مصرف هل در بارداری

هل یک ادویه معطر است که به غذاها طعم دلچسبی می‌دهد. این دانه برای طعم دادن به چای، خورش، دسر و غیره استفاده می‌شود. هل به خانواده زنجبیل تعلق دارد….

هل یک ادویه معطر است که به غذاها طعم دلچسبی می‌دهد. این دانه برای طعم دادن به چای، خورش، دسر و غیره استفاده می‌شود. هل به خانواده زنجبیل تعلق دارد. سوال این است که آیا این دانه معطر و محبوب در بارداری هم قابل مصرف است؟

روغن ضروری موجود در هل حالت تهوع را در بارداری کم می‌کند. این دانه به دو صورت سبز و سیاه یافت می‌شود. هل سبز رایحه شیرین و دانه کوچکی دارد. این نوع از هل برای دسر، چای و خورش مناسب است. دانه هل سیاه بزرگتر بوده و بوی دودی دارد. می‌توانید آنرا در گرام ماسالا پیدا کنید. در ادامه مطلب فواید و عوارض مصرف هل را در بارداری بررسی کنیم.

آیا هل در بارداری بی خطر است؟

بله خوردن مقدار کم هل در بارداری بی خطر است. هل به غذاها و همچنین نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود. خانم‌های بارداری که طعم هل را دوست دارند می‌توانند در هر سه ماهه بارداری از آن امتحان کنند.

بهتر است از هل سیاه به صورت طعم دهنده غذا استفاده کنید. جویدن هل سبز به عنوان دارو در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. مواد موجود در هل در ابتدای بارداری ممکن است باعث خونریزی یا حتی سقط بشود. هل سبز و سیاه در بارداری تنها باید به مقدار کم مصرف گردد. مصرف هل در بارداری باعث آرامش و کاهش سختی بارداری می‌شود.

فواید هل در بارداری چیست؟

هل فوایدی در بارداری دارد. این دانه متابولیسم بدن را با آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی تحریک می‌کند. اگر چه یک ادویه است اما اثر خنک کننده داشته و سوزش سر دل ناشی از اسید را کم می‌کند. این ادویه به درمان زخم معده کمک می‌کند. فیبر موجود در هل برای سلامتی قلب مناسب است. هل یک سم زدای مناسب برای بدن است. بعضی از فواید اصلی مصرف هل در بارداری به شرح زیر است:

  • هل به ترشح اسید صفراوی و هضم غذا کمک می‌کند
  • خواص ضد باکتریایی هل به سلامت حفره دهانی کمک می‌کند. هل مزه قوی دارد که باعث جریان بزاق شده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین دهان را خوشبوتر می‌نماید.
  • جویدن دانه هل اشتها را افزایش می‌دهد. از روغن هل برای درمان کم اشتهایی استفاده می‌شود.
  • هل داروی قدیمی با خواص ضد تهوع است که در درمان حالت تهوع و استفراغ کاربرد دارد.
  • هل به تنظیم قند خون که در بارداری خیلی اهمیت دارد، کمک می‌کند. همچنین فشار خون که فاکتور مهم دیگری است تنظیم می‌شود.

عوارض جانبی هل در بارداری چیست؟

خوردن متعادل هل سبز و سیاه در بارداری خطر چندانی ندارد. تاکنون گزارش خاصی در مورد خطر استفاده از هل در غذا در بارداری ثبت نشده است. با این حال بهتر است 1 تا 2 گرم بیشتر مصرف نکنید. اگر می‌خواهید در بارداری سراغ این ادویه بروید حتما با پزشک مشورت نمایید.

تنفس بخار روغن هل در رایحه درمانی، بی خطر است. اما در این حالت هم قبل از اقدام به رایحه درمانی حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

نکات مهم در زمان مصرف هل در بارداری

مصرف زیاد هل در بارداری خطر دارد. همانطور که به خوبی می‌دانید رژیم غذایی مناسب در بارداری خیلی اهمیت دارد. حتی ممکن است چیزی که قبلا مفید بوده در بارداری مناسب نباشد. این خطر وجود دارد که مصرف زیاد آن باعث سقط جنین بشود.

خانم‌های بارداری که از قبل دچار مشکلات کیسه صفرا بوده‌اند نباید در حاملگی هل مصرف کنند. هل باعث تشدید درد کیسه صفرا و عفونت و خونریزی می‌شود.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد هل ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک در بعضی از افراد مثل کهیر، درماتیت و حتی مسائل تنفسی شود. این آلرژی معمولا با مصرف زیاد هل در مدت طولانی ایجاد می‌شود. ضمنا هل با بعضی از داروهای بارداری تداخل دارد.

سوالات پرتکرار

آیا هل به بهبود حالت تهوع در بارداری کمک می‌کند؟

هل به درمان ناخوشی صبحگاهی کمک کرده و از حالت تهوع و استفراغ در بارداری جلوگیری می‌کند. اما نباید این ادویه به میزان زیاد مصرف شود. اگر دچار حالت تهوع هستید میزان مناسب و مجاز مصرف آنرا از پزشک بپرسید. راه دیگر بوییدن هل بجای خوردن آن در زمانی است که حالت تهوع دارید.

آیا مصرف هل در بارداری مجاز است؟

مصرف متعادل هل در بارداری بی خطر بوده و زنان دچار کم خونی می‌توانند مقدار کمی هل به غذای خود اضافه کنند.

بیشتر بدانید:

خوردن زنجبیل در بارداری و خطر سقط جنین!

زردچوبه در بارداری خطر سقط جنین را دارد؟

خوردن فلفل تند در بارداری و هوس تندی