حالت تهوع در بارداری

آیا دنبال یک عصای جادویی هستید که شما را کاملا از دست ناخوشی صبحگاهی نجات دهد؟ ویتامین ب6 یا پیریدوکسین یک راه حل اثبات شده است. حالت تهوع و استفراغ باعث می‌شوند اشتهای فرد باردار کم شود…

آیا دنبال یک عصای جادویی هستید که شما را کاملا از دست ناخوشی صبحگاهی نجات دهد؟ ویتامین ب6 یا پیریدوکسین یک راه حل اثبات شده است. حالت تهوع و استفراغ باعث می‌شوند اشتهای فرد باردار کم شود. اگر قبل از بارداری هر غذایی که دوست داشتید می‌خوردید ولی حالا کمترین بوی غذا شما راهی دستشویی می‌کند اجازه بدهید ببینیم علت آن چیست.

شاید تعجب کنید اگر بگوییم ناخوشی صبحگاهی از کوچولوی نازنین شما مراقبت می‌کند. این مکانیزم بدن برای دفع سموم و میکروارگانیسم‌ها است. اما چرا حالت تهوع و اشتفراغ در انتهای سه ماهه اول فروکش می‌کند؟ در ادامه در مورد ناخوشی صبحگاهی و درمان آن صحبت می‌کنیم.

آیا ویتامین ب6 در بارداری بی خطر است؟

ویتامین ب6 نقش حیاتی در رشد جنین رشد مغز و دستگاه عصبی جنین دارد. بنابراین بدن بیش از قبل به ویتامین ب6 نیاز دارد. طبق اعلام انجمن زنان و زایمان آمریکا زنان دچار ناخوشی صبحگاهی می‌توانند بدون نسخه پزشک مکمل ویتامین ب6 مصرف کنند. اما ما توصیه می‌کنیم قبل از مصرف هر نوع دارو در بارداری با پزشک مشورت کنید.

علت ناخوشی صبحگاهی چیست؟

نتایج یک مطالعه منتشر شده در کتابخانه ملی آمریکا نشان داد زنانی که در بارداری ویتامین ب 6 مصرف کرده بودند علائم ناخوشی صبحگاهی، حالت تهوع و استفراغ در آنها خفیف‌تر بود. دلیل اینکه چرا این اتفاق می‌افتد به درستی مشخص نیست اما موارد محتمل به شرح زیر است:

تغییرات هورمونی

هورمون اچ سی جی و استروژن در بارداری افزایش پیدا می‌کند چون هورمون‌ها مثل پیام رسان‌های شیمیائی هستند تا جنین رشد کند.

به دلیل پیوستگی درونی هورمون‌ها سطح آدرنالین هم تغییر می‌کند از این رو علائمی مثل حالت تهوع و استفراغ نمایان می‌شود.

تغییر سطح آدرنالین

وقتی سطح قند خون کم می‌شود آدرنالین افزایش پیدا می‌کند. جنین به قند و گلوکز نیاز دارد و سطح گلوکز بدن مادر کم می‌گردد. به همین علت طغیان آدرنالین موجب می‌شود گلوکزِ ذخیره شده در جریان خون استفاده شود. علائم آن حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، تعریق و غیره است.

کمک به دفع سموم

ناخوشی صبحگاهی بیمه بدن توسط طبیعت است. در گذشته که انسان‌ها گوشت و سبزیجات با طعم قوی می‌خوردند میکروارگانیسم‌های موجود در آنها باعث ایجاد خطر برای جنین می‌شد. بر همین اساس بیولوژی مادر برای دفع این میکروارگانیسم‌ها تطبیق پیدا کرده است.

در حال حاضر با وجود پاک‌تر بودن غذاها، بدن برای محافظت مادر و جنین هنوز این کار انجام می‌د‌هد. شاهد دیگری برای اثبات این نظریه آنست که حالت تهوع و استفراغ بعد از  هفته 12 کاهش پیدا می‌کند و این زمانی است که جنین در برابر سموم، پاتوژن‌ها و میکرو ارگانیسم‌های موجود در غذا محافظت کمتری نیاز دارد. اکنون در بعضی فرهنگ‌ها خوردن غذاهای گیاهی برای کاهش علائم ناخوشی صبحگاهی رایج است.

ویتامین ب6 چگونه به کاهش ناخوشی صبحگاهی کمک می‌کند؟

بعضی مطالعات نشان داده است افراد باردارِ دچار فقر ویتامین ب6، از ناخوشی صبحگاهی رنج می‌برند و مصرف ویتامین ب6 حالت تهوع و استفراغ را کم می‌کند. هنوز علم علت را مشخص نکرده و فقط می‌دانیم که موثر است.

راه‌های طبیعی برای کاهش ناخوشی صبحگاهی

اینها چند راه طبیعی برای کم کردن حالت تهوع و استفراغ است. قبل از استفاده از آنها حتما با پزشک مشورت کنید.

در طول روز وعده‌های کم حجم و تعداد زیاد میل کنید

شکم خالی علائم ناخوشی صبحگاهی را تشدید می‌کند. مقداری نان خشک و سرآل بلافاصله بعد از بیدار شدن میل کنید.

در رژیم غذایی خود زنجبیل را در نظر بگیرید

چای زنجبیل، دمنوش زنجبیل، آدامس زنجبیل و یا خود زنجبیل مصرف کنید. تا زمانی که زنجبیل در بارداری به میزان متعادل مصرف شود ضرر ندارد.

ورزش و پیاده‌روی کنید، یا در کلاس‌های یوگا شرکت کنید

در صورتی که پزشک شما را منع نکرده ورزش کنید. خیلی از زنان باردار گفته‌اند ورزش به کاهش ناخوشی صبحگاهی آنها کمک کرده است.

تا چه مدت باید برای ناخوشی صبحگاهی ویتامین ب6 مصرف کرد؟

با تایید پزشک ویتامین ب 6 (کپسول 10 میلی گرم) را 3 تا 4 بار در روز و به مدت 4 تا 7 روز مصرف کنید تا اثر کند.

چه خوراکی‌های غنی از ویتامین ب6 هستند؟

غذاهایی مثل جگر، ماهی تون، ماهی قزل آلا، سرآل غنی شده ‌منابع سرشار از ویتامین ب6 هستند. علاوه بر آن،‌ سبزیجات سبز برگ، پاپایا، موز، طالبی و پرتقال نیز مناسب هستند.

بیشتر بدانید:

حالت تهوع بارداری دارم، چه خوب فرزند من باهوش است!

اوج حالت تهوع بارداری چه زمانی است و کی تمام می‌شود؟

کاهش حالت تهوع ناشی از مکمل‌های بارداری