او آر اس در بارداری

هم فرد و هم جنین از میزان مناسب آب بدن منفعت می‌برند. آیا او آر اس می‌تواند از کمبود آب بدن در بارداری جلوگیری نماید؟

هم فرد و هم جنین از میزان مناسب آب بدن منفعت می‌برند. آیا او آر اس می‌تواند از کمبود آب بدن در بارداری جلوگیری نماید؟ قبل از آنکه سراغ این مطلب برویم به خاطر داشته باشید که مصرف هر دارویی در بارداری نیازمند تایید پزشک است. کمبود آب بدن به دلیل استفراغ، اسهال و تعریق زیاد اتفاق می‌افتد و او آر اس (ORS) محلولی است که می‌تواند آنرا درمان کند. در هر صورت، تحقیقات بیشتری برای بررسی دقیق‌تر بی خطر بودن ORS در بارداری لازم است.

در این مطلب قصد داریم در مورد فواید و مضرات او آر اس در بارداری مطرح کنیم. با انجام برخی اقدامات مهم و ضروری، دوران بارداری لذت‌بخش‌تر می‌شود.

آیا خوردن او آر اس در بارداری بی خطر است؟

همانطور که گفته شد پزشک می‌تواند تشخیص دهد آیا او آر اس برای شما لازم است یا نه. نکاتی که در ادامه گفته می‌شود فقط به منظور اطلاع‌رسانی است. به طور کلی او آر اس در بارداری بی خطر است و توسط سازمان‌هایی مثل سازمان بهداشت جهانی تایید شده است.

فواید مصرف او آر اس در بارداری

به چند دلیل محلول تامین آب خوراکی یا همان او آر اس برای فرد باردار و جنین مفید است. فواید اصلی مصرف او آر اس در بارداری به شرح زیر است:

جلوگیری از کم آبی

تعادل مایعات بدن و همچنین عملکرد مناسب بسیاری از دستگاه‌های بدن به تامین آب بدن بستگی دارد. او آر اس ترکیبی از آب و الکترولیت‌ها (مثل سدیم، پتاسیم،‌ و کلرید) است که برای درمان کم آبی بدن ناشی از استفراغ، اسهال و تعریق استفاده می‌شود.

جذب املاح

لازمه رشد جنین دریافت مواد غذایی بیشتر توسط مادر است. ناخوشی صبحگاهی و استفراغ از علائم سه ماهه اول بارداری هستند که باعث کم آبی بدن می‌شوند و از جذب مواد مغذی توسط بدن جلوگیری می‌کنند. او آر اس توانایی جذب املاح ضروری توسط بدن را بهبود می‌دهد.

جلوگیری از اختلالات بارداری

کم شدن آب بدن خطر عفونت مجاری ادراری و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. او آر اس خطر این اختلالات را با جلوگیری و درمان کم آبی کمتر ساخته و باعث بارداری سالم‌تر می‌شود.

کاهش خطر نقص‌های مادرزادی

رابطه مستقیم بین کم آبی بدن جنین و خطر ناهنجاری‌های مادرزادی وجود دارد. با مصرف منظم او آر اس طبق دستور پزشک، سلامت مادر و جنین بهبود پیدا می‌کند.

بهبود تعادل الکترولیت

نوسانات هورمونی و افزایش نیازهای فیزیولوژیک در بارداری می‌تواند ناهنجاری‌های الکترولیت را بیشتر کند. الکترولیت‌ها در او آر اس به میزان مناسبی وجود دارد تا فعالیت‌های متابولیک بدن و سلامت عمومی ارتقاء یابد.

جایگزین او آر اس چیست؟

وقتی که او آر اس در دسترس نیست هنوز هم شانس جلوگیری از کم آبی و برگرداندن الکترولیت‌ها را دارید. وقتی که در دوران بارداری علایق فرد و حساسیت‌ها تغییر می‌کند داشتن این جایگزین‌ها کمک می‌کند. در ادامه چند مورد از جایگزین‌های عالی او آر اس معرفی می‌شود:

آب نارگیل

شیر نارگیل به طور طبیعی دارای الکترولیت‌هایی مثل پتاسیم، سدیم و منیزیم بوده و مزه فوق‌العاده‌ای دارد. آب نارگیل یک خوراکی عالی برای زنان باردار است چون کالری کمی دارد و طبیعی است.

