سونوگرافی واژینال در بارداری

هر خانم حامله‌ای دوست دارد بچه سالمی داشته باشد. به همین علت توصیه می‌شود افراد باردار به طور مراجعه منظم به پزشک داشته باشند تا در صورت وجود مشکلی در بارداری به سرعت تشخیص داده شود. ممکن است پزشک در ابتدای بارداری سونوگرافی واژینال تجویز کند.

هر خانم حامله‌ای دوست دارد بچه سالمی داشته باشد. به همین علت توصیه می‌شود افراد باردار به طور مراجعه منظم به پزشک داشته باشند تا در صورت وجود مشکلی در بارداری به سرعت تشخیص داده شود. ممکن است پزشک در ابتدای بارداری سونوگرافی واژینال تجویز کند.

از آنجا که سونوگرافی  واژینال تا هفته 12 بارداری قابل انجام است با استفاده از آن می‌توان بعضی از ناهنجاری جنین را نشان داد. در ادامه مطلب برای آنهایی که پزشک این آزمایش را تجویز کرده نکات مهمی ذکر شده است.

سونوگرافی واژینال چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست سونوگرافی واژینال یک نوع معاینه از طریق واژن است که با وارد کردن پروب به داخل واژن انجام می‌شود. در این روش از امواج صوتی استفاده می‌شود. به منظور جلوگیری از انتقال تصادفی عفونت و بیماری‌های آمیزشی سر پروب با کاندوم استفاده نشده پوشانده می‌شود.

سونوگرافی واژینال چقدر طول می‌کشد؟

این آزمایش بین 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. پزشک با استفاده از تصاویر می‌تواند تصویری بزرگ از جنین در مانیتور ببینید. امواج صوتی منتشر شده توسط پروب باعث حرکت جنین شده و تصاویر او ثبت می‌شود.

چه کسانی باید سونوگرافی واژینال انجام دهند؟

اگر پزشک بخواهد در ابتدای بارداری تصاویر واضحی از جنین داشته باشد سونوگرافی واژینال انجام می‌شود. تصاویر سونوگرافی واژینال از سونوگرافی شکمی دقیق‌تر است. در ابتدای بارداری جنین خیلی کوچک است و به سختی می‌توان در سونوگرافی دوبعدی، سه بعدی و چهاربعدی می‌توان تصاویر خوبی از او گرفت.

زمان انجام سونوگرافی واژینال چیست؟

معمولا این آزمایش بین هفته 6 تا 10 بارداری انجام می‌شود و پزشک با استفاده از آن می‌تواند تصویری واضح از جنین در حال رشد داشته باشد چون پروب به جنین خیلی نزدیک است.

هدف از انجام سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی واژینال تا هفته 12 بارداری به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • تعیین تاریخ تقریبی زایمان اگر تاریخ آخرین پریود خود را فراموش کرده‌اید
  • بررسی سلامت اندام تناسلی مثل سرویکس، رحم و تخمدان‌ها
  • بررسی ضربان قلب جنین حتی در هفته 6 بارداری!
  • تعیین تعداد رویان‌های در حال رشد
  • داشتن تصویری واضح از ساک حاملگی
  • بررسی علت خونریزی احتمالی
  • تشخیص بارداری اکتوپیک
  • اگر در ادامه بارداری پزشک تشخیص دهد دچار جفت سرراهی هستید ممکن است این آزمایش را تجویز کند که در این حالت سزارین باید انجام شود.

سونوگرافی واژینال چگونه انجام می‌شود؟

اگر آزمایش توسط فرد ماهر انجام شود درد کمی دارد. برای انجام آزمایش:

  • قبل از آزمایش باید مثانه خود را خالی کنید
  • لباس پایین تنه را در بیاورید
  • روی تخت آزمایش دراز کشیده و زانوهای خود را خم کنید
  • یک پروب کوچک که با کاندوم دارای لوبریکانت پوشیده شده داخل واژن می‌شود. این پروب باعث آسیب نمی‌شود اما مقداری درد دارد.
  • پزشک می‌تواند تصاویر را در مانیتور ببیند
  • آزمایش حدود  15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد
  • در حین آزمایش باید آرامش داشته باشید تا پزشک بتواند آزمایش را به خوبی انجام دهد. در غیر این صورت عضلات واژن منقبض شده و پروب به خوبی داخل واژن نشده و باعث درد می‌شود.

علت انجام سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی واژینال تا قبل از هفته 12  بارداری انجام می‌شود و اطلاعات زیر را نشان می‌دهد:

بین هفته 6 تا 8  بارداری

در این مرحله ممکن است صدای قلب جنین شنیده شود. ساک حاملگی، کیسه زرده، و رویان قابل مشاهده است. طول فرق سر تا دنبالچه (CRL) اندازه‌گیری می‌شود تا قد بچه و تاریخ زایمان تخمین زده شود. طول سرویکس نیز چک می‌شود.

بین هفته 8 تا 10 بارداری

جنین در این مرحله شبیه بادام هندی است و با سرعت زیادی رشد می‌کند. ساک حاملگی از نظر خونریزی معاینه و ضربان قلب جنین چک می‌شود.

بین هفته 10 تا 12 بارداری

سرانجام می‌توانید شکل اصلی بچه را ببینید! در این زمان سر، بدن، دست‌ها و پاها قابل دیدن است. در این آزمایش از ستون فقرات تا پاها و اندام مادر چک می‌شود. اگر واقعا ضرورت داشته باشد سونوگرافی واژینال در این زمان انجام می‌شود چون می‌توان جنین را در سونوگرافی شکمی هم دید.

آیا سونوگرافی واژینال باعث سقط جنین می‌شود؟

بعضی از زنان در بارداری در مورد این آزمایش نگرانی دارند اما به ندرت باعث سقط جنین می‌شود. اگر توسط یک فرد باتجربه انجام شود که از اصول استاندارد تبعیت می‌کند ایمن و کم خطر است.

آیا سونوگرافی واژینال باعث خونریزی می‌شود؟

بله احتمال خونریزی بعد از آزمایش وجود دارد. اگر بعد از آزمایش دچار لکه بینی یا خونریزی شُدید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

سوالات پرتکرار

سونوگرافی واژینال در ابتدای بارداری ایمن است؟

بله این آزمایش در ابتدای بارداری کم خطر است.

سونوگرافی واژینال به جنین آسیب می‌ر‌ساند؟

سونوگرافی واژینال به جنین آسیب نمی‌رساند و برای مادر و جنین ایمن است.

آیا سونوگرافی واژینال در هفته 6 بارداری ایمن است؟

سونوگرافی واژینال در هفته 6 بارداری ایمن است. در صورت تجویز پزشک می‌توانید این آزمایش را در هفته 6 انجام دهید.

بیشتر بدانید:

سونوگرافی واژینال

معاینه لگن در بارداری چگونه است؟ آیا درد دارد؟

معاینه لگن در بارداری خطر دارد؟