سقط جنین

وقتی که جواب تست بارداری مثبت می‌شود شادی فراوانی وارد زندگی می‌شود. بلافاصله بعد از مثبت شدن بارداری، احساس تعلق به بچه بوجود می‌آید. اما هنگامی که معلوم می‌شود جنین سقط شده، ناامیدی، سوگواری و حتی عصبانیت جای آنرا می‌گیرد.

وقتی که جواب تست بارداری مثبت می‌شود شادی فراوانی وارد زندگی می‌شود. بلافاصله بعد از مثبت شدن بارداری، احساس تعلق به بچه بوجود می‌آید. اما هنگامی که معلوم می‌شود جنین سقط شده، ناامیدی، سوگواری و حتی عصبانیت جای آنرا می‌گیرد. پدر و مادر شبیه آنهایی که عزیزی را از دست داده باشند اشک می‌ریزند و احساس ناراحتی می‌کنند. برای مادری که فرزند از دست داده طبیعی است که طیفی از عواطف مختلف را بعد از سقط تجربه نماید.

چه کسانی تحت تاثیر سقط جنین قرار می‌گیرند؟

فردی که باردار بوده تنها کسی نیست که تحت تاثیر سقط جنین قرار می‌گیرد. رنج ناشی از سقط جنین بر پدر، مادربزرگ، پدر بزرگ و هر کسی که بچه را دوست داشته تاثیر می‌گذارد.

بعد از سقط جنین چه اتفاقی می‌افتد؟

سقط جنین به از دست رفتن جنین قبل از 20 هفته بارداری گفته می‌شود. نامعلوم بودن اتفاقات آینده می‌تواند سقط جنین را به تجربه‌ای دردناک، سردرگم کننده و حتی آسیب‌زا تبدیل نماید. با وجود آنکه موارد سقط جنین کم نیست وقتی که فرد سقط را تجربه می‌کند معمولا اولین سوال او علت آن است و متاسفانه اغلب پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. او از خود می‌پرسد: چرا این اتفاق افتاد، چرا برای من اتفاق افتاد، آیا کم کاری کردم، آیا فرد دیگری مقصر بوده و …..

علت سقط جنین چیست؟

در نیمی از موارد، ناهنجاری ژنتیک جنین عامل از بین رفتن جنین است.

عامل بعدی ناهنجاری‌های آناتومیک رحم است که فرد را مستعد سقط جنین می‌سازد. گاهی عواملی مثل فشار خون کنترل نشده، دیابت بارداری، یا بیماری‌های سیستم خود ایمنی بدن، حفظ بارداری را ناممکن می‌سازد.

زایمان جنین سقط شده چگونه انجام می‌شود؟

وقتی که محتوای رحم خودبخود خارج می‌شود سقط خودبخود است. بدن فرد به طور طبیعی متوجه می‌شود بارداری قابل ادامه نیست و آنرا پس می‌زند. اگر سقط خودبخود انجام نشود سقط فراموش شده نام دارد که قلب جنین ناگهان می‌ایستد و در این حالت مداخله پزشکی لازم است.

اگر سقط به طور خودبخود انجام نشود راه حل مصرف دارو یا جراحی است. بسته به سن بارداری، فرد می‌تواند با خوردن دارو در خانه سقط کند. دارو باعث القای زایمان می‌شود. بعضی از افراد ممکن است در این حالت استرس و اضطراب زیادی داشته باشند. درد سقط معمولا مثل درد زایمان شدید است.

اگر فرد نخواهد در خانه و با دارو زایمان کند گزینه دیگر دیلاتاسیون و کورتاژ است. همچنین در حالتی که با مصرف دارو باز هم بخشی از بقایای حاملگی در بدن فرد باقی بماند ممکن است پزشک تصمیم به کورتاژ بگیرد.

