پریود نشدن

شاید بعد از به تاخیر افتادن پریود اولین چیزی که به ذهن شما برسد بارداری باشد. اما تاخیر در پریود یا پریود نشدن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که بارداری یکی از آنها است. علت‌های این حالت می‌تواند عدم تعادل هورمونی یا بیماری‌های دیگر باشد.

شاید بعد از به تاخیر افتادن پریود اولین چیزی که به ذهن شما برسد بارداری باشد. اما تاخیر در پریود یا پریود نشدن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که بارداری یکی از آنها است. علت‌های این حالت می‌تواند عدم تعادل هورمونی یا بیماری‌های دیگر باشد.

چه زمانی نامنظم شدن پریود نرمال است؟

دو دوره در زندگی هر زنی وجود دارد که نامنظم بودن پریودی کاملا طبیعی است:

زمانی که برای اولین بار پریود می‌شود و زمانی که دوران یائسگی او آغاز می‌گردد. به محض اینکه بدن وارد دوره جدید می‌شود چرخه نرمال نامنظم می‌گردد.

علت پریود نشدن چیست؟

همانطور که می‌دانید زنانی که به یائسگی نرسیده‌اند حدود 28 روز یکبار پریود می‌شوند. اما چرخه نرمال قاعدگی می‌تواند بین 21 تا 35 روز متغیر باشد. در غیر این صورت پریودی غیر نرمال است که به دلیل حالت‌های زیر اتفاق می‌افتد:

استرس

استرس می‌تواند سطح هورمونها را تغییر داده، نظم روزانه را بهم بزند و حتی بر بخشی از مغز که مسئول تنظیم پریودی است (هیپوتالاموس) اثر بگذارد. به مرور زمان استرس منجر به بیماری و تغییر ناگهانی وزن و از دست رفتن چیزهایی می‌شود که بر چرخه اثر می‌گذارد.

اگر فکر می‌کنید استرس نظم چرخه قاعدگی را بهم زده سعی کنید یکی راه حلهای مناسب استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن است و در سبک زندگی تغییر دهید. تمرینات ورزشی شما را به وضعیت قبل برمی‌گرداند.

کمبود وزن

زنان دچار اختلالات خوردن مثل بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی ممکن است پریود نشوند. اگر وزن شما نسبت به وزن نرمال 10 درصد کمتر باشد (با توجه به قد) عملکرد بدن و تخمک گذاری تحت تاثیر قرا بگیرد. درمان اختالالات خوردن و وزن گیری مناسب چرخه قاعدگی را به حالت نرمال برمی‌گرداند.

زنانی که ورزشهای سنگین مثل دو مارتن کار می‌کنند گاهی دچار فقدان پریود می‌شوند.

چاقی

درست مثل کمبود وزن که باعث تغییرات هورمونی می‌شود چاقی هم بر هورمون‌ها اثر می‌گذارد. اگر علت تاخیر در پریود یا پریود نشدن چاقی باشد پزشک سعی می‌کند با اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی مساله را حل نماید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) موجب ترشح افزایش ترشح هورمون مردانه اندروژن می‌شود. در نتیجه عدم تعادل هورمونی، کیست در تخمدان‌ها شکل می‌گیرد. این حالت باعث بی نظم شدن تخمک گذاری یا توقف آن می‌گردد.

سایر هورمون‌ها مثل انسولین نیز از تعادل خارج می‌شود. این حالت مقاومت به انسولین است که علت آن به سندرم تخمدان پلی کیستیک مربوط می‌شود. درمان سندرم با کاهش هورمون انجام می‌شود. ممکن است پزشک قرص‌های ضد بارداری یا داروهای دیگر را برای منظم کردن چرخه قاعدگی تجویز نماید.

مصرف داروهای ضد بارداری

گاهی در اثر مصرف قرص‌های ضد بارداری سیکل قاعدگی تغییر می‌کند. قرص‌های ضد بارداری دارای هورمونهای استروژن و پروژستین هستند. که از آزاد شدن تخمک توسط تخمدانها جلوگیری می‌کند.

حدود 6 ماه بعد از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری پریودی به نظم قبلی برمی‌گردد. سایر انواع داروهای ضد بارداری که به صورت ایمپلنت یا تزریقی مصرف می‌شوند نیز باعث تاخیر پریودی می‌گردند.

بیماری‌های ارثی

بیماری ارثی مثل دیابت و سلیاک بر چرخه قاعدگی تاثیر دارد. تغییر در قند خون به تغییرات هورمونی مرتبط است بنابراین گرچه خیلی نادر است اما دیابت کنترل نشده باعث بی نظم شدن پریودی می‌شود.

در نتیجه بیماری سلیاک التهاب ایجاد می‌شود که بر روده کوچک آسیب زده و بدن نمی‌تواند مواد غذایی مفید را جذب نماید. این عارضه باعث تاخیر یا فقدان پریود میشود.

یائسگی زودرس

معمولا دوره یائسگی از 45 تا 55 سالگی شروع می‌شود. زنانی که علائم یائسگی در 40 سالگی یا زودتر در آنها بروز می‌کند دچار یائسگی زودرس شده‌اند. در این حالت، ذخیره تخمک‌ها کاهش یافته که نتیجه آن تاخیر پریودی و سرانجام پایان قاعدگی است.

مشکلات تیروئید

گاهی غده تیروئیدِ کم کار یا پرکار میتواند علت تاخیر در پریودی یا پریود نشدن است. تیروئید متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند که منجر به تغییر در سطح هورمون‌ها می‌شود. مشکلات تیروئید معمولا با دارو قابل درمان است. بعد از درمان پریودی به حالت قبل بر می‌گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشک می‌تواند علت تاخیر در پریودی یا پریود نشدن را مشخص نماید و گزینه‌های درمانی مختلف را پیشنهاد دهد. توصیه میشود تغییرات چرخه قاعدگی را ثبت کرده و زمان مراجعه به پزشک به او اطلاع دهید. پزشک با این اطلاعات بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد. اگر علائم زیر را داشتید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

  • خونریزی شدید غیر معمول
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی که بیشتر از یک هفته طول بکشد
  • خونریزی بعد از یائسگی در صورتی که 1 سال است پریود نشده‌اید

بیشتر بدانید:

11 دلیل برای پریود نشدن یا عقب افتادن آن

درمان دل درد پریودی در خانه، راه‌های آسان کاهش درد

استحمام در دوران پریودی باعث خونریزی بیشتر می‌شود؟