سودوافدرین در بارداری

قبل از آنکه در مورد مصرف سودوافدرین توضیح دهیم تاکید می‌کنیم که مصرف هر نوع دارو در بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شود. همانطور که می‌دانید سرماخوردگی و سرفه آلرژی‌های فصلی شایع هستند که احتمال ابتلا به آنها در بارداری زیاد است. گرفتگی بینی یکی از علائم همراه این بیماری‌ها است…

قبل از آنکه در مورد مصرف سودوافدرین توضیح دهیم تاکید می‌کنیم که مصرف هر نوع دارو در بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شود.

همانطور که می‌دانید سرماخوردگی و سرفه آلرژی‌های فصلی شایع هستند که احتمال ابتلا به آنها در بارداری زیاد است. گرفتگی بینی یکی از علائم همراه این بیماری‌ها است. سودوافدرین اغلب به عنوان داروی گرفتگی بینی استفاده می‌شود.

آیا استفاده از داروی بدون نسخه سودوافدرین در بارداری مجاز است؟

مصرف داروهای بدون نسخه در بارداری همیشه مشکلات خودش را دارد چون تعداد مطالعات انجام شده برای زنان باردار کم بوده و خطرات هر سه ماهه با دیگری فرق دارد. اگرچه جمعیت افرادی که از آن استفاده می‌کنند در حال افزایش است اما حتما برای زنان باردار خطرات خاص آن باید در نظر گرفته شود.

سودوافدرین چیست؟

سودوافدرین داروی ضد گرفتگی بینی است. این دارو برای تسکین علائم سرماخوردگی و سایر آلرژی‌ها کاربرد دارد.

آیا مصرف سودوافدرین  در بارداری بی خطر است؟

کالج زنان و زایمان آمریکا و همچنین کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی استفاده از سودوافدرین را در بارداری منع نکرده‌اند. اگرچه در مورد مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری شک و تردیدهای زیادی وجود دارد اما بسیاری از بررسی‌ها مصرف سودوافدرین در دوز مناسب در سه ماهه دوم و سوم بارداری را مجاز دانسته‌اند. خوشبختانه تابحال مطالعه‌ای نشان نداده که ممکن است باعث سقط، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم شود.

خطرات احتمالی مصرف سودوافدرین در بارداری چیست؟

اگر پزشک این دارو را تجویز کند فواید آن اغلب  به ضررهایش می‌چربد. سه نوع اختلال عملکرد ممکن است در اثر مصرف این دارو در بارداری در جنین مشاهده شود:

  • گاستروشیزیس که نقص جدار شکمی است.
  • آترزی روده کوچک که به معنای انسداد بخشی از روده است.
  • میکروزومی همیفیشال که در آن بخشی از صورت کوچک‌تر از معمول است.

اما مطالعات نشان می‌دهد احتمال این ناهنجاری‌ها بسیار کم است. سودوافدرین می‌تواند رگ‌های خون را تنگ کرده و باعث فشار خون بارداری و کم شدن جریان خون به جنین شود که بر رشد جنین به خصوص در سه ماهه اول تاثیر منفی دارد.

همچنین سودوافدرین می‌تواند باعث افزایش جریان خون شده و برای افراد دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین فشار خون کنترل نشده، دیابت قندی، و پرکاری تیروئید خطر ایجاد کند.

دوز مناسب سودوافدرین در بارداری چقدر است؟

سودوافدرین در دوزهای 30 و 60 میلی گرم و به شکل قرص، کپسول، گرانول، پودر،‌ مایع،‌ آهسته رهش (slow-release) و رهایش طولانی (extended-release) وجود دارد. نوع و دوز مناسب آنرا پزشک تعیین می‌کند. سودوافدرین یکی از ترکیبات اغلب داروهای سرماخوردگی و داروهای ضدسرفه و ضد تب است.

پزشک ممکن است 30 تا 60 میلی گرم از آنرا برای هر 6 ساعت یا برای فرم رهایش طولانی 120 میلی گرم در 12 ساعت تجویز کند.

عوارض جانبی سودوافدرین در بارداری چیست؟

اگر چه این دارو ایمن شناخته شده اما عوارض جانبی زیادی دارد:

  • استفراغ
  • بی‌خوابی
  • سرگیجه
  • تشدید فشار خون
  • بی قراری
  • اضطراب
  • وهم
  • صرع
  • سردرد
  • اختلال ادرار
  • اختلالات قلبی

خوشبختانه در اغلب موارد عوارض جانبی قابل کنترل بوده و به ندرت اتفاق می‌افتد.

داروهای جایگزین سودوافدرین چیست؟

داروهای آنتی هیستامین مثل سیتریزین، لوراتادین و غیره (با تایید پزشک) جایگزین سودوافدرین هستد.

این داروها بینی را پاک نموده و اثرات قلبی ندارند و خطر آنها برای جنین کمتر است. استفاده از روش‌های ضد احتقان طبیعی مثل تنفس بخار، حوله داغ در اطراف صورت، افزایش مصرف مایعات، خوردن نوشیدنی داغ و اسپری‌های بینی سالین گرفتگی بینی را کم نموده و علائم کم تا متوسط را از بین می‌برند.

اگر علائم بیش از 2 روز ادامه پیدا کرد بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

سوالات پرتکرار

آیا سودوافدرین بهتر از فنیل افرین در بارداری است؟

هر دو در زمره داروهای ضد احتقان بینی قرار دارند و بر بارداری به خصوص در سه ماهه اول اثر دارند. اینها باعث تنگ شدن رگ‌های خونی رحم و در نتیجه کاهش جریان خون به جنین می‌شوند.

بیشتر بدانید:

بخور در بارداری برای سرماخوردگی و گرفتگی بینی

گرفتگی بینی در بارداری و استفاده از اسپری بینی

فشار خون پایین در بارداری، علائم، درمان خانگی و دارویی