بی حسی دست در بارداری

آیا بی‌حسی دست‌ها، پاها، شکم و سایر اعضای بدن در بارداری واقعا شما را سردرگم کرده است؟ بی حسی بدن در بارداری خیلی شایع است و همه مادران آنرا تجربه می‌کنند.

آیا بی‌حسی دست‌ها، پاها، شکم و سایر اعضای بدن در بارداری واقعا شما را سردرگم کرده است؟ بی حسی بدن در بارداری خیلی شایع است و همه مادران آنرا تجربه می‌کنند. معمولا علت آن هورمون ریلاکسین است. همانطور که از اسمش پیداست این هورمون عضلات، مفاصل، رباط‌ها را آرام می‌کند و باعث می‌شود عصب‌ها در زمان برداشتن اجسام سنگین، خوابیدن و غیره خیلی راحت تحت فشار قرار بگیرند. ریلاکسین موجب می‌شود در زمان زایمان انعطاف بیشتر بدن شود. علاوه بر آن وزن اضافی بچه باعث می‌شود بدن مادر کمی به جلو خم گردد. اگر بعضی از اندام‌های بدن خیلی تحت فشار باشند او نمی‌تواند راحت باشد پس عضلات باید آرام شوند.

با بعضی اقدامات می‌توان بی حسی را کم کرد. مثلا ممکن است بعضی روزها نسبت به روزهای دیگر بیشتر احساس بی‌حسی داشته باشید. ببینید چه غذاهایی خورده‌اید. حذف این غذاها، بی‌حسی را کم می‌کند. بعضی از داروهای مورد تجویز پزشک هم به شما کمک می‌کند. در این مطلب در مورد بی حسی در بارداری، علت‌ها و نکاتی برای کنترل آن صحبت می‌کنیم.

بی حسی در بارداری نرمال است؟

بدن مادران در بارداری تغییرات زیادی می‎‌کند که بی حسی یکی از آنها است. گزگز یا بی حسی در اندام‌های بدن مثل پاها، دست‌ها، صورت، شکم و غیره برای خانم‌های باردار خیلی آشناست. تمام این تغییرات برای آن است که بدن آمادگی لازم را برای رشد رحم فراهم کند. البته علت‌های دیگری هم دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم. خوشبختانه بی حسی بدن در بارداری موضوع نگران کننده‌ای نیست.

علائم بی حسی در بارداری

اینها تعدادی از علائمی است که در زمان بی حسی در بارداری مشاهده می‌شود:

  • خواب رفتن بعضی از اندام‌های بدن انگار که به بدن سوزن زده شده است.
  • بی حسی بدن در حالتی که دراز کشیده‌اید، نشسته‌اید، خوابیده‌اید که در زمان تغییر حالت بدن از بین می‌رود.
  • بی حسی پا بعد از خوابیدن یا چرت زدن
  • بی حس شدن پاها و دست‌ها بعد از بلند کردن اجسام سنگین
  • بی حسی انگشتان به دلیل مفاصل تحت استرس
  • بی حسی زبان بعد از حرکت ناگهانی گردن یا بعد از غذا خوردن

علت بی حسی و گزگز در بارداری

اینها تعدادی از علت‌های بی حسی و گزگز در بارداری هستند:

ریلاکسین

هورمون ریلاکسین آزاد شده در بارداری، مفاصل، عضلات ‌و رباط‌ها را آرام می‌کند. در این حالت، بدن می‌تواند دچار کشیدگی شود. کشیدگی مفاصل باعث حس کرختی می‌شود.

وزن بارداری

بدن فرد باردار در حالت ایستاده، پیاده روی و انجام فعالیت‌ها به دلیل وزن بچه در شکم، کمی به جلو خم می‌شود. اگر مفاصل، عضلات و رباط‌ها آرام نباشد او نمی‌تواند پیاده روی کند یا راحت باشد.

مرالژیا پارستتیکا

تحت اثر این سندروم عصب ران پا که به عضلات ران حس می‌دهد فشرده شده و باعث بی حسی در بارداری می‌شود.

سیاتیک

بسیاری از زنان در بارداری دچار سیاتیک می‌شوند. افزایش وزن بارداری عامل اصلی سیاتیک است. افزایش وزن یا افزایش آب بدن به عصب سیاتیک فشار آورده و باعث بی حسی می‌شود.

افزایش آب بدن

افزایش سطح آب بدن در سه ماهه دوم و سوم بارداری باعث ورم دست‌ها و پاها می‌شود. لازم است بدن برای رشد آماده و منعطف باشد. این باعث بی حسی می‌شود.

سندروم تونل کارپال

افزایش آب بدن در مچ‌ها فشار زیادی به عصب میانی وارد می‌کند و باعث سندروم تونل کارپال در بارداری و درد خفیف، بی حسی و گز گز می‌شود.