در سه ماهه اول بارداری دیلاتاسیون و کورتاژ انجام می‌شود. در این عمل سرویکس باز شده و بقایای حاملگی از پوشش رحم تراشیده می‌شود. اما در سه ماهه دوم بارداری دیلاتاسیون و تخلیه لازم است تا محتوای رحم از طریق کورتاژ، مکش و گاهی فورسپس تخلیه شود. این عمل از ناراحتی ناشی از سقط کم نمی‌کند اما برای سلامت فرد لازم است. متاسفانه هیچ کدام از گزینه‌های ذکر شده آسان نیستند.

علائم سقط جنین

خونریزی یک علامت شایع سقط جنین است. اما خونریزی خفیف در ابتدای بارداری نرمال است و علامت سقط نیست.

اگر خونریزی شدید و شبیه خونریزی پریودی یا اگر خون، قرمز روشن باشد باید جدی گرفته شود. انقباض رحم،‌ که شبیه گرفتگی عضلات در قاعدگی است و همچنین درد پایین کمر علامت اختلال در بارداری است.

گاهی فرد احساس می‌کند دیگر علائم بارداری مثل حساسیت سینه‌ها، رشد شکم و حالت تهوع بارداری را ندارد. وقتی که قلب جنین دیگر در رحم نمی‌تپد رشد شکم به طور ناگهانی متوقف می‌شود.

در صورت داشتن علائم چه اقداماتی باید انجام داد؟

معمولا سقط جنین با لکه بینی آغاز شده و با درد لگن و کمردرد همراه است. علائم سریع نمایان شده و بافت و لکه‌های خون از واژن خارج می‌شود. گاهی هم روند سقط کند و همراه با خونریزی و درد است که ممکن است چند روز طول بکشد.

حتی اگر علائم ممکن است ملایم باشد حتما باید تحت نظر پزشک باشید یا حداقل باید با پزشک تماس بگیرید. اگر خونریزی زیاد است و در ظرف 1 ساعت بیش از یک نوار بهداشتی را خیس می‌کند تماس با اورژانس ضروری است.

بعد از سقط جنین چکار باید کرد؟

سقط جنین تاثیرات فیزیکی، عاطفی و ذهنی خیلی زیادی به فرد می‌رساند. اگر به نظر می‌رسد بچه دیگر رشد نمی‌کند یا اگر خونریزی و درد شما شروع شده باید دنبال درمان باشید. پزشک در این فرایند به شما کمک می‌کند. اما درمان زخم‌های عاطفی کمی زمانبر است.

همانطور که گفته شد معمولا جنینی که سقط شده مشکل ژنتیک داشته است. شما به عنوان پدر و مادر باید به جنبه مثبت این اتفاق فکر کنید که طبیعت اجازه نداده جنین با این وضعیت به حیات خود ادامه دهد و در ادامه زندگی با مشکلات جدی مواجه شود.

سقط جنین یک اتفاق شایع در بارداری است. نباید برای سقط جنین خود یا همسرتان را ملامت کنید. همسرتان هم حتما در اثر این اتفاق دچار آسیب روحی شده است. برای برگشتن به حالت زندگی عادی به خودتان زمان بدهید.

بعد از سقط از کسانی که تجربه مشابهی داشته‌اند کمک بگیرید. حمایت همسر، پدر و مادر و سایر دوستان و بستگان استفاده کنید. اگر دوست ندارید در مورد سقط با دیگران صحبت کنید کسی نمی‌تواند شما را مجبور کند.

نباید امید خود را از دست بدهید. خوشبختانه خیلی از کسانی که تجربه سقط داشته‌اند بارداری‌های بعدی را بدون مشکل سپری کرده‌اند.

بیشتر بدانید:

سقط جنین با قرص سایتوتک یا کورتاژ برای درمان سقط فراموش شده و ناقص

افسردگی بعد از سقط جنین، تجدید روحیه و آمادگی برای بارداری مجدد

سقط جنین با قرص سایتوتک (میزوپروستول)، عوارض و خطرات