تاریخ تقریبی زتیمان

تمامی خانم‌های باردار باید تاریخ تقریبی زایمان خود را بدانند زیرا باید بر مبنای این تاریخ در طول دوران بارداری برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. در ادامه توضیحاتی برای تعیین تاریخ تقریبی زایمان در خصوص قاعدگی منظم و نامنظم شرح داده شده است.

تمامی خانم‌های باردار باید تاریخ تقریبی زایمان خود را بدانند زیرا باید بر مبنای این تاریخ در طول دوران بارداری برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. در ادامه توضیحاتی برای تعیین تاریخ تقریبی زایمان در خصوص قاعدگی منظم و نامنظم شرح داده شده است.

قاعدگی منظم (منظم و هر 28 روز یکبار)

ساده‌ترین راه برای محاسبه تاریخ تقریبی زایمان (EDD) آن است که 280 روز (40 هفته) به اولین روز آخرین قاعدگی (LMP) اضافه نماییم. همین کار را می‌توان به نحوی دیگر نیز انجام داد: یک سال به اولین روز آخرین قاعدگی (پریود) اضافه کنید. سپس سه ماه از آن کم کنید و نهایتا 7 روز به آن اضافه کنید. مثلا اگر اولین روز قاعدگی شما 14 تیر 1397باشد، ابتدا یک سال به آن اضافه می‌کنیم یعنی 14 تیر 1398. سپس 3 ماه از آن کم می‌کنیم و به 14 اردیبهشت 1398می‌رسیم. س‍پس 7 روز به آن اضافه می‌کنیم که می‌شود 21 تیر 1398 که همان زمان تقریبی زایمان شما خواهد بود. در صورتی که زمان لقاح خود را می‌دانید بجای 280 روز، 266 روز (38 هفته) به اولین روز آخرین قاعدگی اضافه کنید.

ذکر این نکته ضروری است که تنها حدود 5 درصد بچه‌ها درست در زمان مشخص شده زایمان به دنیا می‌آیند. از آنجا که بارداری بین 38 تا 42 هفته به طول می‌انجامد باید از حدود 2 هفته قبل و 2 هفته بعد از تاریخ تقریبی زایمان، آمادگی کامل داشته باشید.

قاعدگی منظم (منظم ولی کمتر یا بیشتر از 28 روز)

تمام محاسبات بالا برای کسانی است که چرخه قاعدگی آنها هر 28 روز اتفاق می‌افتد و در نتیجه زمان تخمک گذاری آنها حدودا 14 روز بعد از اولین روز قاعدگی است. برای کسانی که چرخه قاعدگی آنها بیش از 28 روز است با توجه به آنکه زمان تخمک گذاری آنها معمولا به همان میزان از 14 روز بیشتر می‌شود اگر بخواهیم زمان تقریبی زایمان را براساس اولین روز آخرین قاعدگی حساب نماییم باید به همان میزان به 280 روز اضافه کنیم. مثلا فرض کنید چرخه قاعدگی فردی 30 روز باشد. در این صورت بجای اضافه کردن 280 روز به اولین روز آخرین قاعدگی باید 282 روز به آن اضافه شود.

قاعدگی نامنظم

توجه داشته باشید که شیوه‌های محاسباتی بالا برای کسانی است که قاعدگی منظم دارند. برای کسانی که چرخه قاعدگی آنها نامنظم است این روش اصلا جواب خوبی نمی‌دهد زیرا زمان تخمک گذاری آنها را نمی‌توان به خوبی تخمین زد. در این گونه موارد باید یا از روش‌های که در زیر آمده کمک بگیرید یا با مشورت با پزشک خود به تاریخ تقریبی زمان برسید.

سایر روش‌های تخمین زمان زایمان

اندازه رحم

اندازه رحم پس از اولین آزمایش بارداری مشخص می‌شود.

آزمایش سونوگرافی

در آزمایش‌های سونوگرافی معمولا بر اساس ترکیبی از معیارها زمان تقریبی زایمان مشخص می‌شود.

ارتفاع رحم

ارتفاع رحم در هر بار ویزیت توسط پزشک مشخص می‌شود. وقتی که رحم به ناف برسد حدودا در هفته بیستم بارداری قرار دارید بنابراین 140 روز (20 هفته) به آن تاریخ اضافه کنید تا به زمان تقریبی زایمان برسید.

تغییر تاریخ تقریبی زایمان

ممکن است پزشک به دلایل مختلفی تاریخ تقریبی زایمان شما را تغییر دهد. مثلا به دلیل اینکه قاعدگی نامنظم دارید یا اینکه اولین سونوگرافی خود را در سه ماهه دوم بارداری انجام داده‌اید یا ارتفاع رحم شما غیر نرمال است و غیره. در این حالت‌ها جای نگرانی نیست و باید به پزشک خود اعتماد کنید.

بیشتر بدانید:

تشخیص زمان تخمک گذاری

انتخاب بیمارستان زایمان

وسایل ساک بیمارستان زایمان