بی خوابی در بارداری

سه ماهه سوم بارداری همراه با تغییرات خواب زیادی است. چون وزن زیاد می‌شود و فشار جنینِ در حال رشد، تاثیر مستقیم بر عملکرد عضلات، مفاصل و گردش خون دارد. اگر باردار هستید و در سه ماهه سوم دچار مشکل بی‌خوابی شده‌اید برای افزایش کیفیت خواب ادامه مطلب را بخوانید. ما نگاهی دقیق‌تر بر عواملی مثل وقفه تنفسی خواب در بارداری و سندرم پای بی قرار داریم که بر خواب سه ماهه سوم بارداری تاثیر دارند و همچنین بهترین پوزیشن‌های خواب در بارداری را به شما معرفی می‌نماییم.

سه ماهه سوم بارداری همراه با تغییرات خواب زیادی است. چون وزن زیاد می‌شود و فشار جنینِ در حال رشد، تاثیر مستقیم بر عملکرد عضلات، مفاصل و گردش خون دارد.

اگر باردار هستید و در سه ماهه سوم دچار مشکل بی‌خوابی شده‌اید برای افزایش کیفیت خواب ادامه مطلب را بخوانید. ما نگاهی دقیق‌تر بر عواملی مثل وقفه تنفسی خواب در بارداری و سندرم پای بی قرار داریم که بر خواب سه ماهه سوم بارداری تاثیر دارند و همچنین بهترین پوزیشن‌های خواب در بارداری را به شما معرفی می‌نماییم.

علت تغییرات خواب در سه ماهه سوم بارداری چیست؟

برای اغلب زنان باردار سه ماهه سوم بارداری مشکل‌ترین دوره آن است چون کمر درد، سوزش معده و وقفه تنفسی خواب در بارداری به میزان زیادی وجود دارد. نه تنها خواب با کیفیت مشکل‌تر می‌شود بلکه به دلیل تغییرات بدن دچار خستگی خواب روزانه می‌شوید.

کمردرد و ناراحتی عمومی بدن

تخمین زده می‌شود دو سوم خانم‌های باردار از درد پایین کمر و عضلات دردناک احساس ناراحتی می‌کنند. اینها باعث اختلالات خواب می‌شود. همچنین زنان با سطح بالاتر افسردگی یا اضطراب ابراز می‌کنند که درد پایین کمر آنها شدیدتر است.

افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی

بی خوابی برای سه چهارم زنان اتفاق می‌افتد. دلایل عمده بی خوابی در بارداری عبارتست از اضطراب، افسردگی و خواب‌های پریشان، بیدار شدن در شب‌ها، لگدها و تکان‌های جنین و سایر تکان‌ها و درد و ناراحتی ناشی از برآمدگی شکم. تکرر ادرار و افزایش دفعات دستشویی رفتن به دلیل کلیه هایی که حالا خیلی فعال شده و وزن رحم که به مثانه فشار می‌آورد نیز می‌توانند خواب شما را آشفته کنند.

خرناس و وقفه تنفسی خواب در بارداری

تعداد زیادی از زنان در بارداری دچار خر و پف و خرناس می‌شوند. اگر چه این عارضه به خودی خود مشکل‌ساز نیست اما می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری باشد. مطالعات نشان داده گاهی خر و پف علامت فشار خون بالا و مسمومیت بارداری است. وقفه تنفسی خواب خطر افزایش عوارض ناشی از بارداری را به همراه دارد. وقفه تنفسی خواب ممکن است ناشی از دیابت بارداری باشد.

گرفتگی عضلات و سندرم پای بی قرار

مطالعات نشان می‌دهد یک سوم زنان در سه ماهه سوم بارداری دچار سندرم پای بی قرار می‌شوند. مشخصه این بیماری حس عذاب آور تمایل برای تکان دادن پاها است. سندرم پای بی قرار بیشتر زنانی اتفاق می‌افتد که بدن در حال استراحت است. دراین حالت، خوابیدن تقریبا غیر ممکن است. گرفتگی عضلات پا در سه ماهه سوم بارداری بسیار شایع است.

سوزش سر دل

وقتی که سیستم گوارشی در انتهای بارداری کند می‌شود بسیاری از مادران دچار سوزش سر دل می‌گردند. این احساس ناراحت کننده همراه با برگشت اسید معده از مری است که باعث احساس سوزش در سینه می‌شود.

چرا خواب سه ماهه سوم بارداری اهمیت زیادی دارد؟

خواب نامناسب در سه ماهه سوم بارداری عامل بسیاری از مشکلات است. مهمترین آنها مسمومیت بارداری و زایمان زودرس هستند. زنان بارداری که بی خوابی و خر و پف دائمی را تجربه می‌کنند احتمال بیشتری وجود دارد که به نسبت سن بارداری بچه آنها خیلی کوچک یا خیلی درشت شود. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که در بارداری دچار بدخوابی هستند انتهای بارداری زایمان طولانی‌تری خواهند داشت و احتمال بیشتری وجود دارد که به سزارین احتیاج پیدا کنند.

خواب ناکافی خطر دیابت بارداری را برای مادر افزایش می‌دهد. در مقابل، خواب بهتر به معنای شیردهی بهتر و کاهش احتمال افسردگی در بارداری و بعد از زایمان است.

نحوه خواب بهتر در سه ماهه سوم بارداری

از طریق ترکیب خواب بهداشتی، ویتامین و مکمل‌های معدنی و پوزیشن‌های بهتر خواب بارداری، زنان باردار می‌توانند کمیت و کیفیت خواب خود را ارتقاء دهند. قبل از تغییر عادت‌های بارداری یا استفاده از هر گونه داروی جدید با پزشک خود مشورت نمایید. و اگر علائمی دارید که نشانه مشکل جدی است حتما به او خبر دهید.

بهترین حالت‌های بارداری در سه ماهه سوم چیست؟

پزشکان معتقدند بهترین حالت خواب در سه ماهه سوم بارداری خوابیدن به پهلوی چپ است به صورتی که پاها کمی به سمت چانه تا شده باشد. این پوزیشن باعث جریان خون بهتر به رحم شده و مواد غذایی و اکسیژن را بهتر به جنین می‌رساند. بهبود گردش خون و عملکرد کلیه‌ها همچنین باعث کاهش ورم، هموروئید و رگ‌های واریسی پا می‌شود. زنانی که ورم پای آنها شدید است باید پای خود را کمی بالاتر از شکم قرار دهند.

در مقابل، خوابیدن به پهلوی راست در بارداری باعث فشار وزن رحم به کبد می‌شود و خوابیدن به پشت (طاقباز) می‌تواند بزرگ سیاهرگ را مسدود نماید و باعث قطع جریان خون شود. به زودی متوجه خواهید شد که خوابیدن روی شکم در سه ماهه سوم به دلیل اندازه شکم نشدنی است. اگر ناخودآگاه در این پوزیشن‌ها قرار گرفتید نگران نباشید اما سعی کنید زمان آن طولانی نشود.

خوابیدن به پهلوی چپ برای آنهایی که عادت دارند به پشت یا روی شکم بخوابند آسانتر است. قرار دادن بالش بین دو پا باعث کم شدن تنش و احساس راحتی بیشتر می‌شود. همچنین اگر یک بالش پشت خود قرار دهید بهتر می‌توانید به پهلو بخوابید.

بیشتر بدانید:

عوارض خوابیدن به پشت در بارداری و رابطه آن با سقط جنین

خطرات و عوارض خوابیدن روی شکم در بارداری