هفته سی ام بارداری

جنین اکنون به سرعت در حال رشد است اما هنوز در مایع آمنیوتیک مقداری فضا برای تحرک در اختیار دارد. از این زمان به بعد، سرعت وزن گرفتن بچه‌ها با هم متفاوت می‌شود. اکنون در هفته سی‌ام بارداری قرار دارید و تنها 10 هفته تا انتهای راه باقیمانده است. متاسفانه، بسیاری از علائم اولیه بارداری دوباره سراغ شما خواهند آمد.

30 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 28 هفته پس از لقاح

جنین اکنون به سرعت در حال رشد است اما هنوز در مایع آمنیوتیک مقداری فضا برای تحرک در اختیار دارد. از این زمان به بعد، سرعت وزن گرفتن بچه‌ها با هم متفاوت می‌شود.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 1319 گرم وزن دارد و تقریبا 39.9 سانتی‌متر قد کشیده است. حالا تصاویر سونوگرافی می‌تواند نشان دهد که پلک‌های او باز و بسته می‌شوند و چشم‌ها می‌توانند بر یک موضوع تمرکز کنند. اگر به عکس جنین در هفته سی‌ام بارداری نگاه کنید می‌بینید که ناخن‌ها کمی رشد کرده‌اند.

جنین به خوبی می‌تواند تفاوت نور و تاریکی بیرون رحم را تشخیص دهد. مغز استخوان، سرگرم تولید سلول‌های قرمز خون است تا جنین را بیش از پیش برای زندگی در بیرون رحم آماده سازد. جوانه‌هایی که داخل لثه شکل گرفته بودند اینک شروع به رشد می‌کنند.

تا هفته قبل، سطح مغز جنین صاف بود اما از این هفته به بعد پستی و بلندی‌های روی آن به وجود می‌آِید. حالا مغز جنین و چربی زیر پوست دمای بدن را تنظیم می‌کنند و دیگری نیازی به کرک روی پوست جنین نیست اما ممکن است قسمتی از کرک جنینی روی کمر و کتف او تا زمان تولد باقی بماند. در هفته سی‌ام بارداری جنین به اندازه گل کلم است.

تغییرات بدن مادر

اکنون در هفته سی‌ام بارداری قرار دارید و تنها 10 هفته تا انتهای راه باقیمانده است. متاسفانه، بسیاری از علائم اولیه بارداری که گمان می‌کردید دیگر به سراغ شما نخواهند آمد دوباره مشاهده می‌شوند. تکرر ادرار دوباره شروع شده زیرا سر جنین روی مثانه شما فشار می‌آورد. همچنین حساسیت نوک سینه‌ها بیشتر شده و خستگی و سوزش معده مجددا آغاز شده است. حالا، بهترین وضعیت خوابیدن خانم باردار، خوابیدن به پهلوی چپ است.

سرخرگ آئورت و بزرگ سیاهرگ کمی متمایل به راست میانه کمر است بنابراین خوابیدن به پهلوی چپ باعث می‌شود خون بدون انسداد وارد اندام‌ها شده و بتواند به دورترین نقاط بدن برسد.

ممکن است برای خوابیدن کمی دچار مشکل باشید. به همین جهت بد نیست از بالش‌های مخصوص بارداری استفاده نمایید. اگر تنفس هم برای شما سخت شده، بهتر است بدانید در هفته‌های بعد با پایین‌رفتن جنین وضعیت قدری بهبود می‌یابد. در سه ماهه سوم بارداری، پای برخی از خانم‌های باردار یک سایز رشد می‌کند که کاملا نرمال است.

تغذیه بارداری: کولین

کولین در بارداری برای بدن شما لازم است. کولین یک ماده شبیه ویتامین است که در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز نقش دارد. ضمنا برای ساختن فسفولیپیدها که به ساختار غشاء سلولی کمک می‌کند، لازم است.

ضرورت مصرف. کولین برای رشد مغز جنین و به خصوص بخش حافظه مغز حیاتی است. نتایج بعضی از مطالعات نشان می‌دهد مصرف مناسب کولین در بارداری از نقص‌های لوله عصبی جنین جلوگیری میکند.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه 450 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. تخم مرغ، گوشت قرمز لخم، ماهی قزل آلا، گوشت مرغ، کلم بروکلی و کلم پیچ سرشار از ویتامین کولین هستند.

توصیه‌های هفته سی ام بارداری

اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید که چه کسی در زمان زایمان قرار است همراه شما در بیمارستان باشد بهتر است هر چه زودتر آن را مشخص کرده هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. می‌توانید از مادر، خواهر، مادر یا خواهر همسر بخواهید همراه شما باشند. هر کسی که انتخاب می‌شود مطمئن شوید در خصوص علایق و برنامه‌های شما آگاهی لازم را دارد.
اگر شاغل هستید بهتر است هفته‌های آخر را مرخصی بگیرید تا خود را برای زایمان آماده نمایید. نیازی نیست نقش یک زن خارق‌العاده را بازی کنید. تا حد ممکن استراحت نمایید.
آیا در مورد بانک خون بند ناف اطلاعات کافی دارید و آیا قصد دارید خون بند ناف بچه را نگهداری نمایید؟ اگر چنین تصمیمی دارید توصیه می‌شود از همین الان اطلاعات لازم را کسب کرده و  آزمایش‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. (خون بند ناف در زمان تولد از بند ناف و جفت گرفته می‌شود و حاوی سلول‌های بنیادی است که برای درمان بیماری‌های خونی و اختلالات دستگاه ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد).
با توجه به جابجایی مرکز ثقل بدن و کنترل کمتری که روی تعادل بدن خود دارید بهتر است در این هفته‌های باقیمانده قید کفش پاشنه بلند را بزنید و کفش‌های تخت و راحت بپوشید.
اغلب خانم‌های باردار با مشکل خارش پوست شکم مواجه هستند که خارش دادن پوست آنرا بدتر می‌کند. از همسر خود بخواهید مقداری مرطوب کننده روی پوست شکم شما بمالد.
اگر به علت فشار بچه به دیافراگم با مشکل تنگی نفس مواجه شده‌اید در زمان استراحت، یک بالش زیر کمر خود قرار داده و به حالت نیمه نشسته، قرار بگیرید.
کاملا طبیعی است که در این هفته‌ها در مورد زایمان کمی نگرانی داشته باشید اما اگر این افکار برای شما آزار دهنده شده حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
در صورتی که پزشک، شما را منع نکرده هنوز هم می‌توانید با همسر خود رابطه جنسی داشته باشید.

بیشتر بدانید:

هفته سی و یکم بارداری

سوزش سر دل در بارداری

حالت‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری