درد شکمی در بارداری

امروزه با توجه به پیشرفت‌های پزشکی صورت گرفته، اغلب زنان مسن می‌توانند بدون مشکل باردار شوند. اما با افزایش سن احتمال بیماری افزایش می‌یابد. حدود 40 درصد زنان باردار دچار شکلی از بیماری‌های موروثی مثل بیماری‌های معده‌ای مروی که مسبب دل درد هستند، می‌شوند.

امروزه با توجه به پیشرفت‌های پزشکی صورت گرفته، اغلب زنان مسن می‌توانند بدون مشکل باردار شوند. اما با افزایش سن احتمال بیماری افزایش می‌یابد. حدود 40 درصد زنان باردار دچار شکلی از بیماری‌های موروثی مثل بیماری‌های معده‌ای مروی که مسبب دل درد هستند، می‌شوند.

درد شدید شکمی در بارداری

اگر در بارداری درد شکمی شدید دارید حتما به پزشک مراجعه نمایید. گاهی علت انقباضات شدید یک موضوع معمولی بوده و جای نگرانی نیست (مثل درد لیگامان گرد). اما زمانی وضعیتی وجود دارد که نیازمند رسیدگی یا حتی مداوای فوری باشد (مثل بارداری اکتوپیک یا آپاندیس).

اگر دل درد شدید دارید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید تا دلیل آن مشخص شود. اگر درد آنقدر شدید است که نمی‌توانید فعالیتهای روزانه را انجام دهید و انقباضات با استراحت هم قطع نمی‌شود مراجعه به اورژانس الزامی است.

تفاوت دل درد معمولی و جدی در بارداری چیست؟

درد مختصر شکم در بارداری نرمال است. با بزرگ شدن رحم انواع انقباضات شکم مثل دردهای شبیه پریودی سراغ شما می‌آید. تفاوت بین شرایط اورژانسی و انقباض نرمال بارداری آن است که در بارداری نرمال معمولا درد شدید وجود نداشته و دردها هم معمولا بعد چند دقیقه به خصوص با استراحت کم می‌شود. هر گونه درد شدید در بارداری خطرناک بوده و باید جدی گرفته شود.

علت‌های عادی درد شکم در بارداری چیست؟

خیلی از خانم‌هایی که دچار درد شکمی در بارداری می‌شوند تصور می‌کنند درد آنها خطرناک بوده و باعث سقط جنین یا مشکلات جدی دیگر در بارداری می‌شود. بهمانطور که گفته شد باید هر گونه مساله ای را در بارداری جدی بگیرید و احتیاط کنید اما علت‌های عادی هم برای درد شکم وجود دارد.

اگر در اثر عوامل زیر دچار درد شکم بشوید معمولا نگران کننده نیست اما اگر درد شما زیاد و افزایشی شد و یا اگر نگرانی خاصی داشتید حتما به پزشک اطلاع دهید:

رفلاکس معده‌ای مروی

معمولا رفلاکس معده‌ای مروی به شکل سوزش سر دل نمایان می‌شود. پروژسترون که در بارداری تولید شده نظم اسفنکتر که مری و معده را جدا می‌کند بهم میزند و بنابراین باعث می‌شود محتوای اسیدی معده وارد مری شود. این محتوای غذایی باعث درد شکمی می‌شود.

یبوست

یبوست در بارداری می‌تواند باعث درد شکم شود. پروژسترون باعث آرام سازی عضلانی روده می‌شود.

ادرار نکردن

اگر مثانه پر باشد اما نتوانید ادرار کنید باعث درد می‌شود. اگر برای ادرار کردن مشکل دارید با پزشک مشورت نمایید.

کیست تخمدان

این نوع کیست معمولا خفیف است و خودبخود ازبین می‌رود اما گاهی دردناک و نیازمند مداوا است.

بیماری مفصل لگنی

پروژسترون می‌تواند باعث درد در مفصل هیپ شود که معمولا به صورت درد پایین شکم یا ناحیه پوبیک خود را نشان می‌دهد.

علت‌های جدی درد شکم در بارداری چیست؟

در حالت‌های زیر درد شکم نشانگر مساله‌ای جدی است. در صورتی که درد شما شدید است، اگر بیش از چند ساعت طول کشیده و با تب، سرگیجه، خونریزی یا ترشحات واژن همراه است حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

سنگ کیسه صفرا

افزایش استروژن در بارداری سبب سنگ کیسه صفرا در زنان باردار می‌شود.

کله سیستیت (Cholecystitis)

اگر سنگ کیسه صفرا درمان نشود کل مثانه متورم و دردناک می‌شود.

فیبروم

این تورمورهای خوش خیم روی دیواره یا پوشش رحم رشد می‌کنند. فیبروم معمولا باعث درد نمی‌شود. اما گاهی ممکن است دردناک بوده و باعث اختلالات بارداری شود.

پیلونفریت (Pyelonephritis)

اثرات آرام‌ساز پروژسترون می‌تواند عفونت را به مجاری ادراری رسانده و عملکرد کلیه‌ها را مختل کند. اگر موقع ادرار احساس درد و سوزش دارید درد شکم مربوط به عفونت کلیه است.

پیچ خوردگی تخمدان

وقتی که تخمدان دور لیگامان که آنرا در جای خود نگه می‌دارد،‌ بچرخد این حالت بوجود می‌آید. اگر این بیماری در بارداری اتفاق بیفتد باعث درد،‌ حالت تهوع، استفراغ و تب می‌شود.

آپاندیس

عفونت آپاندیس باعث درد شدید شکم می‌شود و به صورت اورژانسی باید مداوا شود.

کنده شدن جفت

جفت به ندرت از رحم جدا می‌شود. همانطور که می‌دانید حیات جنین به جفت وابسته بوده و اگر جریان خون جفت قطع شود هم مادر و هم جنین در خطر قرار می‌گریند.

انقباضات

انقباضاتی که شبیه گرفتگی شکم هستند و با استراحت کم نمی‌شوند خطرناک هستند.

بیشتر بدانید:

انقباضات براکستون هیکس در دوران بارداری

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس و داروهای جلوگیری از آن چیست؟