رقص در بارداری

دیگر دوره آنکه به خانم‌های باردار گفته شود در طول دوران بارداری خود فقط باید استراحت کنند سپری شده است. امروزه پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار تا حد منطقی فعالیت و ورزش در بارداری داشته باشند تا بدن آنها انعطاف و آمادگی لازم برای زایمان را پیدا کند.

دیگر دوره آنکه به خانم‌های باردار گفته شود در طول دوران بارداری خود فقط باید استراحت کنند سپری شده است. امروزه پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار تا حد منطقی فعالیت و ورزش در بارداری داشته باشند تا بدن آنها انعطاف و آمادگی لازم برای زایمان را پیدا کند.

فراموش نکنید که اگر هر نوع مشکلی در بارداری دارید یا اگر بارداری شما پرخطر محسوب می‌شود قبل از انجام هر گونه فعالیت فیزیکی باید با پزشک مشورت نمایید. جدا از قدم زدن و یوگا، ورزش‌های دیگری هم وجود دارد که در بارداری مفید هستند. یکی از این ورزش‌ها رقص است. در ادامه در مورد فواید و خطرات رقص در بارداری صحبت شده است.

آیا رقصیدن در بارداری بی خطر است؟

در صورتی که پزشکی اجازه دهد و مشکل خاصی در بارداری شما وجود نداشته باشد رقص در بارداری بی خطر و یکی از ورزش‌های مفید بارداری است. حرکت دادن بدن با موسیقیِ مورد علاقه، روشی مناسب برای انعطاف پذیری بدن و حفظ هماهنگی عضلانی است.

اگر تازه شروع به رقصیدن کرده‌اید بهتر است رقص آرامی را امتحان کنید که خیلی به شما فشار نیاورد و در آن حرکات پرشی زیادی نباشد. اگر بدن شما سالم باشد و بارداری شما هم پرخطر نباشد و بدنتان به رقص عادت داشته باشد رقص در بارداری بی خطر است. اما حتما قبل از رقصیدن در بارداری با پزشک در مورد آن مشورت نمایید.

بهترین شکل‌های رقص در بارداری چیست؟

رقص راهی مناسب برای کم کردن استرس، بهبود روحیه و حس شادابی و قوی بودن است. با پیشرفت بارداری، رقصی را انتخاب کنید که از انرژی شما را بیش از حد مصرف نکند و به دلیل بزرگ شدن شکم و جابجایی مرکز ثقل باعث آسیب به شما نشود. حتما در هر لحظه از رقص، حداقل یکی از پاهای شما باید روی زمین باشد.

رقص سامبا، سالسا و رقص کلاسیک ایرانی برای بارداری مناسب هستند. در ادامه بارداری، رقص عربی با تایید پزشک بلامانع است. در این رقص حرکات آرام، مواج و چرخشی است. در رقص شکم از عضلات شکم و باسن تقویت می‌شود که در نتیجه از کمردرد جلوگیری می‌کند. رقص عربی به تقویت عضلات لگن و آمادگی بهتر برای زایمان کمک بسیاری می‌کند.

رقص هیپ هاپ و رقص خیابانی برای بارداری مناسب نیستند چون در آنها انواع و اقسام حرکت‌های عجیب و غریب تمرین می‌شود. رقص کلاسیک هندی که در آن پرش و خم شدن زیاد وجود دارد توصیه نمی‌شود چون برای مفاصل ضرر دارد و به عضلات کف لگنی فشار وارد می‌کند. اگر به این رقص علاقه دارید قدم‌های خود را آهسته‌تر بردارید و از پرش کردن پرهیز کنید.

10 فایده مهم رقصیدن در بارداری

مثل راه رفتن و یوگا، رقصیدن هم برای فرد باردار فایده دارد که در ادامه به 10 مورد آنها اشاره شده است:

رقصیدن باعث کم شدن ناراحتی فیزیکی ناشی از بارداری می‌شود.

بدن را انعطاف پذیر ساخته و عضلات را هماهنگ می‌سازد.

باعث حفظ تناسب اندام در بارداری می‌شود.

راهی مطمئن برای کاهش استرس و بهبود روحیه و شادابی است.

باعث بهبود گردش خون و سلامت قلب و ریه فرد باردار می‌شود.

