رابطه جنسی در بارداری

شکم شما جلو آمده، بدن شما متورم شده و درد را حس می‌کنید. بله شما باردار هستید: وقتی که بدن شما سخت مشغول رسیدگی به جنین است شما در مورد رابطه جنسی با همسر خود تردید دارید. اجازه ندهید مسائل معمول بارداری شما را آسیب‌پذیر کند. اکنون مثل هر زمان دیگری، رابطه عاشقانه شما با همسرتان اهمیت دارد.

شکم شما جلو آمده، بدن شما متورم شده و درد را حس می‌کنید. بله شما باردار هستید: وقتی که بدن شما سخت مشغول رسیدگی به جنین است شما در مورد رابطه جنسی با همسر خود تردید دارید. اجازه ندهید مسائل معمول بارداری شما را خیلی آسیب‌پذیر کند.

اکنون مثل هر زمان دیگری، رابطه عاشقانه شما با همسرتان اهمیت دارد (قبل از آنکه موانع دیگری مثل شیردهی به کودک و تعویض پوشک جلوی راه شما قرار بگیرد!) توصیه می‌شود نکات زیر را بخوانید تا اغلب مسائلی که در زمینه رابطه جنسی در دوران بارداری دارید حل شود.

حالت تهوع

وقتی که حالت تهوع و ناخوشی صبحگاهی به سراغ شما می‌آید رابطه جنسی آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید. بر خلاف سر درد که بعد از یک رابطه جنسی کوتاه، بهبود پیدا می‌کند، حالت تهوع با رابطه جنسی تشدید می‌شود. پس بهتر است صبر کنید تا حالت تهوع شما کمتر شود یا رابطه جنسی را به زمان‌های دیگری از روز موکول نمایید (اگر ناخوشی صبحگاهی اول وقت روز به سراغ شما می‌آید، رابطه جنسی را به بعدازظهرها منتقل کنید). به خاطر داشته باشید که با ورود به سه ماهه دوم بارداری، حالت تهوع فروکش می‌کند.

احساس خستگی

بارداری به خصوص در سه ماهه اول و سوم بارداری، خانم باردار را دچار خستگی می‌کند. اگر همیشه وقتی که سر خود را روی بالش می گذارید به سرعت خواب می‌روید رابطه عاشقانه شما با همسرتان خدشه‌دار می‌شود. اما یک راه حل ساده وجود دارد: آمیزش جنسی را به عنوان اولین فعالیت صبحگاهی انجام دهید (در این صورت، روز بهتری خواهید داشت!). یا اینکه آخر هفته‌ها، رابطه جنسی را به بعد از ظهر و قبل از غروب آفتاب موکول نمایید.

جلو آمدن شکم

درست است که برآمدگی شکم از برخی وضعیت‌های سکس که قبلا به آنها علاقه داشتید جلوگیری می‌کند اما حالا می‌توانید از وضعیت‌های جذاب دیگری مثل خوابیدن به پهلو لذت ببرید. اغلب متخصصان پوزیشن زن در بالا و نزدیکی از پشت (واژن) را نیز توصیه می‌کنند.

داشتن ذهنیت منفی نسبت به بدن خود

بر خلاف تصور شما، بدن زنان باردار برای اغلب مردان خیلی جذاب است. اگر شک دارید حتما از همسر خود بپرسید! پس بهتر است افکار منفی را کنار بگذارید. شما هنوز هم مثل قبل برای همسرتان زیبا به نظر می‌رسید.

ورم بدن

بارداری باعث می‌شود خون بیشتری وارد ناحیه لگن شود که بسته به شخص ممکن است احساس خوب یا بدی را به همراه داشته باشد. برای اغلب خانم‌های باردار، این اتفاق باعث حساسیت بیشتر بدن شده و آنها ارگاسم قوی‌تر و آسان‌تری را تجربه خواهند کرد. برخی دیگر ممکن است به نحو متفاوتی آنرا تجربه کنند. آنها نسبت به قبل احساس ارضای کمتری دارند. همسر شما نیز ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کند: ممکن است بدن شما برای او گرم و نرم‌تر به نظر بیاید! یا برعکس نتواند به حالت نعوظ برای رابطه برسد. پس نباید از او رنجیده خاطر شوید.

نشت سینه‌ها در هنگام پیش نوازش

پستان‌های برخی از زنان به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، در واکنش به تحریک، شروع به تولید شیر آغوز (کلستروم) می‌کند. وقتی که سینه‌ها مرطوب می‌شود نباید نگران شوید مگر آنکه واقعا شما را ناراحت می‌کند. راه حل: از همسر خود بخواهید دنبال نقاط دیگری از بدن شما باشد!

حساس شدن سینه‌ها

با وجود آنکه سینه‌های حجیم‌تر شده شما توجه همسرتان را به خود جلب می‌کند اما در این حالت، اغلب زنان وقتی که سینه‌های آنها لمس می‌شود احساس ناراحتی می‌کنند. خوشبختانه، حساسیت سینه‌ها، در سه ماهه دوم بارداری کاهش پیدا می‌کند. پس تا آن زمان از همسر خود بخواهید فقط به سینه‌های شما نگاه کند و آنها را لمس نکند!

ترشحات زیاد واژن

ممکن است بعد از رابطه جنسی رطوبت بیشتری را نسبت به قبل در ناحیه واژن احساس کنید. اگر قبلا ناحیه واژن در زمان رابطه به اندازه کافی خیس نمی‌شد این می‌تواند خبر خوبی باشد. اما ترشحات خیلی زیاد نیز، لذت مقاربت جنسی را برای هر دو طرف کاهش می‌دهد. این اتفاق نباید باعث خراب‌شدن رابطه عاشقانه شما شود. اگر همسر خود را کمی پیش نوازش جنسی کنید، او به ادامه رابطه ترغیب می‌گردد.

افزایش بوی طبیعی بدن

خیلی از زنان باردار در دوران متوجه تغییر بو در ناحیه پایین بدن خود می‌شوند. اگر بوی بدن واقعا شما یا همسرتان را اذیت می کند کمی روغن معطر را داخل ران‌ها بمالید تا جلوی بو را بگیرد.

خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی

لکه‌بینی بعد از رابطه جنسی باعث می‌شود خانم‌های باردار برای رابطه‌های بعدی دچار تردید شوند. اما خونریزی خفیف معمولا غیر طبیعی نیست: وقتی که باردار هستید رگ‌های خونی رحم بیشتر شده و با نزدیک‌شدن به پایان بارداری سرویکس حساس‌تر می‌شود. در نتیجه، بعد از مقاربت جنسی، خونریزی خفیف مشاهده شود. در صورت مشاهده خونریزی خفیف، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت نمایید. اگر خونریزی شما زیاد است حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که فارغ از نوع مساله‌ای که در رابطه جنسی شما در دوران بارداری وجود دارد، تصمیم شما برای رابطه جنسی از همه چیز مهم‌تر است. اگر احساس می‌کنید که رابطه جنسی باعث ناراحتی شما می‌شود، به آغوش، بوسیدن و لمس اکتفا کنید.

بیشتر بدانید:

رابطه جنسی در دوران بارداری

تازه نگهداشتن رابطه عاشقانه با همسر در دوران بارداری

افزایش میل جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