محلول الکترولیت خانگی

ساختن یک محلول الکترولیت خانگی آسان و ارزان است. بدین منظور آب را با نمک و یک قاشق چایخوری عسل و قند مخلوط کرده و مقداری آب مرکبات مثل لیمو شیرین یا پرتقال به آن اضافه کنید.

دم کردن چای گیاهی دارویی

قبل از مصرف چای گیاهی حتما از قبل با پزشک مشورت نمایید. چای‌های گیاهی مثل ‌زنجبیل و یاسمن اثر تسکین‌دهنده و آرام‌بخش داشته و جایگزین قهوه محسوب می‌شوند. علاه بر تامین آب بدن، به رفع مشکلات حاملگی مثل حالت تهوع و سوزش سر دل کمک می‌کنند.

میوه‌ها

هندوانه، پرتقال و موز دارای آب زیادی بوده و الکترولیت‌های موجود در آنها جایگزین خوبی برای او آر اس است.

مضرات مصرف او آر اس در بارداری

با وجود آنکه معمولا او آر اس در باراری خطری ندارد اما باید مراقب اینها باشید:

سدیم دریافتی بالا

سدیم، یکی از الکترولیت‌های موجود در او آر اس برای رفع کم آبی ضروری است. اما برای افراد دچار فشار خون و سایر اختلالات دریافت سدیم باید محدود شود. فشار خون با خوردن نمک زیاد تشدید می‌شود. خوردن زیاد نمک در رژیم غذایی باعث احتباس آب در بدن می‌شود.

آلرژی

بعضی از افراد به محتویات او آر اس حساسیت دارند. همیشه توضیحات روی بسته بندی دارو را بخوانید و بعد از مصرف آن مراقب علائم غیر عادی باشید. در صورت بروز هر گونه علامت آلرژیک مثل جوش، خارش و مشکلات تنفسی، مصرف او آر اس را متوقف کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

تداخل دارویی

ممکن است او آر اس با داروهای دیگر حاملگی تداخل داشته باشد. همچنین باعث عدم جذب بعضی از داروها می‌شود. قبل از درمان با او آر اس باید به پزشک داروهایی که مصرف می‌کنید را بگویید.

بیماری‌های دیگر

زنان باردار مبتلا به بیماری‌های کلیوی، باید با احتیاط او آر اس مصرف نمایند. وقتی عملکرد کلیه به دلیل بیماری یا جراحت دچار اختلال می‌شود نوشیدن آب زیاد آنرا تشدید می‌کند.

نکات مهم در زمان مصرف او آر اس

اگر چه او آر اس معمولا در دروان حاملگی مفید است اما قبل از مصرف نکات زیر را رعایت کنید.

قبل از مصرف او آر اس حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

دقیقا به اندازه‌ای که پزشک تعیین کرده از آن بخورید. زنانی بارداری که دچار فشار خون بالا هستند حتما باید دریافت سدیم را محدود کنند.

بعضی از افراد به ترکیبات او آر اس آلرژی دارند. مطمئن شوید شما از آن دسته افراد نیستید.

چه زمانی برای مصرف او آر اس مناسب‌تر است؟

فقط در زمان بیماری، استفراغ، اسهال و تعریق زیاد که باعث کم آبی بدن می‌شود او آر اس بخورید. در هر یک از این موارد او آر اس به بازیابی آب بدن و ایجاد تعادل الکترولیت کمک می‌کند. علاوه بر آن، نوشیدن او آر اس در هوای داغ یا هنگام فعالیت بدنی به حفظ آب بدن کمک می‌کند.

سوالات پرتکرار

چند عدد او آر اس در روز باید مصرف شود؟

برای تعیین اینکه چند ساشه او آر اس در روز میل کنید با پزشک مشورت نمایید.

آیا او آر اس باعث رفع استفراغ می‌شود؟

او آر اس هم به رفع استفراغ هم به جبران کمبود آب ناشی از استفراغ کمک می‌کند. در صورتی که استفراغ مداوم و شدید است حتما به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بدانید:

کاهش حالت تهوع ناشی از مکمل‌های بارداری

حالت تهوع بارداری دارم، چه خوب فرزند من باهوش است!