گرفتگی عضلات پا در بارداری

اغلب زنان باردار به دلایل مختلفی مثل برآمدگی شکم و تکرر ادرار دچار بی‌خوابی می‌شوند. در نیمه دوم بارداری، گرفتگی پا نیز به سراغ آنها می‌آید. این اسپاسم‌ها که از پشت ساق پا به سمت کشاله ران و بالای پا منتشر می‌شوند در میان خانم‌های باردار و در شب‌ها خیلی رایج هستند. شروع دردها اغلب در سه ماهه دوم بارداری است که در سه ماهه سوم نیز ادامه پیدا می‌کنند.

اغلب زنان باردار به دلایل مختلفی مثل برآمدگی شکم، تکرر ادرار و غیره دچار بی‌خوابی می‌شوند. در نیمه دوم بارداری، ورم و گرفتگی عضلات پا نیز به سراغ آنها می‌آید. این اسپاسم‌ها که از پشت ساق پا به سمت کشاله ران و بالای پا منتشر می‌شوند در میان خانم‌های باردار و به ویژه در شب‌ها خیلی رایج هستند. شروع دردها اغلب در سه ماهه دوم بارداری است که از حدود هفته نوزدهم بارداری آغاز و در سه ماهه سوم نیز ادامه پیدا می‌کنند.

چه چیزی باعث گرفتگی عضلات پا می‌شود؟

هیچ کس به درستی نمی‌داند علت گرفتکی پا در بارداری چیست. نظریات مختلفی در این زمینه مطرح شده است. برخی، افزایش وزن و برخی دیگر فشار بر رگ‌های خونی یا تغییرات رژیم غذایی (افزایش فسفر و کاهش کلسیم و منیزیم) را عامل آن می‌دانند. گاهی نیز هورمون‌های بارداری که مسبب بسیار از علائم بارداری هستند به عنوان عامل به وجود آورنده این دردها شناخته می‌شوند.

در حالیکه رها کردن بدن روی تختخواب بعد از یک روز خسته کننده در زمان عادی خیلی دلچسب است اما در دوران بارداری، گرفتگی پا این فرصت را از شما می‌گیرد. اسپاسم‌های عضلانی در طول روز هم وجود دارند اما شب‌ها بدن خسته‌تر است و توجه افزایش می‌یابد، در نتیجه اسپاسم‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. گرفتگی پا در نیمه دوم بارداری رخ می‌دهد که در آن افزایش وزن، ورم پا، افزایش سایز پا و خستگی بدن به بالاترین حد خود رسیده و بیشترین بیدارشدن‌ها وجود دارد.

برای جلوگیری از گرفتگی پا چه کاری باید انجام دهید؟

تمرینات کششی خیلی کمک می‌کند که قبل از بروز گرفتگی پا بتوانید جلوی آنرا بگیرید. قبل از آن که به رختخواب بروید تمرین زیر را انجام دهید: حدود 50 سانتی متر از یک دیوار فاصله گرفته و کف دست خود را به دیوار بچسبانید. سپس در حالی که پاشنه پا روی کف زمین قرار دارد بدن خود را به سمت جلو متمایل کنید. این کار را برای 10 ثانیه ادامه دهید. سپس 5 ثانیه استراحت کرده و مراحل را 3 بار تکرار نمایید.
پس از هر بار فعالیت، کمی استراحت کرده و وقتی که نشسته‌اید هر زمان که می‌توانید پاهای خود را کمی بالاتر از سطح زمین نگهدارید.
در طول روز ساپورت بپوشید.
به اندازه کافی آب بنوشید. میزان مصرف آب شما باید دستکم 8 لیوان در روز باشد.
از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید که در آن کلسیم به میزان کافی موجود است. ماست بخورید (برای رفع یبوست نیز مفید است). برای تامین منیزیم، موز میوه خیلی خوبی است. با وجود آنکه هنوز ثابت نشده کلسیم و منیزیم برای رفع گرفتکی عضلات پا مفید هستند اما مصرف خوراکی‌هایی که این دو عنصر را دارند حداقل ضرری ندارد. فراموش نکنید که قبل از مصرف هر نوع مکمل بارداری باید با پزشک مشورت نمایید.

اگر گرفتگی پا به سراغ شما آمد،‌ چه کاری باید انجام دهید؟

پاهای خود را صاف نگهدارید و قوزک پا و انگشتان را به سمت ساق پا حرکت دهید. این کار را چند بار تکرار نمایید.
سعی کنید روی یک سطح سرد قرار بگیرید. سرما می‌تواند اسپاسم را برطرف نماید.
اگر موارد بالا موثر بود بد نیست از ماساژهای بارداری برای آرامش بیشتر استفاده نمایید. اما اگر با انجام کارهای بالا مشکل حل نشد حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

به خاطر داشته باشید که حتی بدترین نوع گرفتگی پا نیز خیلی زود برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست. اما اگر درد شما طولانی و به خصوص با ورم و قرمزی همراه شد، حتما با پزشک خود صحبت نمایید.

بیشتر بدانید:

ماساژ بارداری

افزایش وزن در بارداری

افزایش تعریق در بارداری