تغییر تاریخ تقریبی زایمان

اگر دقت کرده باشید حساب و کتاب سن بارداری تخمینی است و بجز مواردی که لقاح به شیوه IVF انجام شده باشد پزشک زمان دقیق لقاح را نمی‌داند. به همین دلیل است که پزشکان سن بارداری را بر مبنای اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می‌کنند. با توجه به آن روز، پزشک چهل هفته بعد را مشخص کرده و روی تقویم تاریخ تقریبی زایمان را تعیین می‌نماید.

اگر دقت کرده باشید حساب و کتاب سن بارداری تخمینی است و بجز مواردی که لقاح به شیوه IVF انجام شده باشد پزشک زمان دقیق لقاح را نمی‌داند. به همین دلیل است که پزشکان سن بارداری را بر مبنای اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می‌کنند.

با توجه به آن روز، پزشک چهل هفته بعد را مشخص کرده و روی تقویم تاریخ تقریبی زایمان را تعیین می‌نماید. اما گاهی او تاریخ زایمان را تغییر می‌دهد. چرا چنین است؟ در ادامه دلایل تغییر تاریخ زایمان و حالت‌هایی که این اتفاق می‌افتد ذکر شده است.

عادت ماهیانه شما نامنظم است

مشکل بتوان برای خانم‌هایی که پریود نامنظم دارند بر مبنای اولین روز آخرین قاعدگی تاریخ زایمان را مشخص کرد. بهترین راه برای تعیین سن بارداری این خانم‌ها استفاده از آزمایش سونوگرافی است. اما گاهی برای تایید بارداری از دستگاه ضربان قلب داپلر استفاده می‌کنند نه از دستگاه سونوگرافی داپلر و به همین دلیل است که محاسبات اولیه پزشک تغییر می‌کند.

اگر در سه ماهه اول بارداری سونوگرافی انجام داده باشید اما نتیجه آن با محاسبه مبتنی بر آخرین قاعدگی متفاوت باشد، پزشک به شیوه زیر عمل می‌کند: اگر محاسبه دستگاه سونوگرافی بیش از هفت روز با محاسبه بر مبنای آخرین قاعدگی متفاوت باشد، محاسبه سونوگرافی را مبنا و اگر اختلاف بین دو تاریخ کمتر از هفت روز باشد محاسبه بر مبنای آخرین قاعدگی را مبنا قرار می‌دهد.

اولین سونوگرافی در سه ماه دوم انجام شده است

آیا اولین سونوگرافی خود را در سه ماهه دوم بارداری انجام داده‌اید؟ اگر چنین است، شاید دلیل اینکه پزشک تاریخ زایمان را تغییر داده، همین باشد. بهترین پیش بینی تاریخ زایمان، با توجه به سونوگرافی سه ماهه اول بارداری تعیین می‌شود.

ارتفاع رحم بیشتر از میانگین است

در هر بار مراجعه به پزشک در دوران بارداری، ‌او ارتفاع رحم یعنی فاصله بین استخوان شرمگاهی و بالای رحم را محاسبه می‌کند. این فاصله تقریبا اندازه رحم را مشخص کرده و نشانگر آن است که چند هفته تا زمان زایمان باقیمانده است. اگر او متوجه شود که میزان رشد رحم با نمودارهای استاندارد رشد تطبیق ندارد و به نظر او تفاوتی به اندازه سه هفته یا بیشتر ایجاد شده، ممکن است تاریخ تقریبی زایمان را تغییر دهد.

سطح AFP (آلفا فیتو پروتئین) شما غیر عادی است

گاهی پزشک بین هفته چهاردهم تا هفته بیست و دوم بارداری آزمایش خون به منظور بررسی AFP تجویز می‌نماید. این آزمایش بخشی از تست سه گانه یا تریپل است. در واقع، AFP پروتئینی است که به طور نرمال توسط کبد و کیسه زرده جنین تولید می‌شود. سطح این ماده در طول دوران بارداری خیلی تغییر می‌کند. در حالی که سطح بالای AFP گاهی نشانگر اختلالات ژنتیک جنین است، اما در اغلب موارد، دلیل بالا بودن AFP، محاسبه نادرست تاریخ زایمان است.

در هر صورت اگر به تشخیص پزشک، تاریخ تقریبی زایمان شما تغییر کرده و برنامه‌ریزی شما را به هم زده، نباید ناراحت باشید؛ هر زمان که بچه به دنیا بیاید بهترین روز دنیا است. فراموش نکنید که واقعا هیچ راه حلی برای تعیین دقیق روز زایمان وجود ندارد. حتی اگر برای القای زایمان آماده شده باشید ممکن است فرزند دلبندتان شما را شگفت زده کرده و زودتر متولد شود! بهتر است که از زیبایی، هیجان و پیش بینی‌ناپذیری لحظه به دنیا آمدن فرزند خود لذت ببرید.

بیشتر بدانید:

تاریخ تقریبی زایمان

تشخیص زمان تخمک گذاری برای بارداری سریع‌تر