بالش بارداری

وقتی که به سختی‌های دوران بارداری فکر می‌کنیم معمولا یاد دردهای زایمان می‌افتیم. اما بجز درد زایمان، دردهای حین حاملگی و گرفتگی عضلات بارداری هم خیلی آزاردهنده است!

وقتی که به سختی‌های دوران بارداری فکر می‌کنیم معمولا یاد دردهای زایمان می‌افتیم. اما بجز درد زایمان، دردهای حین حاملگی و گرفتگی عضلات بارداری هم خیلی آزاردهنده است!

بیشتر دردهای بارداری ناشی از حالت نامناسب بدن است. بدنتان در مدت کوتاهی دچار اضافه وزن زیادی شده است. این افزایش وزن فشار زیادی به کمر، کفل‌ها، استخوان لگن و پاها وارد می‌کند. دردهای عضلانی معمولا در حین خواب که بدن ساعت‌ها در یک حالت غیر ارگونومیک می‌ماند سراغ شما می‌آید.

از آنجا که تعدادی از مسکن‌ها در بارداری ممنوع هستند باید روش‌های خلاقلانه دیگری را برای تسکین دردهای بارداری پیدا کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از بالش بارداری است که از بسیاری از دردهای فیزیکی جلوگیری می‌کند.

بالش بارداری چیست؟

بالش‌های بارداری به صورتی طراحی می‌شوند تا پشتیبانی بدنی لازم برای نواحی از بدن که بیشتر تحت تاثیر جنین در حال رشد و برجستگی شکم است، فراهم شود. شکل بدن شما در دوران بارداری منحصر بفرد است. بالش‌های معمولی نمی‌توانند تکیه‌گاهی برای نواحی مختلف بدن شما باشند و باعث درد، گرفتگی پا، سفت‌شدن لگن و بی قراری و بی‌خوابی شبانه می‌شوند.

بالش بارداری چه یک بالش سرتاسری چه مدل گوه ای ساده (Wedge) باشد تنش‌های وارده را کاهش داده و فشار وارده به تمام گوشه‌ها و درزهای بدن را کم می‌کند.

نحوه تاثیر بالش بارداری چیست؟

سه نقطه مهم در بدن وجود دارد که بالش بارداری واقعا به آنها کمک می‌کند:

شکم، کمر و بین پاها. بالش بارداری به عنوان یک تکیه گاه در تسکین درد این نواحی در خواب خیلی موثر است.

اگر چه اثر بالش بارداری برای همه خانم‌های باردار یکسان نیست اما معمولا:

باعث آرامش بیشتر می‌شود

گردن، کمر ‌و کفل‌ها حالت بهتری پیدا می‌کنند

با موازی نگهداشتن پاها، فشار اطراف کفل‌ها و استخوان لگن کم می‌شود

جریان خون تسهیل می‌شود

علائم بارداری مثل سوزش سر دل، احتقان بینی و گرفتگی عضلات پاها بهبود پیدا می‌کند

از چرخش ناخودآگاه به پشت یا روی شکم در حین خواب جلوگیری می‌شود

بالش و تشک برای هر کسی باعث حالت بهتر ستون فقرات در زمان خواب می‌شود اما برای فرد باردار اثر آن حتی بیشتر است.

بارداری فشار زیادی به ستون فقرات، رباط‌ها و مفاصل وارد می‌کند و حالت خوابیدن نادرست اینها را تشدید می‌کند. ضمن اینکه کشش یا فشار به عضلات در بارداری بیشتر است.

انواع بالش بارداری

مثل بالش‌های معمولی، بالش بارداری که برای یک نفر مطلوب است ممکن است برای دیگری دلچسب نباشد.

برای یافتن بالش باید با سعی و خطا گزینه مناسب را پیدا کنید. بعضی‌ها بالش گوه ای را دوست دارند بعضی دیگر مموری فوم (Memory Foam) را به بالش بابمو ترجیح می‌دهند.

خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارد. بالش‌های بارداری را می‌توان بر حسب شکل آنها دسته بندی کرد. اشکال مختلف نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کنند.

بالش C شکل

بسته به نحوه استفاده از کمر یا شکم پشتیبانی می‌کند؛ پاها و کفل‌ها را موازی هم قرار می‌دهد و از گردن پشتیبانی کرده و آنرا در راستای کمر قرار می‌دهد.

بالش U شکل

از تمامی نقاط بدن پشتیبانی می‌کند، پاها و کفل‌ها را موازی می‌کند، از گردن پشتیبانی کرده و آنرا در راستای کمر قرار می‌دهد.

بالش گوه‌ای

از یک نقطه خاص بدن مثل زیر شکم، زیر کمر و یا بین زانوها پشتیبانی می‌کند.‌ می‌تواند از چرخش فرد در خواب جلوگیری کند. نسبت به بالش سرتاسری خنک‌تر است.

فراموش نکنید که متریال بالش هم مهم است. بالش‌های بارداری از مواد مختلفی ساخته می‌شود و رویه آن هم جنس‌های متفاوتی دارد. گر بدن شما شب‌ها خیلی گرم است نباید از بالش الیاف مصنوعی استفاده کنید. اگر جنس نرم دوست دارید بالش پلی استر معمولا نرم‌تر از بالش سفت مموری فوم است.

چه کسانی به بالش بارداری نیاز دارند؟

بستگی دارد به اینکه نیاز را چطور تعریف کنید. آیا بدون بالش بارداری راحت هستید یا در زمان استراحت احساس راحتی نمی‌کنید؟ معمولا بالش بارداری به خوابیدن بهتر شما کمک می‌کند.

با وجود آنکه بالش بارداری اجباری نیست اما یک کالای لوکس هم نیست. بالش بارداری سبب می‌شود انرژی بیشتر و بنیه قوی‌تری داشته باشید.

برای افراد با دردهای مزمن در بارداری مثل درد لیگامان گرد، ‌درد عصبی سیاتیک و کمردرد بالش بارداری خیلی مفید است.

بالش بارداری از خطر چرخش در حین خواب جلوگیری می‌کند. به آسانی می‌توانید در زمان مسافرت آنرا همراه خود ببرید.

بیشتر بدانید:

فواید ماساژ بارداری و خطر ماساژ شکم

کمردرد بارداری و راه‌های درمان

درد شکم در بارداری کی خطرناک است؟