هفته سی و یکم بارداری

در این هفته، آهنگ رشد کودک کمی کاهش می‌یابد اما مغز او وارد یک دوره رشد سریع می‌شود. تنها اندام او که هنوز کامل نشده، ریه است. حالا ریه‌های شما جای کافی برای افزایش حجم ندارند که نتیجه آن بروز تنگی نفس است. در حالی که تنفس برای شما مشکل شده بچه بسیار سرحال است زیرا اکسیژن مورد نیاز خود را از راه جفت تامین می‌کند.

31 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 29 هفته پس از لقاح

در این هفته، آهنگ رشد کودک کمی کاهش می‌یابد اما مغز او وارد یک دوره رشد سریع می‌شود. ژست‌های جنین اکنون خیلی شبیه یک انسان شده کامل است.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 1500 گرم وزن دارد و تقریبا 41 سانتی‌متر قد کشیده است. تنها اندام او که هنوز کامل نشده، ریه است. اگر حالا به دنیا بیاید نارس است و هنوز نمی‌تواند در جهان بیرون به راحتی تنفس کند اما احتمال زنده ماندنش در دستگاه NICU خیلی زیاد است. اگر در هفته سی و یکم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که او اکنون کاملا شکل گرفته و فقط برخی از ظرافت‌های رشد او باقی مانده است.

او همچنان به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد و چربی زیر پوست او در حال جمع شدن است. حالا فضای در اختیار جنین در رحم در حال تمام شدن است. این امر او را وادار به ضربه زدن به شما می‌کند.

سرعت رشد مغز جنین، بیشتر از هر زمان دیگری است. او حالا می‌تواند نور را به خوبی تشخیص دهد و سیگنال‌های حواس پنجگانه را ردیابی کند. با این حال هنوز نمی‌تواند هیچ بویی را احساس کند زیرا در مایع آمنیوتیک غوطه‌ور است. شما خیلی خوش‌شناس هستید زیرا اولین رایحه‌ای که جنین حس می‌کند بوی بدن شماست که بلافاصله به یکی از بوهای محبوب او تبدیل خواهد شد!‌ در هفته سی و یکم بارداری جنین به اندازه یک نارگیل است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون حدود 11 سانتی متر بالای ناف قرار دارد. با این اوصاف، به تمامی اندام‌های کنار خود از جمله ریه‌ها فشار وارد می کند! ریه‌ها جای کافی برای افزایش حجم ندارند که نتیجه آن بروز تنگی نفس است. در حالی که تنفس برای شما مشکل شده بچه بسیار سرحال است زیرا اکسیژن مورد نیاز خود را از راه جفت تامین می‌کند. خوشبختانه، تنگی نفس به مرور بهبود می‌یابد زیرا بچه به سمت لگن پایین می‌رود تا خود را برای زایمان آماده کند. شاید به دلیل انبساط رحم، در ناحیه شکم درد داشته باشید.

حالا تعداد دفعات دستشویی رفتن شما در شب بیشتر شده و خوابیدن در شب برای شما مشکل است. ممکن است ماده‌ای زردرنگ از سینه‌های شما خارج شود. این همان آغوز یا کلستروم است که تا چند روز بعد از تولد نوزاد نیز مشاهده خواهد شد. به خاطر داشته باشید که همه خانم‌های باردار در این زمان کلستروم نمی‌بینند.

اغلب خانم‌های باردار در هفته‌های آخر بارداری انقباضات برکستون هیکس دارند. این انقبضات معمولا در سه ماهه دوم بارداری نمایان می‌شوند اما اگر در سه ماهه دوم حس شوند غیر طبیعی نیست.

تغذیه بارداری: آب

خوردن آب در دوران بارداری و به خصوص این هفته خیلی اهمیت دارد. آب ماده‌ای نیست که برای رشد جنین کالری زیادی داشته باشد اما در بارداری باید به اندازه کافی دریافت شود. به دلیل افزایش حجم خون، مایعات بدن شما در بارداری باید تامین شود.

ضرورت مصرف. آب باعث می‌شود بدن شما و جنین بتواند عملکرد لازم را در بارداری داشته باشد. ضمنا باعث انتقال ویتامین‌ها از بدن شما به بدن جنین شده و به جذب آنها کمک می‌کند. آب باعث حفظ تعادل دمایی بدن و عملکرد بهتر دستگاه گوارش می‌شود.

میزان مصرف روزانه. خیلی به فرد بستگی دارد. اما حدودا 8 تا 10 لیوان مایعات در روز مناسب است.

خوراکی‌های غنی. آب، شیر، میوه و سبزیجات،‌ آبمیوه.

توصیه‌های هفته سی و یکم بارداری

آیا وسایل بیمارستان را آماده کرده‌اید؟ اکنون زمان آن فرا رسیده که همه چیز را برای زمان زایمان سازماندهی نمایید. کیف بیمارستان شما باید شامل تمامی وسایل لازم مثل لباس راحت و گشاد، لوازم بهداشتی و آرایشی،‌ لباس‌های نوزاد، دوربین و غیره باشد.
اکنون که پایان مسیر بارداری در مقابل دیدگان شما قرار دارد،‌ زمان مناسبی است که اقدامات خاصی را قبل از تولد فرزند خود انجام دهید. مثلا می‌توانید به آرایشگاه بروید یا برای زمان تولد برنامه‌ریزی نمایید.
در صورتی که پزشک منع نکرده باشد،‌ می‌توانید همچنان به رابطه جنسی با همسر خود ادامه دهید.
اگر صورت شما به ناگهان ورم کرده، احساس سردرد دارید یا دچار تاری دید شده‌اید با پزشک خود صحبت نمایید. در این زمان باید بسیار مراقب مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشید.
حالا جنین در حدود 10 ضربه در ساعت به شکم شما می‌زند. اگر احساس می‌کنید تکان‌های جنین کم شده به پزشک خود اطلاع دهید.
از آنجا که استخوان‌های جنین در حال رشد و سخت شدن هستند نیار شما به کلسیم بیشتر از قبل است. مطمئن شوید در رژیم غذایی شما مقدار کافی کلسیم، پروتئین، آهن و اسید فولیک وجود داشته باشد.

بیشتر بدانید:

هفته سی و دوم بارداری

نوزاد نارس و مراقبت‌های لازم

رابطه جنسی در دوران بارداری