همچنین باعث می‌شود عصب‌های مفاصل مادر تحت فشار قرار گیرد به ویژه وقتی که عصب‌ها آرام هستند. از این رو بخشی از بدن که اعصاب به آنها متصل هستند بی حس می‌شود. مشکل اصلی آن است که اندام‌های بدن در بارداری آرام می‌شوند. بنابراین عصب‌ها خیلی آسان در حین خواب، زمان برداشتن اجسام سنگین و غیره فشرده می‌شوند.

کنترل بی حسی در بارداری

اینها نکاتی برای کاهش درد است اما نمی‌توان بی حسی را نمی‌توان به طور کامل از بین برد:

وقتی احساس بی حسی زیاد دارید، بنویسید چه چیزی خورده‌اید. خیلی آسان متوجه می‌شوید چه زمانی در بعضی روزها بی حسی ناگهان افزایش می‌یابد. آن غذاها را به طور موقت از رژیم غذایی حذف یا کم کنید.

وقتی که گردنتان را سریع حرکت می‌دهید عصب‌های نخاعی تحت فشار قرار می‌گیرند. بنابراین این حرکت‌های ناگهانی را انجام ندهید.

در سه ماهه سوم اجسام سنگین را بلند نکنید چون باعث می‌شود پایین کمر تحت فشار قرار بگیرد. به صورتی بخوابید یا بنشینید که باعث بی حسی بدن نمی‌شود.

خوراکی‌های دارای سدیم را زیاد را از رژیم غذایی حذف کنید چون باعث افزایش آب بدن و فشار خون می‌شود.

کمبود قند خون باعث بی حسی زبان می‌شود بنابراین میوه و سبزیجات زیاد بخورید.

شب‌ها از مچ بند طبی استفاده کنید. قطعا دست‌های شما راحت‌تر می‌شود.

به طور منظم ورزش‌های سبک انجام دهید تا بدن شما فعال‌تر و بی حسی کمتر شود.

درمان بی حسی در بارداری

برای کاهش بی حسی دست‌ها، پاها، کمر ، پشت، انگشتان و باسن در بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • ماساژ درمانی
  • پد گرمایشی
  • فیزیوتراپی
  • وان و دوش گرم
  • داروهای تجویزی پزشک
  • خوابیدن به سمت بی حس نشده بدن

آیا می‌توان از بی حسی در بارداری جلوگیری کرد؟

راه‌هایی برای کم کردن بی حسی و گز کز در بارداری وجود دارد اما رفع کامل آن ممکن نیست. این ناراحتی در دوره بارداری ادامه پیدا خواهد کرد.

چه زمانی باید نگران بی حسی در بارداری بود؟

بی حسی به تنهایی نرمال است اما اگر همراه با سایر علائم باشد باید مورد توجه قرار گیرد. اگر همراه با علائم دیابت بارداری، فشار خون بارداری و کمبود ویتامین باشد جدی است.

در زمان مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • حس بی قراری پا
  • بی حسی همراه با ضعف عضلانی
  • مشکل شدن راه رفتن
  • ضعیف شدن حافظه
  • بد شدن دید
  • سردردهای حاد
  • دل درد حاد
  • صرع
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کم شدن ادرار
  • کنترل نشدن دیابت بارداری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم بالا به معنای آن است که باید به پزشک مراجعه نمایید. در حالت معمول، ورم و بی حسی را با تجویز دارو توسط پزشک و درمان خانگی می‌توان رفع کرد.

بر خلاف سایر علائم بارداری،‌ بی حسی و گزگز به ندرت خطرناک است. نباید نگران بی حسی در بارداری باشید. اگر از روش‌های بالا استفاده کنید بی حسی شما کمتر می‌شود.

پرسش‌های پرتکرار

چرا دست‌ها در زمان خوابیدن در بارداری بی حس می‌شود؟

در بارداری بیشتر عصب‌ها و رباط‌ها آرام شده و سطح آب بدن بیشتر می‌شود. تحت تاثیر افزایش آب بدن، عصب مچ فشرده شده که باعث بی حسی و درد خفیف می‌شود.

چرا پایین باسن در بارداری بی حس می‌شود؟

علت آن سیاتیک است. رشد رحم بعضی از اعصاب را تحت فشار قرار داده که با بعضی از پوزیشن‌های خواب تشدید می‌شود. پس باید پوزیشن خود را تغییر دهید.

آیا گردش خون ضعیف به دست‌ها در بارداری نرمال است؟

بله نرمال است. ورزش باعث بهبود گردش خون می‌شود.

آیا بی حسی بارداری برطرف می‌شود؟

بعد از زایمان قطعا رفع می‌شود. همزمان با تولد نوزاد بی حسی و ناراحتی‌های دیگر بارداری به تدریج از بین می‌رود.

بیشتر بدانید:

ورم و گرفتگی عضلات پا در بارداری

خارش و ورم واژن در بارداری

گرفتگی زیر شکم در بارداری نشانه چیست؟