تخمین تاریخ زایمان

هر خانم بارداری دوست دارد تاریخ زایمان خود را بداند. اما تاریخ زایمان محاسبه شده بر مبنای آخرین قاعدگی معمولا با تاریخ زایمان مشخص شده از طریق سونوگرافی تفاوت دارد.

هر خانم بارداری دوست دارد تاریخ زایمان خود را بداند. اما تاریخ زایمان محاسبه شده بر مبنای آخرین قاعدگی معمولا با تاریخ زایمان مشخص شده از طریق سونوگرافی تفاوت دارد.

علت انجام سونوگرافی بارداری چیست؟

در جریان سونوگرافی متخصص سونوگرافی ژل نرمی را روی شکم می‌مالد و سپس وسیله‌ای به نام ترانسدیوسر را روی شکم حرکت می‌دهد تا با استفاده از آن وضعیت سلامت بارداری و جنین مشخص شود. در این صورت تصویر جنین در مانیتور نمایان می‌شود. در حالی که شما می‌توانید تصویر فرزند نازنین خود را در مانیتور ببینید متخصص سونوگرافی تعدادی اندازه‌های استاندارد از زاویه‌های مختلف می‌گیرد و ضربان قلب جنین را بررسی می‌کند.

همچنین بسته به شرایط شما امکان تجویز سونوگرافی واژینال به خصوص در سه ماهه اول بارداری وجود دارد.

سونوگرافی بارداری تقریبا خطری ندارد و تماشای جنین از طریق مانیتور سونوگرافی اغلب تجربه‌ای زیبا و به یاد ماندنی است.

دقت تخمین تاریخ زایمان

تاریخ زایمان تعیین شده در سونوگرافی تا حدود 10 روز خطا دارد. اگر تاریخ زایمان سونوگرافی با تاریخ زایمان بر مبنای آخرین قاعدگی تا 10 روز اختلاف داشته باشد معمولا پزشکان تاریخ زایمان تعیین شده به روش آخرین قاعدگی مبنا قرار می‌دهند.

دقیق ترین تاریخ زایمان چگونه و چه زمانی مشخص می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین سوالات در مورد سونوگرافی دقت تخمین تاریخ زایمان است. شواهد نشان می‌دهد در 20 هفته اول بارداری، اولین سونوگرافی دقیق‌ترین وسیله برای محاسبه سن جنین است.

اگر اولین روز آخرین قاعدگی خود را به خاطر نمی‌آورید، سونوگرافی با دقت خوبی تاریخ زایمان را به شما می‌گوید. همچنین اگر قاعدگی شما نامنظم باشد تخمین سونوگرافی بهتر از تخمین به روش آخرین قاعدگی است.

وقتی که تاریخ های تخمینی زایمان با هم مطابقت ندارند

اگر اولین سونوگرافی به شما تاریخی را نشان می‌دهد که بیش از 10 روز با تاریخ تخمینی آخرین قاعدگی فاصله دارد باز هم احتمالا دقت سونوگرافی مناسب است. یا کمی زودتر یا دیرتر از آنچه فکر می‌کنید باردار شده‌اید که در حالتی که قاعدگی نامنظم است یا اگر در مورد آخرین قاعدگی خود اشتباه می‌کنید رخ می‌دهد.

ممکن است پزشک بخواهد سونوگرافی را تکرار کند تا مطمئن شود بارداری به صورت مناسب در حال ادامه است. با فرض اینکه سونوگرافی دوم نمایانگر رشد جنین در فاصله دو سونوگرافی باشد ممکن است پزشک تاریخ زایمان را تغییر دهد تا با اولین پیش بینی سونوگرافی تطبیق داشته باشد.

تا زمان که در تکرارهای سونوگرافی رشد جنین منظم بوده و مساله خاصی مشاهده نشود تغییر تاریخ تقریبی زایمان توسط پزشک نباید باعث نگرانی شما شود.

سونوگرافی در انتهای بارداری

معمولا هر سونوگرافی تاریخ تقریبی زایمان متفاوتی را نشان می‌دهد. اما همانطور که گفته شد دقت تخمینی سونوگرافی‌های اولیه بیشتر است. به همین علت است که پزشکان معمولا از تاریخ‌ها و مقادیر اولین سونوگرافی به عنوان مرجع استفاده می‌کنند.

با پیشرفت بارداری دقت سونوگرافی برای تعیین تاریخ زایمان کمتر می‌شود به طوری که بین هفته 18 تا 28 بارداری میزان خطا مثبت و منفی 2 هفته است.

بعد از هفته 28 بارداری ممکن است سونوگرافی تا 3 هفته تاریخ زایمان را اشتباه نشان دهد. بنابراین از سونوگرافی انتهای بارداری بجای تخمین تاریخ زایمان بیشتر برای بررسی رشد جنین استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:

فرمول محاسبه تاریخ زایمان، سه روش پیشنهادی

تغییر تاریخ تقریبی زایمان به چه علت است؟

گذشتن تاریخ زایمان و زایمان دیررس چیست؟