دوچرخه سواری در بارداری

برای آنکه در بارداری شاداب و سرحال بمانید مهم است سبک زندگی و فعالیت مناسب داشته باشید. همه می‌دانند پیاده‌روی در بارداری خیلی مفید است اما آیا دوچرخه سواری هم اینطور است؟

برای آنکه در بارداری شاداب و سرحال بمانید مهم است سبک زندگی و فعالیت مناسب داشته باشید. همه می‌دانند پیاده‌روی در بارداری خیلی مفید است اما آیا دوچرخه سواری هم اینطور است؟

دوچرخه سواری یک ورزش عالی است که هم بدن را متناسب نگه می‌دارد و از نظر ذهنی فرد را شاداب می‌سازد. هوای خنک، دوچرخه سواری صبحگاهی و دیدن طلوع آفتاب نویدبخش یک روز عالی است. درست است؟ اما بارداری محدودیت‌های خود را دارد. در ادامه این مورد به شما توضیح می‌دهیم.

آیا دوچرخه سواری در بارداری بی خطر است؟

اگر به اندازه کافی احتیاط کنید دوچرخه سواری در بارداری مفید است. دوچرخه سواری یکی از ورزش‌هایی است که از راه‌های مختلفی در بارداری به شما کمک می‌کند. چه در داخل خانه (دوچرخه ثابت) و چه بیرون اگر دوچرخه سواری می‌کنید باید حسابی مراقب خودتان باشید. واضح است که دوچرخه سواری در داخل منزل کم‌خطرتر است.

حتما قبل از انجام آن با پزشک صحبت کنید. او می‌تواند زمان شروع، مدت انجام و علائم هشدار دهنده دوچرخه سواری را به شما بگوید. اگر به نصیحت‌های او گوش دهید یک ورزش مفید در انتظار شما است!

فواید دوچرخه سواری در بارداری

وقتی که در بارداری دوچرخه سواری می‌کنید از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوید:

  • کنترل دیابت بارداری و فشار خون بارداری
  • تحرک اندام تحتانی بدن و تقویت آنها
  • بهبود جریان خون و اشتها
  • دفع سموم بدن
  • فعالیت مناسبی که برای جنین هم مفید است

خطرات دوچرخه سواری در بارداری

پستی و بلندی خیابان

با وجود آنکه بارداری فواید خودش را دارد، خیابان ممکن است لغزنده و‌ دارای پستی و بلندی بوده و دوچرخه سواری خیلی خسته کننده و خطرناک شود.

زمین خوردن

افزایش وزن در بارداری موجب جابجایی مرکز ثقل بدن می‌شود. حتی راه رفتن هم برای بعضی از خانم‌های باردار مشکل است چه برسد به دوچرخه سواری! دوچرخه سواری نیازمند تعادل بسیار است و از دست دادن تعادل حتی برای یک لحظه می‌تواند در بارداری منجر به زمین افتادن شود. افتادن از دوچرخه در بارداری تاوان سختی دارد و ممکن است موجب سقط جنین، پارگی یا جراحات جدی گردد.

آسیب به عضلات کمر و عضلات کف لگنی

اگر حالت فرد در حین دوچرخه سواری به عضلات کف لگنی فشار وارد کند باعث آسیب بدنی در گذر زمان می‌شود. همچنین می‌تواند موجب کمردرد و آسیب به پرینه شود.

دوچرخه (ثابت) در خانه یا دوچرخه سواری در بیرون؟

می‌توانید در خانه یا بیرون از دوچرخه استفاده کنید. دوچرخه سواری داخل خانه ایمن‌تر است چون:

  • خطرات گذر از خیابان وجود ندارد
  • دوچرخه ثابت و پایدار است
  • نگران عدم تعادل نیستید
  • می‌توانید به تنهایی آنرا انجام دهید
  • بدون پوشیدن لباس‌های ورزشی و از تن خارج کردن لباس‌های ورزشی می‌توانید استراحت کنید
  • هر زمان که بخواهید می‌توانید از دوچرخه استفاده کنید
  • خیابان‌های دارای پستی و بلندی و ناهموار وجود ندارد
  • می‌توانید ضربان قلب و سایر پارامترها را چک کنید

ملاحظات لازم برای دوچرخه سواری در بارداری

اگر دوست دارید در بارداری دوچرخه سواری کنید و پزشک هم منع نکرده با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توانید از این ورزش لذت برید:

از ترافیک دوری کنید

دوچرخه سواری در شلوغی خیابان غیر ایمن است به خصوص در بارداری. ممکن است حرکت وسایل نقلیه باعث شود ناگهان حرکت کرده و تعادل خود را از دست بدهید. نباید در بارداری چنین ریسکی بکنید.

