سوزش معده در بارداری

آیا دستگاه گوارش شما در دوران بارداری دچار سوزش شدیدی شده که از دهان تا معده و روده را می‌سوزاند؟ اگر چنین است بدانید که تنها نیستید: تقریبا نیمی از خانم‌های باردار این علامت بارداری را تجربه می‌کنند. سوزش سر دل در بارداری به حدی است که شاید حتی مشتریان پر و پا قرص فست فودهای چرب نیز مشابه آنرا تجربه نکرده باشند.

آیا دستگاه گوارش شما در دوران بارداری دچار سوزش شدیدی شده است؟ آیا حس می‌کنید شعله‌ای در سینه روشن شده که از دهان تا معده و روده را می‌سوزاند؟ اگر چنین است بدانید که تنها نیستید: تقریبا نیمی از خانم‌های باردار این علامت بارداری را تجربه می‌کنند. سوزش سر دل در بارداری به حدی است که شاید حتی مشتریان پر و پا قرص فست فودهای چرب نیز مشابه آنرا تجربه نکرده باشند.

علت سوزش سر معده (سوزش سر دل) در بارداری چیست؟

در اوایل بارداری، تمامی هورمون‌هایی که در بدن شما در جریان هستند باعث می‌شوند عضلات بالای معده که از ورود اسید معده به مری جلوگیری می‌کنند و سایر عضلات دستگاه گوارشی و بدن شل شود. در نتیجه، برگشت اسیدهای معده اتفاق افتاده و ناراحتی و سوزش به وجود می‌آید.

علاوه بر آن در حدود هفته سی ام تا هفته سی و ششم بارداری، وقتی که رحم شما خیلی بزرگ شده و فضای شکم را کاملا اشغال می‌کند، معده را به سمت بالا و تا نزدیکی گلو هل می‌دهد یا حداقل این طور احساس می‌کنید.

احتمال اینکه یک بارداری بدون سوزش سر دل داشته باشید تقریبا صفر است. خوشبختانه، سوء هاضمه بارداری موضوع نگران کننده‌ای نیست و وقتی که بچه را در آغوش بگیرید محو خواهد شد. ضمنا در طول دوران بارداری راه‌های مختلفی برای تسکین درد این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

پیشگیری از سوزش سر دل در بارداری

با توجه به طولانی بودن دوران بارداری، می‌توانید راه‌های مختلف زیر را امتحان کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

سیگار نکشید

اگر هنوز سیگار را کنار نگذاشته‌اید سوزش معده دلیل دیگری برای آن است.

مراقب وزن خود باشید

افزایش وزن باید آهسته انجام شود تا فشار بر دستگاه گوارش به حداقل برسد. اضافه وزن باعث تشدید سوزش سر دل می‌گردد.

رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید

از خوردن غذاهایی که باعث تشدید سوزش سر دل می‌شوند خودداری نمایید. لازم است غذاهای تند، کافئین، الکل، غذاهای چرب را کنار بگذارید و زیاد مرکبات نخورید.

قبل و بعد از غذا مایعات بنوشید

قبل و بعد از غذا مایعات بنوشید اما در حین غذا خوردن این کار را انجام ندهید یا حداقل کم بنوشید. مایعات زیاد به همراه غذای سنگین باعث نفخ معده و تشدید سوزش سر دل می‌شود.

وعده های غذایی خود را سبک‌تر انتخاب کنید

شش وعده غذایی در روز راه حل مناسبی برای اغلب علائم بارداری است.

سر خود را بالاتر قرار دهید

حتی اگر بین زمان غذا خوردن و زمان خواب شما فاصله زیادی وجود داشته است بهتر است سر خود را حدود 10 تا 15 سامنتی متر بالاتر از بدن (مثلا روی بالش گرد) قرار دهید. با این کار جلوی برگشت شیره معده گرفته می‌شود.

لباس‌های آزاد بپوشید

لباس شما باید گشاد، آزاد و نازک باشد. لباس تنگ تنها باعث افزایش سوزش معده می‌گردد.

بین زمان غذا خوردن و زمان خواب فاصله بیندازید. بین زمان غذا خوردن و زمان خواب باید حداقل 2 ساعت فاصله وجود داشته باشد تا معده بتواند قبل از استراحت کردن شما غذا را هضم نماید (غذای خیلی سبک که هضم آن آسان است قبل از خوابیدن منعی ندارد).

بدن خود را صاف نگهدارید

در حین غذا خوردن بدن شما نباید خمیده باشد و بعد از غذا خوردن هم چند ساعت صاف بنشینید. نباید دراز بکشید یا خم شوید. اگر محبور هستید بدن خود را خم کنید بهتر است این کار را با زانو انجام داده و کمر خود را خم نکنید.

غذا را خوب بجوید

به بدن خود لطف کرده و آرام غذا بخورید! جویدن اولین مرحله در فرایند گوارش است در حالی که اغلب افراد این کار را به درستی انجام نمی‌دهند. هر چه بیشتر غذا را بجوید کار معده را آسان‌تر کرده‌اید. ضمنا وقتی که غذا را به سرعت می‌خورید مقداری هوا همراه آن وارد معده شده و باعث تجمع گاز می‌شود.

درمان سوزش سر دل در بارداری

آدامس بدون قند بجوید

بعد از غذا خوردن از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید که باعث کاهش اسید اضافی می‌گردد. افزایش بزاق دهان، اسید را در مری خنثی می‌کند.

با پزشک خود مشورت نمایید

اگر سوزش سر دل ادامه پیدا کرد از پزشک خود بخواهید برای شما داروهای مناسب که در دوران بارداری مجاز هستند، تجویز نماید.

غذای طبیعی میل کنید

اگر دوست ندارید از دارو برای کنترل سوزش سر دل استفاده کنید خوراکی‌های طبیعی زیر را میل نمایید:

بادام. این خوراکی هم حاوی کلسیم فراوان است هم می‌تواند به تسکین دردهای معده کمک نماید.
یک قاشق غذاخوری عسل در شیر داغ. این ترکیب هم خوشمزه و هم برای درمان سوزش سر دل مفید است.

اگر برگشت اسید معده بیش از 2 بار در هفته اتفاق افتاد یا اگر بعد از 2 هفته مصرف دارو مشکل شما برطرف نشد ممکن است دچار بیماری برگشت اسید معده (GERD) شده باشید که نیازمند تغییر در شیوه زندگی و پیگیری درمان‌های مربوطه زیر نظر متخصص است.

بیشتر بدانید:

کم شدن اشتها در دوران بارداری

ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری