دویدن در بارداری

شاید در فیلمی دیده باشید که خانمی باردار به سادگی از خط پایان دوی ماراتن می‌گذرد. ممکن است با خود بگویید او چقدر قوی و شما چقدر ضعیف هستید و آرزو کنید ای کاش جای او بودید. اما خیالتان راحت! اینها فقط مربوطه به فیلم است. هیچ کس نمی‌تواند در بارداری 40 کیلومتر بدود.

شاید در فیلمی دیده باشید که خانمی باردار به سادگی از خط پایان دوی ماراتن می‌گذرد. ممکن است با خود بگویید او چقدر قوی و شما چقدر ضعیف هستید و آرزو کنید ای کاش جای او بودید. اما خیالتان راحت! اینها فقط مربوطه به فیلم است. هیچ کس نمی‌تواند در بارداری 40 کیلومتر بدود.

مشکلات بارداری مثل حالت تهوع، افزایش وزن و شل شدن مفاصل باعث ضعیف‌تر شدن بدن شده و دویدن را برای فرد مشکل می‌کنند.

حالا که می‌دانیم نباید در بارداری به بدنمان فشار وارد کنیم پس باید از دویدن صرفنظر کنیم؟ خوشبختانه پاسخ منفی است. در حالت عادی ضمن رعایت نکات ایمنی امکان انجام ورزش دو در بارداری وجود دارد. در ادامه در مورد شروع یا ادامه دویدن در بارداری صحبت می‌کنیم.

آیا دویدن در بارداری ایمن است؟

مثل همه مسائل دیگری بارداری قبل از انجام آن باید با پزشک مشورت نمایید. طبیعتا در حالت بارداری پرخطر نباید کارهای سنگین مثل دویدن را انجام دهید اما اگر بارداری شما عادی باشد و پزشک اجازه دهد ورزش دو در بارداری هم ایمن است هم باعث بهبود سلامت فرد می‌شود، به خصوص اگر که قبل از بارداری هم به طور منظم ورزش دو را انجام می‌داده‌اید.

ممکن است دوستان شما بگویند تکان‌ها و پرش‌های دویدن باعث زایمان زودرس می‌شود اما نتایج تحقیقات خلاف آنرا نشان می‌دهد. نتایج منتشر شده یک پژوهش که در سال 2018 بر روی 1300 زن انجام شده نشان می‌دهد دویدن در بارداری بر هفته زایمان و وزن هنگام تولد نوزاد اثر ندارد.

به خاطر داشته باشید که اگر قبل از بارداری ورزش دو را انجام نمی‌داده‌اید و تازه می‌خواهید شروع کنید دویدن باید آرام آغاز شده و به صورت تدریجی افزایش یابد.

دویدن در بارداری

هر سه ماهه بارداری فراز و نشیب‌های خاص خودش را دارد. مثلا هفته 8 با هفته 38 بارداری کاملا متفاوت است. این قاعده در مورد دویدن هم صدق می‌کند.

سه ماهه اول

در حدود هفته 12 از سه ماهه اول بارداری و گاهی هم دیرتر، ناخوشی صبحگاهی و خستگی علائم شایع هستند که سبب دشوار شدن ورزش می‌شوند. پس با وجود آنکه دویدن در سه ماهه اول بارداری ایمن است اگر توان دویدن را ندارید به خودتان فشار نیاورید. خیلی از خانم‌ها در این شرایط تمایلی به ورزش ندارند. به ندای بدن خود گوش دهید و اگر دوست داشتید بدوید.

  • سه ماهه دوم

در سه ماهه دوم بارداری معمولا حالت تهوع کم شده و انرژی بدن احیا می‌شود. اما ممکن است در رباط‌های رحم در ناحیه  کشاله ران کمی ناراحتی حس کنید یا مقداری فشار در استخوان پوبیس داشته باشید. علت آن است که رباط‌ها در اثر هورمون‌های بارداری کمی سست می‌شوند.