در حالی که ناخوشی صبحگاهی، حالت تهوع، کمردرد و خستگی بارداری بهانه‌های خوبی برای ورزش نکردن هستند، رقص انگیزه‌ای عالی برای ورزش است.

باعث بهبود بنیه زن باردار شده، عضلات مرکزی را تقویت کرده و فرد را زایمان آماده می‎کند.

رقصیدن باعث کوتاه شدن زمان ریکاوری بعد از زایمان می‌شود.

رقصیدن در بارداری موجب جلوگیری از افزایش وزن اضافی می‌شود.

خطر اختلالات بارداری مثل دیابت بارداری و مسمومیت بارداری را کاهش می‌دهد.

نکات ایمنی برای رقصیدن در بارداری

مثل ورزش‌های دیگر، در مورد رقصیدن در بارداری هم باید احتیاط کرده و بعضی از نکات را رعایت نمایید:

به ندای بدن خود گوش دهید

از هر نوع رقص که به بدن فشار زیادی وارد می‌کند خودداری نمایید. ورزش‌هایی که باعث خستگی زیاد می‌شود آب بدن را کم کرده و خطر دارند. وقتی که حس می‌کنید توان بدن‌تان کم شده و خسته شده‌اید بلافاصله رقص را متوقف نمایید. بیش از حد به خودتان فشار وارد نکنید.

پوزیشن‌ها و حرکات را به دقت انتخاب کنید

از سه ماهه دوم بارداری به بعد، خانم‌های باردار نباید ورزش را خوابیده پشت انجام دهند. همچنین نباید مدت طولانی بایستند چون هر دوی اینها باعث کم شدن جریان خون به رحم می‌شود. بهتر است پرش‌های رقص را با حالت رژه رفتن و جهش را با گام برداشتن جایگزین کنید. چرخش‌ها را کم کنید. همیشه یک از پاهای شما باید روی زمین باشد. هر وقت که لازم است استراحت کنید.

حرکات خود را اصلاح کنید

با پیشرفت بارداری و با بزرگ شدن شکم مرکز ثقل بدن جابجا شده و خطر افتادن بیشتر می‌شود. با حذف حرکاتی که باعث ناپایداری می‌شود و همچنین با کم کردن سرعت، تعادل خود را حفظ کنید.

مواظب باشید بدن شما دچار کمبود آب نشود

در فصول گرم و مرطوب تعریق بدن زیاد می‌شود. در فواصل بین رقص کمی استراحت کرده و آب و سایر مایعات سالم را در فواصل منظم بنوشید.

قبل از ورزش خوب گرم کنید

قبل از هر گونه ورزش در بارداری از جمله رقص، لازم است به خوبی بدنتان را گرم کنید تا مفاصل و عضلات آماده شوند. در این حالت ضربان قلب به تدریج بالا می‌رود. اگر این کار را نکنید عضلات و رباط‌ها تحت فشار قرار گرفته و باعث آسیب می‌شود.

در چه مواردی رقص در بارداری ممنوع است؟

اگر بارداری شما پرخطر است، دچار مشکل مزمن یا اختلالات بارداری هستید، قبل از تمرین رقص در بارداری با پزشک مشورت نمایید. اگر در مورد لگن یا کمر دچار مشکلاتی هستید، رقصیدن وضعیت را حادتر کرده و مفاصل را دچار تنش زیادی می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود در این حالت‌ها از رقص را به کلی کنار بگذارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم زیر را در حین رقصیدن در بارداری مشاهده کردید، بلافاصله رقص را متوقف کرده، بنشینید و با پزشک تماس بگیرید:

  • اگر دچار درد کمربند لگنی شده‌اید
  • اگر درد تیر کشنده در شکم حس می‌کنید
  • اگر در نرمه پا درد یا گرفتگی حس می‌کنید
  • اگر حس بیحالی یا تپش قلب دارید
  • تاری دید
  • خونریزی با لکه بینی واژینال
  • اختلال در راه رفتن
  • سردرد طولانی مدت
  • اگر هر گونه ترشحی در واژن مشاهده می‌کنید.

بیشتر بدانید:

شنا کردن در بارداری

دویدن در بارداری خطرناک است و باعث سقط می‌شود؟