حالتهای خوابیدن در بارداری

یک قانون مورفی می‌گوید که وقتی باردار هستید و بیش از هر زمان دیگری به خوابیدن احتیاج دارید و ضمنا فرصت خوابیدن هم دارید، خوابیدن برای شما خیلی سخت می‌شود! بی‌خوابی یکی از علائم شابع دوران بارداری است. خوابیدن برای شما وقتی مشکل‌تر می‌شود که دوست داشته باشید روی شکم بخوابید اما شکم شما خیلی بزرگ شده باشد.

یک قانون مورفی می‌گوید که وقتی باردار هستید و بیش از هر زمان دیگری به خوابیدن احتیاج دارید و ضمنا فرصت خوابیدن هم دارید، خوابیدن برای شما خیلی سخت می‌شود! بی‌خوابی یکی از علائم شایع دوران بارداری است. خوابیدن برای شما وقتی مشکل‌تر می‌شود که دوست داشته باشید روی شکم بخوابید اما شکم شما خیلی بزرگ شده باشد. در هر صورت، قبل از آنکه برای تعیین وضعیت خوابیدن خود تصمیم بگیرید نکات زیر را مطالعه نمایید:

خوشبختانه با افزایش وزن، جلو آمدن شکم و حساس شدن سینه‌ها امکان خوابیدن روی شکم (دمر خوابیدن) وجود ندارد و شما به طور خود بخود از این وضعیت اجتناب خواهید کرد. ضمنا متخصصان توصیه می‌کنند زنان باردار در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری از خوابیدن به پشت (طاق باز) اجتناب کنند.

علت آن است که وزن رحم و بچه در حال رشد، به بزرگ سیاهرگ فشار وارد می‌آورد بزرگ‌سیاهرگ، رگ اصلی برای برگشت خون از پایین بدن به سمت قلب است. اگر این رگ تحت فشار قرار گیرد جریان خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همانطور که می‌دانید جریان خون بهترین دوست بدن برای دوران بارداری است.

حالت‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

خوابیدن به پهلو

وقتی که خانم باردار احساس خواب آلودگی می‌کند بهتر است چه وضعیتی را برای خوابیدن انتخاب کند؟ بهترین وضعیت خوابیدن به پهلو است. با وجود آنکه خیلی مهم نیست به کدام پهلو بخوابید اما در صورتی که به پهلوی چپ قرار بگیرید بیشترین جریان خون وجود دارد. در این حالت، کمترین فشار به بزرگ‌سیاهرگ وارد شده و احتمال گرفتکی پا نیز کاهش می‌یابد. برای اینکه در این وضعیت راحت‌تر بخوابید تمامی موانع مزاحم را دور نمایید.

توصیه می‌شود یک بالش بین پاهای خود، یکی زیر شکم و یکی پشت خود قرار دهید. بهتر است زانوهای شما خم باشد. همچنین می‌توانید از انواع راه‌های ترکیبی خلاقانه دیگر از جمله خوابیدن مثل بچه‌ها استفاده نمایید. بهتر است بالش مخصوص بارداری را تهیه نمایید. یک وضعیت مناسب دیگر خوابیدن به حالت نیمه نشسته و به پشت است در حالی که زیر کمر شما بالش قرار گرفته است.

خوابیدن به پشت یا روی شکم

گاهی اوقات برای خانم‌های باردار پیش می‌آید که وقتی می‌خواهند بخوابند در وضعیت مناسبی مثل پهلوی چپ قرار می‌گیرند اما وقتی که به خواب می‌روند ناخودآگاه به سمت وضعیت دیگری که برای آنها راحت‌تر است جابجا می‌شوند. اگر این اتفاق برای شما افتاد و وقتی که بیدار شدید دیدید که دمر یا طاقباز خوابیده‌اید دستپاچه و نگران شوید. در واقع بدن‌تان دارد به شما می‌گوید که باید وضعیت خود را تغییر داده و به فرم مناسب‌تری قرار بگیرید.

ضمنا شاید زمان دستشویی رفتن شما نیز فرا رسیده باشد. تکرر ادرار یکی دیگر از مشکلات مربوط به خوابیدن در دوران بارداری است. بعد از برگشتن از دستشویی دوباره به وضعیت مناسب قرار گرفته و با آرامش بخوابید.

اگر خوابیدن به وضعیت‌هایی که ذکر شد برای شما راحت نیست با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید. ممکن است پزشک تشخیص دهد که خوابیدن روی شکم یا به پشت برای بچه شما ضرری ندارد.

بیشتر بدانید:

بی خوابی در دوران بارداری

تکرر ادرار در بارداری