از کمربند طبی بارداری برای کم کردن فشار و وقتی که سینه‌های شما برای استقبال از نوزاد بزرگ می‌شود حتما از سوتین بارداری راحت استفاده کنید.

سه ماهه سوم

حتی در انتهای بارداری وقتی که شکم بزرگ مرکز ثقل بدن را جابجا می‌کند هنوز هم با رعایت نکات ایمنی، دویدن بی‌خطر است. بهتر است قدم‌های خود را آهسته‌تر کنید و در حین دویدن آب بنوشید.

فواید دویدن در بارداری

دویدن در بارداری فواید زیادی برای بدن و ذهن دارد.

ورزش می‌تواند کمردرد را کاهش دهد، حالت روحی فرد را ارتقاء دهد، رگ‌های خونی را تقویت کند، باعث خوابیدن بهتر شده و یبوست را کم کند. تحقیقات نشان می‌دهد باعث راحت‌تر شدن زایمان شده و با IQ کودک ارتباط دارد.

علاوه بر آن، انجام منظم هر نوع تمرین ورزشی باعث جلوگیری از افزایش وزن زیاد در نه ماه بارداری می‌شود. ضمنا از دیابت بارداری جلوگیری می‌کند و حتی اگر دچار آن شوید قند خون کنترل می‌شود.

نمی‌توان اثر ذهنی مثبت دویدن در بارداری را نادیده گرفت. دویدن در بارداری با توجه به آنکه یک کودک در شکم شما وجود دارد به شما اعتماد به نفس می‌دهد.

چه کسانی نباید در بارداری ورزش دویدن را انجام دهند؟

همانطور که گفته شد با وجود آنکه دویدن برای اکثر مادران باردار بی خطر است اما برای همه این طور نیست. حالت‌هایی وجود دارد که نباید در بارداری بدوید یا هر گونه ورزشی را باید محدود کنید.

بیماران قلبی یا ریوی، افراد مبتلا به مسمومیت بارداری، بارداران دوقلو یا چند قلو و به طور کلی بارداری پرخطر و افراد مبتلا به جفت سرراهی نباید ورزش دو را در بارداری انجام دهند.

در صورت تایید پزشک، ورزش‌های سبک‌تر مثل شنا، پیاده روی، یا یوگا مناسب‌تر است.

چه زمانی دویدن در بارداری باید متوقف شود؟

بعضی از علائم خط قرمز هستند که نشان می‌دهند ورزش دو باید بلافاصله متوقف شود. اگر در حین دویدن یا بعد از آن دچار این علائم شدید به پزشک مراجعه نمایید:

خونریزی واژینال

درد در ناحیه شکم با یا بدون حالت تهوع

انقباض

نشت مایع آمنیوتیک

سرگیجه و سردرد

درد سینه

ضعف عضلانی یا عدم تعادل

درد نرمه ساق پا یا تورم آن

نکات ایمنی

اگر می‌خواهید در بارداری بدوید یا ورزش دیگری انجام دهید نکات مهمی را باید رعایت کنید.

به اندازه کافی مایعات بنوشید، به خصوص در روزهای گرم تابستان. به علائم ناراحتی در بدن توجه نمایید. به بدن خود فشار وارد نکنید. حتی قهرمان‌های ورزشی هم در دوران بارداری فعالیت‌های ورزشی خود را کاهش می‌دهند.

با تغییرات هورمونی بدن، مفاصل و رباط‌ها سست می‌شوند و احتمال جراحت بیشتر است. برای جلوگیری از خطر، مسافت طی شده را کم کنید، ‌قبل از ورزش کمی نرمش سبک انجام دهید. توصیه ما قدم زدن سریع قبل از دویدن است.

بهتر است تمرینات ورزشی شما زیر نظر متخصص ورزشی انجام شود. وسایل ورزشی با کیفیت مثل کفش دو و میدانی که از قوزک پا پشتیبانی می‌کند و کمربند طبی بارداری به شما کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:

شنا کردن در بارداری

یوگا در بارداری خطر دارد یا مفید است؟