما به طور قراردادی، سن بارداری بر اساس اولین روزِ آخرین قاعدگی محاسبه می‌شود. بنابراین وقتی که عادت ماهیانه بعدی شما در زمان خود اتفاق نیفتاده و متوجه می‌شوید که باردار شده‌اید، بجای 2 هفته، الان 1 ماه است که باردار هستید! با این روش محاسبه، بارداری حدود 40 هفته به طول می‌انجامد.

دوران بارداری معمولا به 3 قسمت تقسیم می‌شود که هر کدام مشخصات خاص خود را  دارد. هر کدام از اینها یک سه ماهه بارداری نامیده می‌شود. سه ماهه اول بارداری شامل هفته 1 تا هفته 12 بارداری است. سه ماهه دوم، از هفته 13 تا هفته 27 و سه ماهه سوم از هفته 28 تا هفته 40 را شامل می‌شود.

 رشد جنین

رشد جنین

هنوز نه جنین تشکیل شده نه رویان؛ فقط یک تخمک و میلیون‌ها اسپرم مشتاق وجود دارد که در انتظار رسیدن به تخمک هستند! با وجود آنکه شما هنوز باردار نشده‌اید اما بدن سخت در تلاش است تا زمینه را برای انجام عمل لقاح فراهم کند. رحم حالا منتظر ورود تخمک بارور شده است. به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی باید از حدود دو روز قبل از تخمک‌گذاری تا حدود دو روز بعد از آن انجام شود تا احتمال بارداری افزایش یابد.

 

تغییرات بدن مادر

قاعدگی شما تازه آغاز شده و شما به فکر باردار شدن هستید. برای خانم‌هایی که چرخه قاعدگی آنها 28 روز است، زمان تخمک‌گذاری معمولا 14 روز بعد از آغاز دوره قاعدگی است. همچنین، برای آنهایی که چرخه قاعدگی‌شان 30 روز است تخمک‌ گذاری معمولا 16 روز بعد از آغاز دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد. به همین علت برای محاسبه سن بارداری (با توجه به آنکه نمی‌توان زمان قطعی لقاح را مشخص کرد) اولین روز آخرین قاعدگی که زمان دقیق آن معلوم است، مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

مراحل بارداری

تغذیه بارداری: اسید فولیک

با وجود آنکه در هفته اول بارداری هنوز باردار نشده‌اید اما بهتر است مصرف اسید فولیک (ویتامین ب9) را از همین حالا و در زمان اقدام برای بارداری آغاز کنید. اسید فولیک یک مکمل حیاتی برای سلامت بارداری و رشد جنین است که مصرف آن باید در طول دوران بارداری ادامه پیدا کند.

اسید فولیک نقش مهمی در تشکیل قلب، دستگاه گردش خون، مغز و ستون فقرات جنین ایفا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف اسید فولیک در 30 روز اول بارداری، خطر ابتلای جنین به نقص لوله عصبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ضرورت مصرف. از آنجا که بیشتر نقص‌های مادرزادی در هفته‌های اول بارداری شکل می‌گیرد مصرف اسید فولیک باید در اسرع وقت آغاز شود.

میزان مصرف روزانه. میزان مصرف تمامی داروها و مکمل‌های بارداری باید توسط پزشک تعیین شود. اما توصیه عمومی، 400 میکروگرم اسید فولیک در روز است.

خوراکی‌های غنی. مرکبات (پرتقال، نارنگی)، توت فرنگی، سبزیجات، حبوبات (نخود، عدس، لوبیا)، مغزها (گردو، بادام و فندق)، گل کلم و چغندر دارای مقادیر فراوانی از اسید فولیک هستند.

توصیه‌های هفته اول و دوم بارداری

اگرچه هنوز دوران بارداری آغاز نشده اما مسلما از همین حالا برای این دوران برنامه‌های فراوان در نظر گرفته و مشتاقانه منتظر جواب مثبت تست بارداری هستید. واضح است که سلامت جنین با دوران بارداری شما و به ویژه با مراحل اولیه آن ارتباط نزدیکی دارد. بنابراین سعی کنید آرامش را در زندگی خود به بهترین وجه برقرار نمایید.

اکنون زمان آن رسیده که رژیم غذایی خود را با مصرف مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزیجاتِ تازه بهبود ببخشید. همانطور که گفته شد لازم است مصرف اسید فولیک را آغاز کنید. ضمنا باید الکل و سیگار را کاملا کنار بگذارید، مواد سمی را دور کرده و به خوبی استراحت نمایید. همسر شما نیز باید سیگار کشیدن را دستکم برای مدتی فراموش کند، زیرا دود سیگار بر کیفیت و کمیت اسپرم‌ها موثر است.

بیشتر بدانید:

هفته سوم بارداری

تشخیص زمان تخمک‌گذاری

تست خانگی بارداری با استفاده از بی بی چک