از گرما اجتناب کنید

دوچرخه سواری می‌تواند دمای بدن و فشار خون را بالا ببرد. سعی کنید قبل از طلوع یا غروب آفتاب دوچرخه سواری کنید تا در معرض گرما قرار نگیرید. افزایش دمای بدن در ورزش می‌تواند باعث سرگیجه شود و افتادن شود.

آب بنوشید

مهم است تا حین ورزش در بارداری آب بدن کم نشود. وقتی که در بارداری ورزش می‌کنید حتما باید آب بدن تامین شود به خصوص در دوچرخه سواری.

با خود همراه بیرید

ممکن است تعادل خود را از دست دهید. اما وقتی که باردار هستید و دوچرخه سواری می‌کنید بهتر است همراه داشته باشید. در حالتی که احساس خوبی ندارید و نیازمند کمک هستید کسی باید کناردست شما باشد و از بارداری شما خبر داشته باشد تا بتواند سریع وارد عمل شود.

انتخاب درست داشته باشید

دوچرخه سواری با دوچرخه مناسب خیلی مهم است. ارتفاع و شکل زین باید برای شما مناسب باشد تا به راحتی نشسته و رکاب را فشار دهید.

دوچرخه نادرست یا ژست نامناسب بدنی فشار زیادی به عضلات کف لگنی وارد می‌کند که در بارداری ایمن نیست.

نکات مهم برای دوچرخه سواری در داخل خانه

اگر در کلاس‌های ورزشی ثبت نام کرده‌اید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به مربی خود اطلاع دهید باردار هستید و نکات ذکر شده پزشک را بگویید
  • مراقب ضربان قلب باشید و شدت ورزش را در مواقع لازم کم کنید
  • آب بدن باید کافی باشد و اجازه ندهید بدن شما زیاد گرم شود
  • حتما روی زین بنشینید‌ و در حین دوچرخه سواری از ایستادن اجتناب کنید
  • با پیشرفت بارداری، دوچرخه را تنظیم کنید

چه می‌خواهید داخل چه بیرون از خانه از دوچرخه استفاده کنید باید به زبان بدن گوش دهید. بارداری زمان ورزش سنگین نیست و نباید در بارداری اهداف ورزشی جدید برای خود تعیین کنید. بدن شما دائم در حال تغییر است. بدن در حالت عادی در بارداری تحت فشار است و اضافه کردن عامل دیگر به نام ورزش در بارداری معقول نیست.

اگر مراقب باشید دوچرخه سواری ورزش مناسبی در بارداری برای کنترل وزن بدن، فشار خون ‌و قند خون است.

سوالات پرتکرار

آیا بارداری به عضلات کف لگنی آسیب می‌زند؟

اگر فشار زیادی به زین وارد کنید به مرور زمان عضلات کف لگنی آسیب می‌بیند. در صورتی که به علائم هشدار دهنده توجه کنید و زین را تنظیم کنید دچار این آسیب نمی‌شوید.

آیا دوچرخه سواری برای زایمان خوب است؟

این ورزش بنیه فرد را تقویت کرده و عضلات کف لگنی را که به زایمان کمک می‌کنند، تقویت می‌نماید. دوچرخه سواری همچنین می‌تواند از لحاظ ذهنی هم شما را برای زایمان آماده کند.

چه زمانی باید در بارداری دوچرخه سواری را کنار بگذارم؟

اگر هر گونه ناراحتی یا فشار به پرینه یا عضلات کف لگنی حس می‌کنید باید دوچرخه سواری را کنار بگذارید. اگر هر گونه ترشح می‌بینید باید دوچرخه سواری را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. انجام هر گونه ورزش که باعث فشار به شکم، حالت

سرگیجه یا حالت تهوع می‌شود ممنوع است.

بیشتر بدانید:

یوگا در بارداری خطر دارد یا مفید است؟

رقصیدن در بارداری باعث سقط می‌شود؟

دویدن در بارداری خطرناک است و باعث سقط می‌شود؟